خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

لزوم انقلاب صنعتی در صادرات فرآورده‌های نفتی / به بازار افغانستان رخنه کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۰۷

در حال حاضر نفت کوره و گاز مازاد داریم باید به بازارهای هدف رخنه کنیم کشوری مانند افغانستان که نه پالایشگاه و نه توان تولید را دارد برنامه ریزی صورت گیرد تا به این بازار ورود پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باید در بخش صادرات نگاه همه جانبه به انواع فرآورده داشته باشیم و این پتانسیل برای بخش خصوصی با همکاهنگی دولت و مسئولان فراهم شده که سرمایه گذاری کند تا یک انقلاب صنعتی در حوزه صادرات فرآورده های نفتی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر سجادی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه از سال ۱۳۳۴ صنعت گاز جایگزین مصرف انواع فرآورده‌های نفتی شد به طوری که با رشد چشمگیری مواجه شد، گفت: از سال ۱۳۰۴ تا به امروز که توزیع بنزین در کشور شکل گرفت تاکنون ۱۹ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شد به طوری که با سهمیه‌بندی از مصرف بی‌رویه بنزین در کشور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم وضعیت انواع فرآورده‌های نفتی در بخش تولید و مصرف بهتر خواهد شد به طوری که بیشتر تولیدات صرف بخش صنعت و تجاری می‌شود.

سجادی افزود: نفت کوره اهمیت خود را در کشور از دست داده به طوری که گاز در بخش نیروگاه و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد: در سال ۸۸ مصرف انواع فرآورده ۸۰ درصد و گاز ۲۰ درصد بود و این رقم در سال ۹۳ به ۳۰ و ۷۰درصد رسیده و پیش بینی می شود که در سال ۹۴ این ارقام به ۲۵ و ۷۵ درصد برسد و این نشان می دهد که ۵۰ درصد گاز تولیدی قرار است در بخشهای مولد صنعت و نیروگاه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ تولید و مصرف سر به سر شده و از سال آینده باید به دنبال بازارهای صادراتی باشیم و دولت این بستر را مهیا کرده است که مازاد تولید را به بازارهای جهانی صادر کند به گونه‌ای که این اتفاق مهم در بخش گاز مایع محقق و گاز طبیعی به سمت مصرف خانوارها هدایت می‌شود.

وی گفت: تولید گاز در کشور از سایر فرآورده ها پیش گرفته و نفت کوره و نفت سفید مازاد داریم که باید صادر شود همچنین در بخش بانکرینگ از ابتدای سال ۸۳ که فعالیت خود را شروع کرده و در سال جاری طبق برنامه ریزی باید نزدیک ۳ هزار تن تا پایان سال در بخش بانکرینگ که عمدتا نفت کوره است به بازار ارسال می‌شود تا جایی که تا پایان سال ۹۴ حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیون تن خواهد بود.

سجادی با بیان اینکه در تولید بنزین پیشرفت خوبی داشتیم به طوری که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد، گفت: از سال ۹۵ ایران به عنوان صادر کننده بنزین در منطقه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نفت کوره و گاز مازاد داریم باید به بازارهای هدف رخنه کنیم کشوری مانند افغانستان که نه پالایشگاه و نه توان تولید را دارد برنامه ریزی صورت گیرد تا به این بازار ورود پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: باید در بخش صادرات نگاه همه جانبه به انواع فراورده داشته باشیم و این پتانسیل برای بخش خصوصی با همکاهنگی دولت و مسئولان فراهم شده که سرمایه گذاری کند تا یک انقلاب صنعتی در حوزه صادرات فراورده های نفتی شکل بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز