خبرگزاری کار ایران

عضو تخصصی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات ۵ هزار تن بنزین یورو۴ به عراق و افغانستان / انتقاد از کمبود مواد اولیه

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۵۸

بنزین تولیدی ما از ضایعات پالایشگاه و پتروشیمی هاست و به این دلیل که مواد اولیه گران داده می شود بنزین تولیدی ما برای داخل گران است و فقط ارزش صادرات دارد و با توجه به اینکه در کشور عراق و افغانستان بنزین گران است در این کشور ها به صرفه است اما اگر به مصرف داخل برسد ۲هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود در حالی که نرخ بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان است.

عضو تخصصی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به صادرات بنزین تولیدی پالایشگاه های بخش خصوصی به کشورهای عراق و افغانستان از بالا بودن قیمت مواد اولیه مورد نیازشان انتقاد کرد و گفت: به دلیل نرخ بالای مواد اولیه واحد های پایین دستی ما در معرض تعطیلی قرار دارند.

مواد اولیه مرتضی شهریاری عضو تخصصی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از قیمت بالای مواد اولیه برای تولید محصولاتی همچون انواع فرآورده های نفتی، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و روغن توسط بخش خصوصی گفت: در حال حاضر خوراک مورد نیاز ما بیشتر از داخل تولید می شود اما چون قیمت ها متناسب با تولید ما نیست نمی توانیم خریداری کنیم.

وی افزود: مواد اولیه مورد نیاز ما حلال ۴۰۲، میعانات گازی، نفتای سبک و سنگین محصولات جانبی پالایشگاه و پتروشیمی ها هستند که در بورس انرژی عرضه می شوند ولی خریداری ندارند چون گران است و این مسئله باعثشده ارزش فروش صادراتی ما پایین بیاید البته قولهایی مبنی بر کاهش قیمت ها داده شده اما هنوز اجرایی نشده است.

شهریاری با اشاره به اینکه برای ارائه مواد اولیه کمترین همراهی با ما می شود، خاطرنشان کرد: چون مواد اولیه ای که ما می گیریم گران است نمی توانیم تولید و صادرات داشته باشیم چون قیمت محصول تمام شده ما بالا می رود ضمن اینکه واحدهای پایین دستی ما نیز به دلیل این مشکلات به حالت نیمه تعطیل درآمده اند.

وی در خصوص نحوه تولید بنزین صادراتی در پالایشگاه های بخش خصوصی نیز اظهار داشت: بنزین تولیدی ما یورو۴و از ضایعات پالایشگاه ها و پتروشیمی ها است.

مسئول مهندسی پالایشگاه گوهر صفای کرکس گفت: بنزین تولیدی ما با نرخ ۳ هزار تومان به کشورهای عراق و اتفغانستان صادر می شود.

وی در خصوص اینکه چرا این بنزین به مصرف داخلی نمی رسد، اظهار داشت: بنزین تولیدی ما از ضایعات پالایشگاه و پتروشیمی هاست و به این دلیل که مواد اولیه گران داده می شود برای مصرف داخل گران است و فقط ارزش صادرات دارد و با توجه به اینکه در عراق و افغانستان بنزین گران است در این کشور ها به صرفه است اما اگر به مصرف داخل برسد قیمت آن ۲هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود در حالی که نرخ بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان است.

شهریاری در خصوص کیفیت این نوع بنزین نیز خاطرنشان کرد: کیفیت این بنزین در مرزهای خروجی ما کنترل می شود و صد درصد یورو ۴ است.

وی میزان صادرات بنزین توسط بخش پایین دستی اتحادیه را ۴ تا ۵ هزار تن و قیمت را بر اساس FOB یعنی هر تن ۶۰۰ دلار اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز