خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفتگو با ایلنا:

صادرات برق فقط با هماهنگی وزارت نیرو صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۴۴

در سال جاری مشکلی بابت تامین خوراک نیروگاه‌ها نداشتیم و میزان گاز تبدیلی به نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به صادرات برق باید با هماهنگی وزارت نیرو صورت گیرد گفت: در سال جاری مشکلی بابت تامین خوراک نیروگاه‌ها نداشتیم و میزان گاز تبدیلی به نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص اظهارات اخیر در زمینه صادرات برق به ترکیه و اینکه آیا طرح این مباحثممکن است به دلیل اذعان وزارت نفت در ارزان‌فروشی برق از سوی وزارت نیرو باشد یا خیر؟، گفت: منظور از اظهارات اخیر مسئولین نفت این بوده که نیروگاه‌های مورد نظر با سرمایه طرف ترک احداثخواهد شد و گاز مورد نیاز توسط ایران تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در کل صادرات برق به عهده وزارت نیرو است و وزارت نفت سوخت و خوراک مورد نیاز نیروگاه‌هایی را که قصد صادرات دارند، تامین می‌کند.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: در صورت تامین خوراک مورد نیاز متقاضیان غیر دولتی که قصد صادرات برق را داشته باشند می‌توانند در یک بستر قانونمند، مشخص و رقابت منطقی نسبت به بازاریابی محصول برق خود در کشورهای مقصد اقدام کنند اما درهر صورت صادرات برق منوط به هماهنگی با وزارت نیرو است. البته باید گفت این وزارتخانه منعی بابت صادرات ندارد.

وی ادامه داد: قبلا وزارت نفت با صادرات برق با استفاده از سوخت مایع مخالف بود اما اطلاعیه‌ای که اخیرا صادر کرده موید این موضوع است که مخالفتی با صادرات برق ندارد. اما انتظار این است که اگر صادرات برقی صورت می‌گیرد با هماهنگی وزارت نیرو باشد و بخش نفت و گاز تامین‌کننده سوخت نیروگاه‌ها باشند.

معاون وزیر نیرو در خصوص اینکه آیا وزارت نفت سوخت مورد نیاز برای صادرات برق را تامین می‌کند یا خیر؟، توضیح داد: این موضوع را وزارت نفت تعیین می‌کند که آیا برای افزایش صادرات برق، گاز کافی در اختیار دارند یا خیر ا ما این نوید داده شده که از سال ۹۴ گاز بیشتری به نیروگاه‌های داخل کشور داده خواهد شد و طبیعتا ظرفیت‌های جدیدی برای تولید گاز کشور فراهم شده و گاز مورد نیاز نیروگاه‌هایی که صادرات برق دارند نیز تامین می‌شود.

وی در خصوص تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها طی سال جاری، اظهار داشت: امسال علیرغم سرمای زودرس با تلاش صورت گرفته ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته گاز در اختیار نیروگاه‌های کشور قرار گرفت. ضمن اینکه وعده داده شده در سال ۹۴ با ورود فازهای جدید پالایشگاهی در عسلویه و افزایش ظرفیت تولید مشکلی بابت تامین گاز در سال آینده نخواهیم داشت.

فلاحتیان در خصوص تامین سوخت مایع نیز گفت: در سال جاری تنها نیروگاه‌هایی که دور از شهر بوده و مشکلات زیست محیطی در آن‌ها مطرح نبود از مازوت و گازوئیل استفاده کردند در حالی که در سال گذشته فقط ۵۵ درصد از مصارف سوخت نیروگاهی از طریق گاز تامین شد. اما امسال در مصرف سوخت مایع کاهش قابل توجهی داشتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز