خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مطرح کرد:

ایران از ۱۴۰۴ واردکننده انرژی می‌شود / اعلام مشوق‌های کاهش مصرف انرژی

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۶۹۰

درحال حاضر ۲۱۷ هزار حلقه چاه دیزلی داریم که به دلیل مصرف بالا صدهزار چاه برقی طی سه سال جایگزین خواهد شد و در این مدت ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد و کل صرفه جویی در این دوره ۳۰ میلیارد لیتر نفت گاز خواهد بود.

سیفی گفت: با همین شدت مصرف انرژی در ایران تا سال ۱۴۰۴ به نقطه سر به سر خواهیم رسید یعنی تولید و عرضه برابر شده و تبدیل به وارد کننده انرژی خواهیم شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرت الله سیفی مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در یک نشست خبری با بیان اینکه براساس بند «ق» تبصره دو قانون بودجه ۹۳،۱۲ طرح به ارزش ‌۳۰میلیارد دلار به روش بیع متقابل و BOT جهت سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی مصرف سوخت تعریف شده گفت: طبق جلسات متعددی با وزیر نفت، معاون علمی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس طرحی جهت بهینه سازی مصرف سوخت به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به شورای اقتصاد ارسال کردیم که عمده این طرحها در بخش حمل و نقل عمومی از جمله استفاده از ظرفیتهای ریلی، توسعه مترو، نوسازی ناوگان ترابری سنگین، نوسازی حمل ونقل درون شهری، تاکسی ها، ترویج موتورسیکلتهای برقی برای کاهش مصرف بنزین و آلایندگی، تعویض موتورهای دیزلی چاههای آب کشاورزی، ‌اصلاح موتورخانه های گرمایشی ساختمان به تعداد ۶۰۰ هزار، دو طرح گاز رسانی، جایگزینی سوخت مایع گاز به جای گاز، ‌ گاز رسانی به سیستان وبلوچستان وروستاهای کشور است.


وی همچنین از طرحی به نام تفاهم که نوعی فرهنگ سازی با استفاده از تبلیغات است خبر داد و تصریح کرد: دراین طرح برای ذینفعان جایزه در نظر گرفته شده و قرار است که طی هفته جاری در شورای اقتصاد تصویب شود.


سیفی در این خصوص توضیح داد: با این طرح بخش تقاضا تحریک شده و مصرف کننده به سمت خاصی هدایت می شود به این ترتیب که در فصل زمستان که مصرف گاز بالاست با اطلاع رسانی و روشهای بدون هزینه مصرف را پایین می آوریم یعنی وقتی اطلاع رسانی تعاملی باشد طرف مقابل نیز امتیاز گرفته وتشویق می شود و هم شرکت گاز و مصرف کننده منتفع خواهند شد.

۵۶ میلیون دلار صرفه جویی با اجرای طرح تفاهم


سیفی ادامه داد: با این اقدام برآورده شده که ۴ تا ۵ درصد میزان مصرف کاهش یابد یعنی اگر از ۱۸ میلیون مشترک گاز که ۱۷میلیون مشترک تجاری و خانگی هستند فقط یک میلیون مشترک صرفه جویی کنند میزان ۳۳۰ میلیون متر مکعب طی سه ماه کاهش مصرف خواهیم داشت و برآورد شده که ۵۶ میلیون دلار طی سه ماه صرفه جویی خواهد شد و مقرر شده بابت این صرفه جویی ها نیز ۱۰۰ هزار ربع سکه برای تشویق مردم در نظر گرفته شود.

کاهش ۵۰ درصدی میزان مصرف موتورخانه ها


مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین اظهار داشت: ۱.۶ میلیارد دلار جهت افزایش کارآیی موتور خانه ها با ارزش ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که دراین طرح با یک سری اقدامات در موتورخانه ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت که یکی از محصولات جانبی آن نیز بهبود وضعیت محیط زیست خواهد بود.

جایگزینی گاز با سوخت مایع در ۵ نیروگاه سیستان و بلوچستان


وی همچنین در خصوص طرح گازرسانی به سیستان وبلوچستان نیز گفت: هدف از این طرح کاهش مصرف سوخت مایع در ۵ نیروگاه و جایگزینی با گاز خواهد بود که دراین راستا از واردات گازوئیل جلوگیری شده و فرصت صادرات افزایش خواهد یافت.


وی ادامه داد: در مسیر گاز رسانی به نیروگاهای سیستان و بلوچستان ۲۸۰ هزار انشعاب نیز به منازل مسکونی روستاها وشهرهای کوچک گاز رسانی خواهد شد.


وی درخصوص اجرای طرح کاهش مصرف در موتورخانه ها خاطر نشان کرد: این طرح طی ۴ سال اجرا شده ودوره باز پرداخت آن تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و ۱۳ میلیون متر مکعب در روز کاهش مصرف گاز خواهیم داشت.


سیفی ادامه داد: در افزایش کارآیی موتورخانه ۶۰۰ هزار موتورخانه مد نظر قرار گرفته که مشتمل بر ۵۰۰ هزار موتورخانه مسکونی و ۱۰۰ هزار تجاری وعمومی خواهد بود به این صورت که با نصب کنتور هوشمند در ازای هر متر مکعب صرفه جویی ۴۵۰ تومان به سرمایه گذار اعطا خواهد شد و مدت بازپرداخت در این طرح برای ساختمانهای عمومی ۲۲ ماه و منازل مسکونی ۳۳ ماه خواهد بود ومیزان صرفه جویی دراین مسیر نیز ۹ تا ۱۳ میلیون متر مکعب در روز بوده و ۳.۷ میلیارد دلار صرفه جویی طی ۱۰ سال پیش بینی شده است ضمن اینکه ۴۳ میلیون تن CO۲ از میزان آلاینده های زیست محیطی کاسته خواهد شد.


مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به اینکه در دنیا مصرفه بهینه انرژی حرف اول را می زند اظهار داشت: عدم مصرف ۱۱ کشور سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی oecd از کل مصرف اروپا از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون بیشتر بوده است.

مصرف انرژی در سال ۹۹ باید نصف سال ۸۹ شود

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر این‌که یک دلار سرمایه‌گذاری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی سه دلار بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت گفت: شدت مصرف انرژی از متوسط ژاپن و فرانسه چهار برابر و از ترکیه چهار الی پنج برابر بیشتر است و این درحالی است که اگر مصرف انرژی در کشور با این شدت ادامه یابد تا سال ۱۴۰۰ به نقطه سر به سری تولید و عرضه مصرف انرژی می رسیم و پس از آن به واردکننده انرژی تبدیل می شویم اما با اصلاح مصرف انرژی تا پایان برنامه پنجم قرار بود که میزان مصرف به دو سوم اول برنامه و در پایان برنامه ششم نسبت به اول برنامه پنجم میزان مصرف نصف شود یعنی در سال ۹۹ میزان مصرف انرژی باید به نصف میزان مصرف سال ۸۹ برسد.


وی تاکید کرد: این سیاست کاهش مصرف انرژی جز سیاستهای ابلاغی رهبری بوده ضمن اینکه وزیر نفت نیز بر آن اصرار ورزیده و گفته بود اگر مصرف انرژی با همین شدت کنونی ادامه یابد وضعیتی که درآب بوجود آمده در چاههای نفت نیز تکرار می شود.


سیفی تصریح کرد: از میزان ۱۰۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بند «ق» ۶۰ میلیارد دلار به بخش بالادست و ۴۰ میلیارد دلار در بخش بهینه سازی مصرف سوخت هزینه خواهد شد که با این میزان سالی ۳۰ میلیارد دلار صرف جویی خواهد شد.


وی درخصوص سرعت انجام کار نیز گفت: یک بخش کار به سرمایه گزاران بستگی دارد و بخش دیگر که مربوط به مذاکرات و قرارداد و فراخوانها است ما انجام داده ایم ضمن اینکه تضمین بازپرداخت سرمایه نیز به عهده دولت است تضمین بازپرداخت به این صورت است که معادل آن دلار یا ریال پرداخت خواهد شد.


مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین به طرح جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس دیزلی با تمام گاز سوز اشاره کرد وگفت: در راستای انجام این کار نیز ۴هزار و ۳۰۰ میلیون لیتر در مصرف نفت گاز صرفه جویی می شود و همچنین از انتشار ۴.۵ میلیون تن گاز گلخانه ای کاهش می یابد.


وی میزان هزینه طرح یاد شده را نیز ۱.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و مدت سه سال برای جایگزینی بازپرداخت در نظر گرفته شده است.


سیفی گاز رسانی به باقی مانده شهرهای کوچک و روستاها را نیز از جمله دیگر طرح های در دست بررسی خواند و گفت: در این طرح گاز رسانی از طریق CNG و خطوط لوله مد نظر است که ارزش طرح طبق پیشنهاد وزارت نفت ۶.۱ میلیارد دلار بوده است که به دو میلیون و ۳۶۰ هزار خانوار گاز رسانی خواهد شد.

برقی کردن موتور سیکلت ها مسکوت ماند


وی در خصوص مسکوت ماندن طرح برقی کردن موتور سیکلتها نیز توضیح داد: این طرح به دلیل نرخ هایی که از سوی شرکتهای خصوصی اعلام شد فعلا کان لم یکن مانده است. یعنی قیمتی که ما برای برقی کردن هر موتورسیکلت در نظر گرفتیم یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود اما شرکتهای خصوصی این میزان را ۱۰ میلیون تومان اعلام کردند ضمن اینکه شورای اقتصاد نیز آن را هنوز تصویب نکرده است.


وی ادامه داد: ما میزان برقی کردن هر موتور سیکلت را ۵۰۰ دلار برآورد کرده ایم به شرط اینکه شهرداری نیز موتورسیکلتهای قدیمی را امحاء کند وشهرداری نیز اعلام کرده بود ایستگاههای سوخت گیری رایگان در نظر گرفته و قرار بود با اجرای این طرح از ورود موتورسیکلتهای معمولی به مرکز شهر جلوگیری شود زیرا موتورسیکلتها ۴ برابر خودروها آلایندگی دارند ضمن اینکه آلودگی صوتی شان نیز بالاتر از هر وسیله نقلیه دیگر است.


مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت میزان صرفه جویی در سوخت در زمینه گازرسانی به باقی مانده شهرها و روستاها را۶.۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در این مسیر نیز ۳.۱ میلیارد لیتر نفت سفید در سال و ۱.۵ میلیون لیتر گاز مایع صرفه جویی می شود.


وی درخصوص برقی کردن چاههای آب کشاورزی نیز گفت: درحال حاضر ۲۱۷ هزار حلقه چاه دیزلی داریم که به دلیل مصرف بالا صدهزار چاه برقی طی سه سال جایگزین خواهد شد و در این مدت ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد و کل صرفه جویی در این دوره ۳۰ میلیارد لیتر نفت گاز خواهد بود.


سیفی با اشاره به مثالی جهت اثبات مثمر ثمر بودن طرح های یاد شده اظهار داشت: زمانی که طرح CNG انجام شد تنها سه میلیارد دلار هزینه شد اما ۲۷ میلیارد دلار صرفه جویی شد و همچنین ۳۷ میلیارد لیتر بنزین نسوخت و ۹میلیارد دلار ارزش گاز فروخته شده بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز