خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

افت فشار گاز نداریم / توافق سیمانی‌ها با وزارت نفت برای قطع گاز کارخانجات

کد خبر : ۲۴۴۳۹۶

میزان مصرف در بخش صنایع ۷۲ میلیون و نیروگاه‌ها ۹۲ میلیون بوده و هیچ مشکلی بابت افت فشار و یا قطعی گاز نداشته‌ایم.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه مشکلی بابت تامین گاز خانگی و هیچ یک از مراکز تولیدی، صنعتی و نیروگاهی نداریم، گفت: طی روز جاری جمعا ۶۱۶ میلیون متر مکعب گاز به بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی ارسال شده است.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص شنیده‌هایی مبنی بر افت فشار گاز برخی صنایع گفت: تمامی واحدهای صنعتی و نیروگاهی در مدار هستند و هیچگونه افت فشار گازی گزارش نشده است ضمن اینکه گازرسانی به منازل مسکونی نیز انجام می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

وی مصرف بخش خانگی امروز را ۴۵۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان مصرف در بخش صنایع ۷۲ میلیون و نیروگاه‌ها ۹۲ میلیون بوده و هیچ مشکلی بابت افت فشار و یا قطعی گاز نداشته‌ایم.

بوجارزاده در خصوص قطع گاز کارخانجات سیمان نیز گفت: بر اساس پیشنهاد انجمن سیمان و توافقی که با وزارت نفت حاصل شده قرار بر این است که کارخانجات سیمان به مدت یک تا ۲ ماه گاز دریافت نکنند.

یادآور می‌شود؛ دلیل تقاضای سیمانی‌ها برای عدم دریافت گاز مازاد تولید این کارخانجات بوده است.

شایان ذکر است این کارخانجات در حال حاضر مازوت نیز دریافت نمی‌کنند زیرا عملا تولیدی نمی‌کنند که نیاز به سوخت داشته باشند.

بر اساس این گزارش؛ عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان در رابطه با قطع شدن گاز کلیه کارخانه‌های سیمانی و پلمپ مخازن مازوت گفته است: این تصمیم با پیشنهاد انجمن صنفی سیمان و موافقت وزارت نفت و در راستای منافع ملی و جلوگیری از بی‌کیفیت شدن کلینکر و کمک به صنعت گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرده که این توافق نامه با امضاء وزیر نفت همراه است و شرکت‌های سیمانی طی یک ماه هزینه‌ای بابت سوخت نمی‌دهند و در برابر عدم تولید هر تن کلینکر(به ازای هر تن کلینگر ۱۰۰ مترمکعب گاز یا مازوت مصرف می‌شود)، ۷ دلار به نرخ مبادله‌ای در قبوض آتی و یا خریدهای آینده سوخت لحاظ خواهد شد. یعنی شرکت‌های سیمانی از وزات نفت بستانکار می‌شوند ولی بابت آن پولی را به طور مستقیم دریافت نمی‌کنند. برای سال آینده برنامه دیگری مدنظر است که مسلما به نفع صنعت خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر کارخانه سیمان یک میلیون تنی ماهانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه سوخت دارد، ادامه داده که بنابراین شرکت‌های سیمانی ضمن استفاده از کلینکر مازاد ۱۸ میلیون تنی، بابت عدم تولید کلینکر جایزه‌ای را دریافت می‌کنند وزارت نفت هم قادر به صادرات مازوت و فروش بهتر گاز خواهد شد.

وی در واکنش به این نکته که برخی شرکت‌های سیمانی مازاد کلینکر ندارند، توضیح داد: در مرداد ماه امسال و با برگزاری همایشی در حضور همه شرکت‌های سیمانی، این تصمیم انجمن در مورد قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت به اطلاع همگان رسانده شده بود. حتی قرار بود این تصمیم راسا توسط انجمن انجام شود.

وی ادامه داد: بنابراین شرکت‌های سیمانی این فرصت را داشتند که نسبت به تهیه کلینکر مورد نیاز اقدام کنند.

دبیر انجمن صنفی سیمان خاطر نشان کرده علاوه براین برخی شرکت‌ها هم دارای شرکت‌های مادر و در قالب شرکت‌های هلدینگ هستند و می‌توانند کلینکر مورد نیاز را از طریق شرکت‌های هم گروه تهیه کنند.

شیخان گفته این تصمیم که با پیشنهاد انجمن و موافقت وزارت نفت بوده به نفع شرکت‌های سیمانی و منافع ملی است و آثار مثبت عدیده ایی را به همراه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز