خبرگزاری کار ایران

مجری طرح پالایشگاه بندرعباس خبر داد:

افزایش ظرفیت تولید ۶ میلیون لیتر بنزین یورو۵ تا سال ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۶۶۷

با مدیریت شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران در سال ۸۳ طرحی برای افزایش ظرفیت واحد تقطیر طراحی شد و ظرفیت از ۲۳۲ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

مجری طرح پالایشگاه بندرعباس با اشاره به اینکه واحد بنزین سازی پالایشگاه با ظرفیت تولید ۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در نیمه دوم سال ۹۴ راه اندازی می شود گفت: این پروژه ۴۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید شریف رازی مجری طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس در نشست خبری و بازدید از طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده در پالایشگاه بندر عباس با بیان اینکه این پالایشگاه در سال ۷۶ با ظرفیت ۲۳۲ هزار بشکه نفت خام به بهره برداری رسید گفت: با مدیریت شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران در سال ۸۳ طرحی برای افزایش ظرفیت واحد تقطیر طراحی شد و ظرفیت از ۲۳۲ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه در واحد تقطیر افزایش ظرفیت داشتیم نفتای اضافی را به عنوان یکی از محصولات پالایشگاه به فروش می رساندیم با این وجود احساس شد با توجه به نیاز کشور به بنزین طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده باید در این پالایشگاه اجرا شود لذا در سال ۸۶ با تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی با همکاری شرکت صنایع ملی پتروشیمی و شرکت ساختمان نفت کار آن آغاز شد.

شریف رازی تصریح کرد: برای انجام این پروژه در ابتدا در واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سنگین ۲۵ هزار بشکه در روز ظرفیت ایجاد شد و بعد در واحد ccr ۲۵ هزار بشکه ظرفیت دیگر انجام شد که حدود ۳ میلیون لیتر بنزین در روز تولید داشتیم و در کنار این نفتای سبک با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه واحد ایزومریلاسیون با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه دیگر داشتیم که آن واحد میزان عدد اکتان را از ۶۳ به ۸۷ می رسانیم به این ترتیب در پالایشگاه بندر عباس می توانیم بعد از تکمیل طرح بنزین سوپر ومعمولی با اکتان ۹۵ و ۹۰ تولید کنیم که نوع تولید بنزین را باتوجه به نیاز بازار مدیریت خواهیم کرد.

وی همچنین به طراحی تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه گازوئیل اشاره و اظهار داشت: این واحد نیز در حال اجراست که گوگرد این گازوئیل تولیدی گرفته شده و استانداردهای یورو ۵ را داراست.

مجری طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس تاکید کرد: ما در طرح کنونی هم افزایش ظرفیت و هم بهبود کیفیت یعنی ملاحظات زیست محیطی نیز در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: در راستای گوگرد زدایی از فرآورده های تولیدی ۱۲۰ تن گوگرد از محصولات و فرآورده ها استحصال می شود.
وی احجام اصلی پروژه را ۴۵۰ هزار متر مکعب خاک برداری، ۱۲۰ هزار متر مکعب خاک ریزی، ۱۱۶ اینچ قطر لوله کشی، ۶۶۰ هزار اینچ قطر لوله کشی رو زمینی، ۷۵۰ کیلومتر کابل اندازی، ۸۵۰ کیلومتر کابل اندازی ابزار دقیق و در کل نصب ۲۵ هزار تن تجهیزات عنوان کرد.

شریف رازی افزود: ۳ درصد کار طراحی بنیادی بوده که توسط دو شرکت طراز اول اروپایی انجام شده که در این بخش صددر صد پیشرفت داشته ایم و همچنین در بخش طراحی تفصیلی ۹۸ درصد، پیشرفت ساختمان و نصب ۸۵درصد و پیشرفت کل این پروژه تا دیماه سال ۹۳،۹۴ درصد بوده است.

وی یادآور شد: همچنین حدود ۴۰ درصد کار اضافی نیز به پیمانکار ابلاغ کردیم که در آن بخش نیز ۸۴.۸۸ درصد پیشرفت داشته ایم.

وی در خصوص میزان هزینه های پروژه نیز اظهار داشت: تاکنون ۳۲۹ میلیون یورو معادل ۵۴۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده همچنین حدود ۷۰ میلیون یورو معادل ۱۵۵ میلیارد تومان پول نیاز داریم که بخش عمده این پول در بخش ارزی برای کاتالیست هایی است که یک بخش آن نیز خریداری شده و اقساط دوم وسوم باقی مانده و یک بخشی هم در مرحله سفارش گذاری است.

وی کل بودجه طرح را ۴۵۰ میلیون یورو معادل ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از اواخر سال جاری و اوایل سال آینده واحدهای یو تی لی تی را شروع به بهره برداری می کنیم.

شریف رازی همچنین گفت: در این طرح ۲۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شده که درصد کار ایرانی در این پروژه ۷۵.۸درصد بوده که حدود ۵۷.۴ درصد خرید نیز از شرکتهای ایرانی انجام شده لذا کل بخش داخلی به ۷۵ درصد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به مناسب بودن بازده پروژه نسبت به میزان سرمایه گذاری تصریح کرد: با رقم یاد شده سرمایه گذاری ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می شود.

شریف رازی با اشاره به اینکه در تکمیل این پروژه از آخرین تکنولوژی روز استفاده شده موقعیت این پالایشگاه در کنار دریا را از جمله مزیتهای آن برشمرد.

وی در ادامه یادآور شد: واحد بنزین سازی پالایشگاه ۸۵ درصد پیشرفت داشته که براساس روش و مرحله تولید ابتدا باید واحدهای آب و برق و یو تیلیتی راه اندازی و به تولید برسد لذا در نیمه دوم سال آینده واحد بنزین سازی در مدار تولید قرار می گیرد که بنزین تولیدی نیز با توجه به سیاستهای شرکت که بخش خصوصی آن را اداره می کند صادر شده ویا چنانچه در داخل کشور با کمبود بنزین مواجه شویم به مصرف داخل می رسد.

وی همچنین میزان تولید گازوئیل در این پالایشگاه را ۷ میلیون و ۹۵۰ هزار لیتر در روز اعلام کرد و افزود: گوگرد استحصال شده از محصولات این پالایشگاه نیز به صورت گرانول تولید و به فروش می رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز