خبرگزاری کار ایران

ابتکار در نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب:

خشک‌سالی را به رسمیت بشناسیم / دولت باید نگران آینده باشد نه مردم

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۷۸۱

با نگاه مثبت دولت در سال آینده ردیف اعتباری مناسبی برای تالاب‌های هامون، بختگان، پریشان و به‌ویژه دریاچه ارومیه اختصاص یافته که این موضوع نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به موضوع آب و محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:: باید خشک‌سالی را به رسمیت بشناسیم و آن را از لیست ستادهای بحران و حوادثغیرمترقبه خارج کنیم.


به‌گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب در پنل محیط زیست و منابع آب با بیان اینکه پیش‌بینی مراکز علمی جهانی حاکی از ادامه خشک‌سالی و ‌کم‌آبی در مناطق مختلف جهان به‌ویژه خاورمیانه است، گفت: این وضعیت برای کشورهایی که به فکر حکمرانی خوب و نقش اساسی در آینده توسعه و محیط زیست کشور خود هستند، یک هشدار بزرگ است.


وی ادامه داد: هشدار دیگر بحثگرمایش زمین است که پیش‌بینی می‌شود دمای عمومی جهانی به میزان یک درجه افزایش یابد و در این زمینه تمامی کشورها ملزم به ارایه راهبردهایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای شده‌اند و در کشور ما نیز برای این هدف، اقتصاد کم‌کربن در دست تدوین است لذا تدوین و اجرایی‌شدن راه‌حل‌های مقابله با آثار گرمایش زمین مورد تاکید است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما در مبانی علمی و سیاست‌های اجرایی و راهبردی کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم درحالی که یکی از اصول مدیریت راهبردی تعریف چشم‌انداز و برنامه‌ریزی برای آینده است.


وی با بیان اینکه باید زمینه برای مردم طوری آماده شود که نگران آینده نباشند، تصریح کرد: در گذشته فقط این مردم بوده اند که نگران آینده بوده و دولت در پی میاحثروزمره بودند در حالی که باید برعکس باشد و در حال حاضر در دولت یازدهم این نگاه وجود دارد لذا در عین رسیدگی به بحران‌های آنی، از نگاه راهبردی به آینده نباید غافل شویم.


ابتکار با اشاره به وجود بحران آب در بخش وسیعی از کشور، گفت: مقابله با بحران آب در کشور نیاز به چرخش نگرش در مدیریت مصرف آب دارد.


وی از تدوین لایحه تالاب‌ها در دولت یازدهم خبر داد و گفت: خوش‌بختانه هیات وزیران علاوه بر نگاه نقادانه به حوضه آب و محیط زیست، حمایت‌های ویژه‌ای را نیز از این بخش‌ها داشته و با تدوین لایحه تالاب‌ها، در تلاش است با تعدیل و اصلاح سیاست اجرای طرح‌های یک سویه‌انتقال آب، حقابه طبیعت را نیز برای حفظ تالاب‌ها تضمین کند.


وی حقابه طبیعت را امکان انجام خدمات طبیعی برای تامین منابع آب برای بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب تعریف کرد و افزود: باید این حقابه به‌صورت پایدار در نظر گرفته شود تا طبیعیت قادر به ادامه خدمات خود باشد.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم حفاظت از تالاب‌های کشور، تصریح کرد: با نگاه مثبت دولت در سال آینده ردیف اعتباری مناسبی برای تالاب‌های هامون، بختگان، پریشان و به‌ویژه دریاچه ارومیه اختصاص یافته که این موضوع نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به موضوع آب و محیط زیست است.


وی گفت: باید تحول نگاه در بخش آب را به تمامی سطوح اقتصادی و تصمیم‌گیری کشور منتقل کنیم، لذا باید ابتدا از مبانی علمی آغاز کنیم و در سیاست‌ها و برنامه‌ها این تحول نگاه را داشته باشیم؛ چراکه این موضوع یک چرخه به‌هم پیوسته است.


وی ارزیابی زیست‌محیطی را راهکار اصلی برای سازگاری توسعه با محیط زیست برشمرد و ادامه داد: این لایحه در دستورکار دولت قرار دارد و کلیات آن نیز تصویب شده است.


ابتکار تاکید کرد: باید خشک‌سالی را به رسمیت بشناسیم و آن را از لیست ستادهای بحران و حوادثغیرمترقبه خارج کنیم؛ باید این پدیده را به عنوان یک واقعیت در تمامی برنامه‌های کلان و راهبردی کشور مدنظر داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز