خبرگزاری کار ایران

صبح امروز انجام شد؛

آغاز ذخیره سازی و صادرات نفت در پایانه شناور صادراتی خلیج فارس(FSU)

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۴۰

ظرفیت دریافتی این پایانه ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تاسیسات اولیه تولید سروش و نوروز توسط دو خط لوله به طول ۷ کیلومتر و به قطر ۱۶ اینچ است.

بزرگترین پایانه شناور صادراتی با نام خلیج فارس با ظرفیت ذخیره سازی دو میلیون و ۲۰۷ هزار بشکه نفت خام افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به خلیج فارس، بزرگترین پایانه شناور صادراتی درجهان صبح امروز افتتاح و به بهره برداری رسید.

پایانه شناور صادراتی(FSU) خلیج فارس بزرگترین پایانه ساخته شده در جهان است.

این پایانه ۳۳۷ متر طول، ۶۰ متر عرض و ۳۳ متر ارتفاع دارد. وزن این پایانه هم به بیش از ۵۱ هزار و ۴۰۰ تن می رسد در مجموع پایانه شناور صادراتی خلیج فارس ۲۱ مخزن داشته ظرفیت نهایی ذخیره سازی این مخازن به دو میلیون و ۲۰۷ هزار بشکه می رسد. از دیگر ویژگی های این پایانه شناور غول پیکر می توان به دارا بودن سکوی فرود هلی کوپتر با نردبانهای ویژه در دو طرف آن اشاره کرد.

ظرفیت دریافتی این پایانه ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تاسیسات اولیه تولید سروش و نوروز توسط دو خط لوله به طول ۷ کیلومتر و به قطر ۱۶ اینچ است.

این پایانه مجهز به وسایل کامل ایمنی و پیشرفته ترین سیستم میترینگ از نوع اولتراسونیک است.

در ساخت این پایانه از ورقهای زخیم فولادی به قطر ۳۰ میلی متر استفاده شده است که این امر از نظر ایمنی در سطح استانداردهای روز جهانی قرار دارد.

در این خصوص با توجه به عمر مفید تعریف شده برای این پایانه شناور صادراتی و دو جداره بودن بدنه آن احتمال بروز حادثه، ‌نشت نفت و آلودگی آبهای خلیج فارس را بسیار کاهش می دهد.

براساس این گزارش شرکت نفت فلات قاره ایران در زمره یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده نفت دریایی جهان است که وظیفه تولید بخش عمده ای از نفت کشور در طول بیش از ۱۲۰۰ کیلو متر از گستره آبهای خیلج فارس با پیشینه بیش از نیم قرن تجربه را به عهده دارد حوزه اصلی فعالیت این شرکت در شش منطقه بهرگان، خارگ، لاوان، سیری، کیش وقشم و سکوهای بهره برداری نفت خام در خلیج فارس است اولین قرارداد اکتشاف و بهره برداری نفت از بستر خلیج فارس در اواسط سال ۱۳۳۰ توسط شرکت ملی نفت با شرکت ایتالیایی اجیپ منعقد شد این قرارداد شامل توسعه از منابع نفتی بهرگان سر بود.

نفت تولیدی در سکوهای شرکت فلات قاره ایران از طریق خط لوله به مناطق عملیاتی ارسال شده و از آنجا به مقاصد صادراتی فرستاده می شود ولی نفت تولیدی میادین سروش و نوروز پس از تولید و فراورش روی سکوهای دریایی جهت ذخیره سازی و صادرات مستقیم از دریا به پایانه های شناور صادراتی ارسال می شود در این راستا با توجه به ضرورت ذخیره سازی نفت خام سنگین میادین سروش و نوروز و لزوم جایگزینی پایانه شناور صادراتی سورنا طرح ساخت پایانه شناور صادراتی جدید متناسب با تکنولوژی روز و همگام با استانداردهای جهانی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت به همین منظور شرکت سامسونگ کره جنوبی به عنوان پیمانکار جهت پروژه ساخت پایانه شناور صادراتی خلیج فارس برگزیده شد قرار داد ساخت این پایانه شناور صادراتی در سال ۲۰۰۸ منعقد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز