خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل مناطق نفت خیز در نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان؛

ارتقای روز افزون کیفیت تولیدات داخل قدرت چانه زنی کشور را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۸۶۹

روند تامین کالا تا پیش از پیروزی انقلاب تابع سیستمی منظم بود که از طریق دفاتر خارج از کشور به سرعت نیازهای کالایی صنعت نفت را تدارک و تحویل می دادند و علیرغم نظم ظاهری ایراد بزرگی به این سیستم وارد بود به طوری که از بازار داخل قطع امید شده و صنعت نفت به کالای تولیدی آمریکا و اروپای غربی وابستگی کامل داشت که این رویه بخش مهمی از درآمدهای نفتی کشور را به باد می داد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: روند تامین کالا تا پیش از پیروزی انقلاب تابع سیستمی منظم بود که از طریق دفاتر خارج از کشور به سرعت نیازهای کالایی صنعت نفت را تدارک و تحویل می دادند و علیرغم نظم ظاهری ایراد بزرگی به این سیستم وارد بود به طوری که از بازار داخل قطع امید شده و صنعت نفت به کالای تولیدی آمریکا و اروپای غربی وابستگی کامل داشت که این رویه بخش مهمی از درآمدهای نفتی کشور را به باد می داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عالی پور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت ایران و مهمترین بخش بالادستی صنعت نفت کشور یکی از معدود سازمانهایی است که به سبب توسعه مستمر همواره حجم عظیمی از پروژه های عملیاتی و پشتیبانی تولید را در دستور کار دارد گفت: این شرکت متناسب با برنامه های بلند مدت خود به طور متوسط حدود ۸۰۰ پروژه وزیر پروژه فعال را در دست اجرا داشته و در شرایط عادی حداقل یک صد پروژه را در هر سال به اتمام رسانده وهمین میزان را کم و بیش جایگزین می کند.

وی تصریح کرد: اجرا و تکمیل به موقع این حجم پروژه در کنار تعمیر و نگهداری تاسیسات متنوع نفت و گاز نیازمند تامین به موقع کالا و تجهیزات استاندارد و کیفی است.

عالی پورخاطر نشان کرد: روند تامین کالا تا پیش از پیروزی انقلاب تابع سیستمی منظم بود که از طریق دفاتر خارج از کشور به سرعت نیازهای کالایی صنعت نفت را تدارک و تحویل می دادند و علیرغم نظم ظاهری ایراد بزرگی به این سیستم وارد بود به طوری که از بازار داخل قطع امید شده و صنعت نفت به کالای تولیدی آمریکا و اروپای غربی وابستگی کامل داشت که این رویه بخش مهمی از درآمدهای نفتی کشور را به باد می داد.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب و ایجاد تحول در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور صنعت نفت ایران که تا آن زمان به عنوان نماد و ا بستگی به غرب شناخته می شد پیشگام خود کفایی و قطع رشته های وابستگی از هر حیثشد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: زمانی که راهبری عملیات تولید از اکتشاف تا صادرات و از بالا دست تا پایین دست بی حضور مستشاران وکارشناسان خارجی تحقق یافت طلیعه خود باوری در این صنعت دمیدن گرفت.

وی ادامه داد: پس از این رویه با وجود مشکلات ناشی از قطع ارتباط با غرب راهبرد ساخت داخل که از نخستین سال پیروزی انقلاب در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته بود در مناطق نفت خیز جنوب با جدیت دنبال شد و به تدریج با ایجاد بستر و زمینه لازم در بخش خصوصی و همکاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و نیز ایجاد راهکارهای منظم پژوهشی در درون صنعت توسعه و تکمیل یافت به گونه ای که هم اکنون اجرای دقیق برنامه های ساخت داخل منجر به تولید انبوهی از قطعات و تجهیزاتی شده است که طراحی و ساخت آنها در داخل به منزله نقطه شروع توسعه صنعتی کشور به شمار می رود.

وی تاکید کرد: نگاهی به عملکرد و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در زمینه ساخت داخل مبین این و اقعیت است که سهم و نقش این مجموعه عظیم در تحول نهضت خود کفایی وگشودن افقهای جدید پیش روی سازندگان و تولید کنندگان کالای ایرانی بسیار چشم گیر و نمایان بوده است.

وی ادامه داد: پیشگام بودن مناطق نفت خیز جنوب در طراحی وساخت رشته های تکمیلی درون چاهی طراحی و ساخت قطعات سرد وگرم توربین های گازی و تولید انواع روتور و پره های داغ این نوع توربین ها از تولید تجهیزات سرچاهی و شیر های ایمنی درون چاهی و انواع لوله ها، بومی سازی مواد شیمیایی پرمصرف، بومی سازی ساخت مته های حفاری از جمله تحولاتی است که این مجموعه با مشارکت بخش خصوصی به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: با اتکا به تجارب موفق تدوین برنامه بلند مدت برای دیگر تجهیزات استراتژیک مثل توربین ها، ‌کمپرسور ها و پمپ های فرآیندی بخش دیگری از راهبرد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای تحقق اهداف بومی سازی است که با اجرای دقیق آن تولید مهمترین قطعات در کمترین زمان توسط سازنده داخلی محقق خواهد شد.

عالی پور با اشاره به عملکرد ۹ ماهه مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: در این مدت مدیریت تدارکات و امور کالا با سفارش ساخت ۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا به ارزش ۸۵۰میلیارد ریال افزون بر ۹۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی ارزی داشته است.

وی ادامه داد: وی پیش بینی کرد تا پایان سال جاری رقم اقلام بومی سازی شده در مناطق نفت خیز جنوب از مرز ۱۲ هزار قلم عبور کنند.

وی تاکید کرد: نگاه ملی به تولید داخلی در کنار توجه سازندگان به حفظ و ارتقای روز افزون کیفیت قدرت ما را در چانه زنی های بین المللی افزایش داده و نقشه دشمنان کشور را در زمینه تحریم نقش بر آب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برخورداری از برنامه منسجم برای بهره گیری از توان تولیدکننده داخلی و ورود به عرصه های جدیدی که هم اکنون چالش های فراروی صنعت به شمار می رود نیازمند تعامل سازنده بین بخشهای دولتی وخصوصی است.

وی تصریح کرد: نهال نوپای ساخت داخل تا رسیدن به رشد وکمال قطعی راهی پر پیچ وخم دارد.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: حضور ۲۲۰ شرکت و سازنده برتر تجهیزات صنعت نفت در این نمایشگاه نشان دهنده توجه سازندگان و امیدواری آنان به مثمره ثمر بودن حضورشان در این عرصه است.

وی ادامه داد: انعقاد دوازده قرارداد در این نمایشگاه برگزاری چهار سمینار ومیزگرد تخصصی حضور متمرکز دانشگاهای استان، ‌شرکت های دانش بنیان، ‌مراکز تحقیقاتی وانجمن های صنفی، یکی از وجوه تمایز این نمایشگاه محسوب می شود ضمن اینکه رونمایی از هشت قلم کالای راهبردی ساخت داخل این شرکت بیانگر اهتمام وزارت نفت برای عملیاتی کردن طرح های مرتبط با خود اتکایی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز