خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

از کاهش قیمت نفت خوشحالیم / قیمت نفت هشداری به دولت برای کاهش تصدی گری

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۲۵۶

در حال حاضر ۸۵ درصد هرم فعالیت‌های اقتصادی در دست دولت است که کاهش قیمت نفت منجر به سپردن کار به بخش خصوصی همانند اقتصادهای نوظهور مثل برزیل، ترکیه و هندوستان می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: کاهش قیمت نفت نگرانی‌هایی بوجود آورده اما من خوشحال هم هستم زیرا معتقدم با این روند کاهشی وابستگیمان به نفت کم شده ضمن اینکه باعثمصرف درست این کالای استراتژیک نیز می‌شود.

رضا پدیدار رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در روند ساخت داخل تجهیزات گفت: در حال حاضر کاهش قیمت نفت به هجمه خبری غیر معمول و غیر متعارف تبدیل شده و دلیل آن این است که این تغییرات قیمت در سهم درآمد کشورهایی که مستقیما به نفت وابسته‌اند تعریف شده است.


وی افزود: به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی کشور ما برنامه‌های فشرده‌ای در زمینه ریاضت اقتصادی و یا اقتصاد مقاومتی داشته لذا کاهش قیمت نفت تاثیر قابل توجهی در کشور ما نداشته است.


پدیدار تصریح کرد: ما برای گذار از روند موجود بازار قیمتی نفت می‌توانیم راهکارهایی از جمله استفاده از ظرفیت‌های موجود، جلب مشارکت بخش خصوصی و تعریف راه‌های دیگری غیر از کسب درآمد از نفت را اعمال کنیم.


وی با اشاره به سهم نفت در لایحه بودجه ۹۴ اظهار داشت: نفت در بودجه ۹۴،۳۱ درصد سهم دارد در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۶ درصد بوده است لذا برای این مابه التفاوت، ردیف‌های دیگری همچون افزایش درآمدهای مالیاتی، عوارض، صادرات غیر نفتی، توسعه محصولات پتروشیمی و یا برای اولین بار کسب درآمد از گردشگری درنظر گرفته شده که می‌تواند بخشی از این کسری بودجه را جبران کند.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: افکار عمومی و مردم به لحاظ فرهنگی و تفکراتی که دارند به نفت وابسته‌اند لذا کاهش قیمت نفت نگرانی‌هایی بوجود آورده اما من خوشحال هم هستم زیرا معتقدم با این روند کاهشی وابستگیمان به نفت کم شده ضمن اینکه باعثمصرف درست این کالای استراتژیک نیز می‌شود.


وی همچنین کاهش قیمت نفت را عاملی برای به فکر افتادن دست اندرکاران دولت برای کم کردن تصدی‌گری دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد هرم فعالیت‌های اقتصادی در دست دولت است که کاهش قیمت نفت منجر به سپردن کار به بخش خصوصی همانند اقتصادهای نوظهور مثل برزیل، ترکیه و هندوستان می‌شود.


پدیدار در ادامه یادآور شد: کاهش قیمت نفت در روند ساخت تجهیزات نفتی به هیچ وجه تاثیر نمی‌گذارد چراکه در بخش مربوط به تامین تجهیزات ۷۰ درصد بومی سازی صورت گرفته وبرای واردات ۳۰ درصد باقیمانده نیز که عمدتا آلیاژ‌ها و برخی کالاهای های‌تک هستند پول داریم لذا در ساخت داخل تجهیزات نگرانی بابت کاهش قیمت نفت وجود ندارد.


وی تاکید کرد: اگر دولت با همین منابع محدود پولی و ارزی شجاعانه برخورد کند به نحوی که بطور مثال برای کسانی که کالا تولید کرده و یا سهم تولید خود را نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند، بخشودگی مالیاتی، تخفیف بیمه و یا واگذاری زمین رایگان در نظر بگیرد، کاهش قیمت نفت در کشور محسوس نخواهد بود.


رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می‌شود با کاهش قیمت نفت پروژه‌های نفتی مثل سابق توجیه سرمایه گذاری نداشته و از رده خارج خواهند شد، این مسئله در بازار سازندگان چگونه خواهد بود، اظهار داشت: ما در صنعت نفت روندی سنتی دنبال می‌کنیم که کاهش قیمت‌ها بر آن تاثیر گذار نیست.


وی تاکید کرد: در حال حاضر جایگاه نفت در صنایع امریکا رتبه هشتم، اروپا ششم، آسیا سوم و خاورمیانه اول است لذا حال که دچار محدودیت شده‌ایم باید تغییر استراتژی داده و وابستگی به این کالا را دور بیندازیم تا دچار آسیب نشویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز