خبرگزاری کار ایران

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکلی جهت بهره‌برداری از فاز ۱۲ نداریم / ترین باقیمانده پالایشگاه تا پایان هفته وارد مدار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۹۵

بهره برداری از فاز ۱۲ با تعویق مواجه نشده است هر ۳ سکو در مدار تولید قرار گرفته است / فقط یک ترین از پالایشگاه باقی مانده که تا آخر این هفته در مدار سرویس قرار می گیرد.

مجری برنامه ریزی و کنترل پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی گفت: مشکلی بابت بهره برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی وجود ندارد و ترین باقی مانده پالایشگاه نیز تا پایان هفته وارد مدار می‌شود.

جمشید سورانی مجری برنامه ریزی و کنترل پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی به ایلنا گفت: در حال حاضر تمام کارهایی که باید برای به بهره برداری کامل رساندن فاز ۱۲ انجام می شده انجام شده و یا در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز ۱۲ با تعویق مواجه نشده است هر ۳ سکو در مدار تولید قرار گرفته است.

سورانی تاکید کرد: فقط یک ترین از پالایشگاه باقی مانده که تا آخر این هفته در مدار سرویس قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا، در حال حاضر قطر در میدان مشترک گازی با ایران روزانه ٢٣ میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند اما ایران به دلیل تحریم ها فقط روزی ۱۱ میلیارد فوت مکعب از این میدان برداشت داشته است.

بر اساس ظرفیت نهایی فاز ۱۲ پارس جنوبی با بهره برداری کامل از این فاز، روزانه ٨١ میلیون متر مکعب(۳ میلیارد فوت مکعب) گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می‌شود.

به گفته علی اکبر شعبانپور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس سهم ایران از استحصال گاز از پارس جنوبی تا پایان سال جاری به ۱۷ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

وی میزان افزایش تولید گاز کشور تا پایان سال را بیشتر از وعده ۱۰۰ میلیون متر مکعب دولت(حدود ۸/۳ میلیارد فوت مکعب) تخمین زد.

با بهره برداری کامل از فاز ۱۲ پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب معادل ۳ میلیارد فوت مکعب گاز از این فاز برداشت خواهد شد و ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شده که تلاش می شود طی چند سال آینده از اتان و LPG این فاز برای استفاده در واحدهای پتروشیمی برداشت شود.

شعبانپور همچنین از صادرات بیش از ۵/۳ میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢ پارس جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بزودی ۲/۱ میلیون بشکه میعانات گازی دیگر این فاز صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین گفت: بر اساس برنامه ریزی تا پایان امسال پنج واحد شیرین سازی فاز ۱۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است؛ سال آینده و با پایان کار فازهای اولویت‌دار ۱۲ تا ۱۸ پارس جنوبی فازهای دیگری از این میدان گازی مشترک با قطر بر اساس میزان پیشرفت برای توسعه در اولویت قرار می گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز