خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در اولین کنفرانس اقتصاد ایران:

کاهش قیمت نفت عمدی بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۷۸

اوپک تنها سازمان جهان سومی است که بر اقتصاد جهان تاثیر می گذارد و هر کشوری در این نهاد بین المللی تولید بیشتری داشته باشد، می تواند در تصمیم گیری و تاثیر بر تصمیمهای اوپک نقش بیشتری داشته باشد درحالی که بسیاری گمان می کنند میزان تولید از سوی اعضا هیچ تاثیری بر تصمیم گیری ندارد.

وزیر نفت گفت: ایران با کاهش صادرات خود از روزانه ٢, ٥ میلیون بشکه مواضع خود را تغییر نداده است و به دلیل یک میلیون بشکه صادرات کنونی بدون شک موضعش تغییر نمی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست جانبی اولین کنفرانس اقتصاد ایران، با موضوع تحولات اخیر بازارهای جهانی گفت: بسیاری گمان می کنند با کاهش صادرات موضع ایران در جهان تغییر می کند، اما ایران با کاهش میزان صادرات خود از روزانه ٢, ٥ به سطح یک میلیون بشکه، هیچگاه موضع خود را تغییر نمی دهد.

وی با اشاره به این که تصمیم گیری و اجرای تصمیمهای اوپک بر دو اصل اجماع اعضاو تصمیمهایی که در اوپک گرفته می شود استوار است، گفت: اما این تصمیم گیری ها هیچ ضمانت اجرایی ندارد یعنی هیچ تعهدی به پایبندی نیست.

زنگنه در خصوص چگونگی تاثیرگذاری اوپک گفت: اوپک تنها از راه عرضه می تواند بر بازار قیمت تاثیرگذار باشد چراکه عرضه کمتر منجر به تقاضای کمتر و بالا رفتن قیمت می شود.

وی افزود: زمانی این سازمان با فیکس کردن قیمت با شرکت ها صحبت می کرد اما الان با اهرم عرضه صحبت می کند.

وزیر نفت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ کل تقاضای جهانی نفت ۹۹.۱ بوده که سهم غیر اوپک ۵۵.۹ ال ان جی و ۵.۸ و میعانات ۶۱.۸ بوده که از این میزان سهم اوپک ۲۹.۳ و تولید این سازمان ۳۰.۱ بوده است یعنی ۷ دهم افزایش عرضه نسبت به تقاضا داشته ایم.

وی اظهار داشت: اوپک تنها سازمان جهان سومی است که بر اقتصاد جهان تاثیر می گذارد و هر کشوری در این نهاد بین المللی تولید بیشتری داشته باشد، می تواند در تصمیم گیری و تاثیر بر تصمیمهای اوپک نقش بیشتری داشته باشد درحالی که بسیاری گمان می کنند میزان تولید از سوی اعضا هیچ تاثیری بر تصمیم گیری ندارد.

وی با اشاره به این که پیش از برگزاری نشست اخیر اوپک با کشورهای کویت، امارات، قطر، عراق و ونزوئلا گفتگوهایی درباره کاهش تولید در نشست ١۶۶ این سازمان انجام شد، گفت: اعضا مایل به کاهش تولید خود نبودند، یعنی ۸ کشور دنبال کاهش تولید ١, ٥ میلیون بشکه ای بودند و چهار کشور دیگر به دنبال تثبیت سقف تولید اوپک در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز بودند و می گفتند کاهش تولید باعثبالا رفتن قیمت و در نتیجه فاینانس برای رقیب خواهد شد یعنی تولید از شیل اقتصادی خواهد شد.

زنگنه گفت: ۸ کشور اوپک بدنبال کاهش ۱.۵ میلیون بشکه و غیر اوپکی ها ۵۰۰ هزار بشکه هستند تا ۸۰ دلار قیمت مطمئنی باشد. و بعضی دیگر گفتند که طی ۶ ماه قیمت متعادل می شود وبرخی ۲ سال را مطرح می کردند.

وی در ادامه گفت: برای صاحب نظران مشخص بود که برگزاری نشست اوپک سبب سقوط قیمت نفت می شود. زیرا اجلاسی که تصمیم نگیرد قیمت می افتد بنابراین هیچ کس به پیشنهاد ونزوئلا پاسخ نداد. اما در هر صورت اگر اجلاس عقب می افتاد ۷ تا ۸ دلار سود می کردیم اما با توجه به موضع عربستان مشخص بود که احتمال رسیدن به اجماع برای کاهش تولید نفت در این نشست وجود ندارد اما نشست ١۶۶، اجلاس عادی اوپک بود که باید در زمان مقرر برگزار می شد.

وی یادآور شد: در اجلاس اوپک اعضا تصمیم گرفتند که تصمیم نگیرنددر نتیجه سقف ۳۰ میلیون بشکه باقی ماند ادامه روند کاهش قیمت نفت مدیریت شده است. و به تولید اقتقادی منجر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای اولین بار رسانه ها در مقابل افت قیمت نفت مقابله می کنند. و شاید به خاطر ۱۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گزاری امریکا در شیل است.

زنگنه خاطرنشان کرد: در قیمت نفت هزارن دلیل دخیل است که عامل خارجی یا سیاسی و همچنین عرضه وتقاضا از جمله آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز