خبرگزاری کار ایران

به دلیل قطع عرضه نفت لیبی؛

تولید نفت اوپک به کمترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۲۸

تازه ترین ارزیابیها نشان می دهد که عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر ٢٠١۴ به دلیل قطع عرضه نفت لیبی در این ماه با ٢٧٠ هزار بشکه کاهش به کمترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید.

تازه ترین ارزیابیها نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در ماه دسامبر ٢٠١۴ افت کرده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، تازه ترین ارزیابیها نشان می دهد که عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر ٢٠١۴ به دلیل قطع عرضه نفت لیبی در این ماه با ٢٧٠ هزار بشکه کاهش به کمترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید.

توقف عرضه نفت لیبی در ماه دسامبر موجب شد تا افزایش صادرات نفت از پایانه های جنوبی عراق و نیز ثابت ماندن تولید نفت عربستان بر عرضه نفت اوپک تاثیری نداشته باشند.

این نظرسنجی تاکید می کند که بحران لیبی بر تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) تاثیر گذاشت حتی با وجودی که در آخرین نشست این سازمان به طور رسمی تصمیم گرفته شده بود تا برای حفظ سهم بازار اعضا، تولید نفت اوپک بدون تغییر بماند.

اولیویه جکوب، تحلیلگر موسسه پترومتریکس، گفت: اوپک در نشست وین تصمیم نگرفت که عرضه نفت را کاهش دهد اما عرضه نفت لیبی از آن زمان تا کنون روز به روز کمتر شده است و شرایط این کشور هر روز بدتر می شود، با این وجود اگر به آمار و ارقام سال آینده نگاه کنیم هنوز هم مازاد عرضه نفت داریم.

براساس اطلاعات نظرسنجی که از داده های محموله های صادرات نفت، منابع شرکتهای نفتی، اوپک و مشاوران تهیه شده است، عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر ٢٠١۴ میلادی روزانه ٢٩ میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه بود. این سازمان در ماه نوامبر امسال ٣٠ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه نفت در روز به بازار عرضه کرد.

عرضه نفت اوپک، سومین بار از ماه ژوئن امسال کاهش یافته و به کمترین سطح در این ۶ ماه رسیده است. تولید نفت اوپک در ماه ژوئن برابر با ٢٩ میلیون و ٩٢٠ هزار بشکه در روز بود. اوپک در ماه سپتامبر ٣٠ میلیون و ٨۴٠ هزار بشکه نفت در روز تولید کرد که بیشترین مقدار عرضه نفت سازمان از نوامبر ٢٠١٢ بود.

براساس اطلاعات منابع صنعتی و مقامهای نفتی لیبی، این کشور شاهد بیشترین سطح کاهش تولید نفت در میان اعضای اوپک بوده است. لیبی به طور میانگین در ماه دسامبر امسال روزانه ۴٠٠ هزار بشکه نفت تولید کرد. تولید نفت این کشور در ابتدای ماه روزانه ٨٠٠ هزار بشکه بود و در انتهای ماه به روزانه ٣٥٠ هزار بشکه رسید.

عرضه نفت نیجریه نیز در ماه دسامبر کاهش یافت زیرا محموله های نفت کمتری از پایانه های بونی، کوا ایبو، و اگبمی صادر شد. برنامه های صادرات نفت این کشور نشان می دهد صادرات نفت در ماه ژانویه ٢٠١٥ بالا می رود که این به معنای افزایش تولید نفت نیجریه بالاتر از دو میلیون بشکه در روز است.

در این ماه، تعمیرات تاسیسات نفتی تاثیر چندانی بر تولید نفت اعضای اوپک نگذاشت. تولید نفت کویت به دلیل تعطیلی میدان مشترک خفجی اندکی پایین رفت و تولید نفت قطر نیز با انجام تعمیرات در برخی تاسیسات نفتی اش کمی کاهش یافت.

تولید نفت عربستان در ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه نوامبر در سطح ٩ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه در روز ثابت ماند.

بیشترین افزایش در عرضه نفت کشورهای عضو اوپک مربوط به عراق می شود که در ماه دسامبر توانست روزانه دو میلیون و ۶٥٠ هزار بشکه نفت از پایانه های صادرات نفت جنوب این کشور به بازار روانه کند. این سطح صادرات از سال ٢٠٠٣ تا کنون در عراق بی سابقه بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز