خبرگزاری کار ایران

گاز شیرین فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تا دو هفته دیگر در شبکه سراسری کشور

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۵۳۸

روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: گاز ترش فازهای ۶ تا ٨ میدان پارس جنوبی وارد سایت پالایشگاه فاز ١٧ و ١٨ شده و تا دو هفته آینده گاز شیرین شده به شبکه سراسری کشور تزریق می شود.

از دو روز پیش گاز ترش فازهای ۶ تا ٨ میدان پارس جنوبی وارد سایت پالایشگاه فاز ١٧ و ١٨ شده و به سمت مشعل هدایت می شود، هم اکنون مشکلات و موانع موجود در دستگاهها و تجهیزات این پالایشگاه در حال برطرف شدن است.

به گزارش ایلنا، هم اکنون شمارش معکوس برای راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز ١٧ و ١٨میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شده و با توجه به آمادگی تاسیسات موجود حداکثر تا دو هفته آینده روزانه ١٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین در این ردیف تولید و به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

تعهد فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تا پیش از آغاز فصل زمستان امسال تولید ١٢, ٥ میلیون متر مکعب گاز است، اما تلاش می شود تا پایان امسال این میزان از ٢٥ میلیون متر مکعب فراتر رود.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پیشرفت کلی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هم اکنون ٩۶ درصد است، پیشرفت ساخت پالایشگاه ۹۲.۵ درصد و حفاری چاههای گازی سکوهای اصلی، خط لوله و دو سکوی اصلی این فاز ١٠٠ درصد است.

سکوهای اقماری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی و چاههای آنها پیشرفت ۶١درصدی دارند.

اجرای ٢, ٥ میلیون اینچ قطر خط لوله، ٣٥ هزار مترمربع ساختمان غیرصنعتی، ٥٠ هزار تن سازه فلزی و شش هزار کیلومتر کابل کشی و ابزار دقیق از جمله کارهای صورت گرفته در فازهای ١٧ و ١٨ است.

این درحالی است که ۹۰ درصد از کارهای مهندسی، ١٠٠ درصد کارهای اجرایی و ٥٠ درصد از متریال به کار رفته در این فاز از سوی شرکتها و پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.

اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ۴٠٠ تن گوگرد از سال ٨۶ آغاز شد؛ در سال ٩١ این پروژه ملی در فهرست طرحهای مهر ماندگار دولت وقت قرار گرفت تا با متمرکز شدن فعالیت ها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم(مرداد ٩٢) به بهره برداری برسد، اما این مهم محقق نشد.

در دولت یازدهم با اولویت بندی فازهای در حال توسعه پارس جنوبی، فازهای ١٧ و ١٨ این میدان در میان فازهای اولویت نخست برای توسعه قرار گرفت.

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی بوسیله کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با سهم ۴٨ درصد بعنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی(IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجراست.

طرح های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر در دست اجراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز