خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای شرکت نفت و گاز پارس در یازدهمین نمایشگاه انرژی:

میزان برداشت از پارس جنوبی به ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسید / آغاز عملیات فاز ۱۱ با حضور پیمانکار اروپایی

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۹۲۸

با محاسبه محقق شدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان سال جاری و ۱۰ فاز قبلی که در مدار بوده اند تولید گاز غنی پارس جنوبی به ۳۸۰ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای شرکت نفت و گاز پارس، با ابراز امیدواری از اینکه فاز ۱۹ در سال آینده وارد مدار تولید گاز شود، گفت: اگر شرایط تحریم و حضور شرکتهای خارجی تغییر کند امکان حضور خارجی ها در پروژه فاز ۱۱ با تغییراتی فراهم خواهد بود و امیدواریم از سال آینده این عملیات آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مرتضی الهی، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران در توضیح آخرین اقدامات صورت گرفته برای تامین ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان سال جاری گفت: تعهدات وزیر نفت برای تولید ۱۰۰ هزار متر مکعب گاز محقق می شود چرا که فاز ۱۲ که شامل سه فاز است تکمیل شده و واحد ششم آن نیز تا آخر بهمن راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش دریا هم سکوهای هر سه بخش A, B, C تکمیل شده و تنها بخشی از سکوهای C باقی مانده که آن نیز به زودی راه انداری می شود و در مجموع روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز ۱۲ استحصال می شود.

الهی همچنین در خصوص آخرین وضعیت فازهای ۱۶ و ۱۵ گفت: یازده حلقه چاه فاز ۱۶ و ۷ حلقه فاز ۱۵ انجام شده و قرار است ۱۴ میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز ۱۵ و ۲۸.۳ میلیون متر مکعب از فاز ۱۶ استحصال شود که این میزان معادل ۱.۵ فاز بوده و در نهایت بیش از ۴۰میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز برداشت خواهد شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون گاز غنی دو فاز ۱۶و۱۵ به پالایشگاه این فازها رسیده و پالایشگاه به تدریج به ظرفیت نهایی خود می رسد و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز غنی روزانه این فاز تا بهمن ماه محقق می شود.

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پالایشگاههای فاز ۱۶و ۱۵ و ۱۲ به مخزن و پالایشگاه فازهای ۸و۷و۶ متصل است و در حال حاضر ۳۰ میلیون متر مکهب گاز از فازهای ۱۶و۱۵ برداشت می شود و به این ترتیب حدود ۶۰ میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز ۱۲ و ۳۰ میلیون از فازهای ۱۶و ۱۵ تامین شده و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز غنی شده زمستان امسال محقق خواهد شد.

وی همچنین در خصوص وضعیت فازهای ۱۸و۱۷ گفت: یکی از ترینهای فاز ۱۸ آماده شده و سکوی ۱۸A نیز آماده شده و برنامه ریزی کرده ایم که این سکو را به یکی از واحدهای پالایشگاهی فازهای ۱۶و۱۵ وصل کنیم.

الهی در خصوص ظرفیت فعلی و قبلی تولید پارس جنوبی گفت: با محاسبه محقق شدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در زمستان سال جاری و ۱۰ فاز قبلی که در مدار بوده اند تولید گاز غنی پارس جنوبی به ۳۸۰ میلیون متر مکعب در روز می رسد در حالی که این میزان در سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب بوده است. البته در سالهای گذشته به خصوص در زمستان بیش از این میزان برداشت داشته ایم.

وی در ادامه با شاره به ۱۰ فازی که از سال ۸۹ پیش شده بود اظهار داشت: فاز ۱۳ با پیشرفت ۷۲ درصد، فاز ۱۴ با ۵۷درصد، ۱۹ با ۸۴ درصد، فازهای ۲۱و۲۰ با ۷۰ درصد و فازهای ۲۴و۲۳و۲۲ با ۷۴ درصد پیشرفت روند خوبی را طی کرده اند اما فاز ۱۹ در میان این فازها پیش رو بوده است و امیدواریم تا زمستان سال آینده در مدار قرار گیرند. خط لوله و حفارهای چاههای ۱۹ به اتمام رسیده و پالایشگاه آن نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی همچنین در خصوص وضعیت فاز ۱۱ و احتمال حضور شرکتهای اروپایی در این فاز گفت: برنامه ریزی هایی برای حضور شرکتهای خارجی صورت گرفته بود اما بسیاری از آنها به دلیل تحریم محقق نشد در تصمیمات اخیر وزارت نفت تصمیم براین شده که فعلا حفاری دریایی را شروع کنند و در مورد پیمانکار و حضور شرکتهای خارجی فعلا تصمیمی گرفته نشده است.

الهی ادامه داد: اگر شرایط تحریم و حضور شرکتهای خارجی تغییر کند امکان حضور انها در این پروژه با تغییراتی فراهم خواهد بود و امیدواریم از سال آینده این عملیات آغاز شود.

این مقام مسئول همچنین در مورد آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز اظهار کرد: مسولیت این پروژه از نفت و گاز پارس گرفته شده و واحد مستقلی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را دنبال می کند و در حال حاضر چاههای این میدان حفاری شده و سکوی آن آماده نصب است و به زودی اتفاقات جدیدی در این مجموعه شکل خواهد گرفت.

الهی ادامه داد: امسال یکی از سالهای منحصر بفرد پارس جنوبی بوده چرا که علاوه بر تحقق ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای زمستان ۵ سکوی دریایی به صورت همزمان راه اندازی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز