خبرگزاری کار ایران

کارشناس بورس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پیشنهاد برای عرضه بنزین و گازوئیل در بورس انرژی / یارانه سوخت حذف شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۷۹۲

یکی از مشکلاتی که پالایشگاه‌های بخش خصوصی با وزارت نفت دارند به این موضوع برمی گردد که وزارت نفت بدون عرضه نفت در بورس انرژی و اقدام به واگذاری نفت به پالایشگاه‌ها به هر قیمتی می‌کند لذا کیفیت و قیمت محصولات شفاف نیست.

کار‌شناس بورس انرژی با اشاره به اینکه وزارت نفت تمایلی به عرضه نفت خام در بورس انرژی ندارد، گفت: در حال حاضر قیمت جهانی بنزین کمتر از قیمت فروش در ایران است ولی دولت قیمت را ثابت نگه داشته و از یک طرف در ماه‌های گذشته که قیمت نفت ۱۰۰ دلار بود قیمت جهانی بنزین بالا‌تر از قیمت داخلی بود به همین دلیل قاچاق سوخت داشتیم و دولت ضرر می‌کرد.

همایون دارابی کار‌شناس بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: در لایحه خروج از رکود پیش بینی‌هایی در مورد اینکه شرکت‌های نفتی و پالایشی می‌عانات نفتی را در بورس کالا خریداری کنند و مکانیزم قیمت گذاری بورس انرژی بر آنه حاکم باشد، شده اما وزارت نفت تمایلی به انجام چنین کارهایی ندارد.

کیفیت و قیمت محصولات نفتی شفاف نیست

وی افزود: یکی از مشکلاتی که پالایشگاه‌های بخش خصوصی با وزارت نفت دارند به این موضوع برمی گردد که وزارت نفت بدون عرضه نفت در بورس انرژی و اقدام به واگذاری نفت به پالایشگاه‌ها به هر قیمتی می‌کند لذا کیفیت و قیمت محصولات شفاف نیست.

دارابی تصریح کرد: این رویه باعثشده که پالایشگاه‌ها مدعی شوند که قیمت‌ها بالا‌تر از قیمت‌های جهانی بوده و یا کیفیت آن چیزی نباشد که بر اساس آن محصول خریداری شده است.

وی گفت: تا تغییر فرهنگ و روحیه در وزارت نفت برای پذیرفتن بخش خصوصی نباشد مشکلات حل نمی‌شود.

این کار‌شناس بورس خاطرنشان کرد: با عرضه نفت خام و فراورده در بورس قیمت‌ها شفاف می‌شود و بورس انرژی برآنچه که فروخته و همچنین کیفیت و استاندارد محصولات نظارت می‌کند ضمن اینکه کمک می‌کند که بخش خصوصی بتواند برای تولید و قیمت محصولات خود برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی نفتی می‌خرد که کیفیت ندارد و قیمتش هم شفاف و بروز نیست موجب می‌شود که با زیان مواجه شود و یا اینکه نمی‌تواند برنامه ریزی موثری داشته باشد لذا وقتی قیمت مواد اولیه مشخص نباشد قیمت فرآورده‌ها نامشخص است.

دارابی با بیان اینکه تغییر قیمت نفت در تصمیم وزارت خانه برای عرضه نفت خام در بورس تاثیری نداشته، گفت: یکی از خواسته‌های پالایشگاه‌ها این است که مکانیزم خرید فرآورده‌ها هم در بورس انرژی مشخص شود و وزارت نفت و پالایشگاه‌ها فرآورده‌های نفتی را از طریق بورس انرژی را عرضه کنند چون در این حالت کیفیت مشخص و قیمت گذاری شفاف می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فقط برخی محصولات مثل حلال‌ها عرضه می‌شوند اما فرآورده‌های اساسی مثل بنزین گازوئیل نفت سفید سوخت جت نیزباید در بورس انرژی معامله شود.

کار‌شناس بورس اظهار داشت: وقتی قیمت نفت خام شفاف تعیین می‌شود قیمت فرآورده‌ها هم شفاف می‌شود اما در حال حاضر قیمت‌ها مشخص است اما این به معنای شفاف بودن نیست چون قیمت‌ها باید به روز تغییر کند زیرا قیمت‌ها ثابت باشد یا خریدار سود می‌کند و یا زیان می‌کند.

پیشنهاد برای عرضه بنزین و گازوئیل در بورس انرژی / قیمت جهانی بنزین کمتر قیمت ایران است

وی ادامه داد: اکنون قیمت جهانی بنزین کمتر از قیمت فروش در ایران است ولی دولت قیمت را ثابت نگه داشته و از یک طرف در ماه‌های گذشته که قیمت نفت ۱۰۰ دلار بود قیمت جهانی بنزین بالا‌تر از قیمت داخلی بود به همین دلیل قاچاق سوخت داشتیم و دولت ضرر می‌کرد در صورتی که اگر مکانیزم بورس بر انرژی حاکم باشد قیمت واقعی دریافت می‌شود و خریدار و فروشنده ضرر نمی‌کنند لذا در حال حاضر که قیمت‌ها پایین آمده بهترین زمان برای این است که قیمت‌ها شفاف شود.

دارابی تاکید کرد: بورس انرژی به این دلیل تشکیل شده که قیمت حامل‌های انرژی شفاف شود، یارانه‌ها حذف و خریدار و فروشنده بهای عادلانه را بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز