خبرگزاری کار ایران

با امضای تفاهم‌نامه در شرکت آب و نیرو صورت گرفت؛

واگذاری مطالعه‌های زیست‌محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به شرکت نروژی‌

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۵۱

انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جوانب مختلفی دارد که باید با دقت مطالعه شود؛ چراکه ممکن است کاری که انجام می‎شود، مشکلی را حل اما مشکلاتی دیگر را ایجاد کند، پس باید راهکاری با بیشترین منافع و کمترین خسارت انتخاب شود.

تفاهم‌نامه مطالعه‌های محیط زیست و آثار کیفی انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه با موسسه تحقیقاتی آکواپلن نیوا(NIVA) نروژ به امضا رسید.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس " عیسی بزرگ‌زاده " مجری طرح‌های مطالعاتی در آیین امضای تفاهم‌نامه مطالعه‌های زیست‌محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه که در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد، با ارایه گزارشی از روند پیگیری‌های صورت‍گرفته برای حضور شرکت نروژی، گفت: چند ماهی است که با مجموعه " ریسرچ سکتر " به سرپرستی شرکت آکواپلن نیوا(NIVA) درباره انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای دست‌یابی به یک راهکار مشغول مذاکره هستیم.

وی یادآور شد: این پروژه در بعد ملی موافقان و مخالفان فراوانی دارد و دلایل اصلی آن مسایل و اتفاق‌های کیفی است که می‌تواند پس از انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه وارد شود؛ به همین دلیل از مشاور آکواپلن که تجربه خوبی در مسایل کیفی آب دارد، دعوت کردیم ما را در این راه یاری دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل شرکت آکواپلن و اعضای همراه، گفت: موضوع برطرف کردن مشکل دریاچه ارومیه اذهان زیادی را درگیر کرده است؛ البته به‌طور عمومی تغییر شرایط آب و هوایی و استفاده‌هایی که بشر از منابع آبی انجام داده، مشکلاتی ازجمله برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها ایجاد کرده است.

مهندس " سیدمحمدرضا رضازاده " ادامه داد: این موضوع ایجاب می‌کند که با نگاهی علمی و همه‌جانبه مسایل بررسی و راه‌های علاج‌بخشی مشکلات به‌وجود آمده، ارایه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه، مطالعه انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است و با توجه به تجارب این شرکت در طرح‌های مختلف، تلاش شد از بهترین نیروهای متخصص در این زمینه دعوت به همکاری شود. حضور شرکت آکواپلن در اینجا به معنای اعتباری است که برای دانش و تجارب شما قایل هستیم و امیدواریم با همکاری شما چگونگی رفع مشکل دریاچه ارومیه را بررسی کنیم.

وی افزود: انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جوانب مختلفی دارد که باید با دقت مطالعه شود؛ چراکه ممکن است کاری که انجام می‎شود، مشکلی را حل اما مشکلاتی دیگر را ایجاد کند، پس باید راهکاری با بیشترین منافع و کمترین خسارت انتخاب شود.

وی ابراز امیدواری کرد: همکاری مناسبی که بین شرکت نروژی و متخصصان ایرانی شکل می‌گیرد، ما را در انتخاب بهترین راه یاری کند و آغاز این همکاری، زمینه‌ساز همکاری‌های دیگر باشد و بتوانیم در برنامه زمانی پیش‌بینی شده پاسخ‌گوی همه گروه‌های اجتماعی که منتطر راه‌حلی هستند، باشیم و این پروژه با جدیت و همکاری هر دو طرف به نتیجه برسد.

در ادامه این آیین، " سارون " مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا(NIVA) با بیان اینکه حضور در تهران موجب افتخار وی است، گفت: ما نشست‌های بسیار طولانی داشته‌ایم و موارد زیادی از همکاران ایرانی‌مان یاد گرفتیم.

وی اضافه کرد: ما یک تیم بین‌المللی برای انجام این کار تشکیل و از اینکه این کار را انجام خواهیم داد، خوشحالیم و امیدواریم مشکلات موجود را در این پروژه برطرف کنیم.

وی ادامه داد: برنامه فشرده‌ای در این هفته داریم که براساس آن قرار است به ارومیه سفر کرده و با متخصصان محلی درباره دریاچه ارومیه دیدار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا(NIVA) با ابزار خرسندی از محول شدن این پروژه به این شرکت، تاکید کرد: به نمایندگی از این تیم بین‌المللی می‌گویم که می‌خواهیم این کار را با جدیت آغاز کنیم و به انجام برسانیم و مایل هستیم که همکاران خود در این پروژه و همچنین کشور ایران را بهتر بشناسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز