خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر خبر داد:

ظرفیت ۱۰ میلیون مگاواتی ایران در بخش انرژی خورشیدی

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۸۵

حدود ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارند که با احداثبخش بخار آنها، حدود هفت‌هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از وجود ظرفیت ۱۰ میلیون مگاواتی کشور در بخش انرژی خورشیدی خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، همایون حائری در نشست خبری که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، گفت: اولویت‌های صنعت برق کشور پایداری زیست‌محیطی، فنی و اقتصادی است و به این علت از چند سال گذشته بحثتولید، توزیع و انتقال برق با نگاه‌های زیست‌محیطی در برنامه کاری صنعت برق قرار گرفته است.

وی افزود: هم‌اکنون توربین‌های گازی با استفاده از سامانه Low NOx Burner در کشور تولید می‌شود که این سامانه " ناکس " را به‌شدت کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در برنامه جدی صنعت برق قرار گرفته است.

وی در مورد وضعیت زیست‌محیطی نیروگاه شازند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۸ درصد از سوخت نیروگاه شازند ازطریق گاز طبیعی تامین شده که درمقایسه با سال گذشته بسیار افزایش یافته و اقدام زیست‌محیطی خوبی در این نیروگاه صورت گرفته است.

وی افزود: اقدام‌های زیست‌محیطی خوبی در نیروگاه‌های کشور با همکاری وزارت نفت صورت گرفته است به‌طوری که میزان تامین سوخت گاز طبیعی درمقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

حائری سپس از راه‌اندازی بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان طرح بخش برق در شرایط کمبود نقدینگی در دهه‌فجر امسال خبر داد و گفت: بهره‌برداری از این پروژه‌ها به توازن‌سازی فعالیت‌های ما در صنعت برق کمک می‌کند.

وی زمینه‌سازی برای توسعه انرژی‌های نو در کشور را جزو یکی از اقدام‌های ویژه صنعت برق در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، سالانه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور دو برابر می‌شود.

وی یادآور شد: امسال ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به ۴۰۰ مگاوات می‌رسد و تا جایی که بتوان از لحاظ فنی شبکه را کنترل کرد، روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور دو برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی بهترین منبع تامین انرژی برای کشور ایران است، گفت: ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ما ۷۲ هزار مگاوات است و ظرفیت بالقوه انرژی باد در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ هزار مگاوات است درحالی که ظرفیت انرژی خورشیدی در کشور ۱۰ میلیون مگاوات است.

وی تصریح کرد: توسعه استفاده از انرژی خورشیدی باید در اولویت قرار بگیرد و نسخه انرژی خورشیدی بهترین نسخه برای کشور ما است که لازم است خیلی کارها در این زمینه انجام شود.

وی با بیان این که قیمت انرژی خورشیدی در جهان به‌شدت در حال کاهش است، گفت: ما قرارداد احداثمزرعه خورشیدی به ظرفیت ۵۰ مگاوات را منعقد کرده‌ایم که در این مزرعه پنل‌های خورشیدی تا ظرفیت پنج مگاوات نصب می‌شود.

مدیرعامل توانیر در ادامه با بیان اینکه میثاق‌نامه‌ای درباره کاهش تلفات شبکه برق به زیر ۱۰ درصد در مهرماه ۹۳ میان مدیران این صنعت به امضا رسیده است، گفت: تاکنون اقدام‌های خوبی در اجرای طرح حرکت جهادی - تخصصی کاهش تلفات انجام شده و نتایج خوبی به دست آمده است که با استفاده از توان مهندسی و روحیه جهادی، تلفات را ظرف مدت یک سال به زیر ۱۰ درصد کاهش دهیم.

وی افزود: سالانه حدود ۷.۳ میلیارد لیتر سوخت معادل با تحقق اهداف طرح کاهش تلفات صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل توانیر سپس درباره قیمت برق گفت: دولت قیمت برق را تعیین می‌کند و ما تابع آن هستیم.

وی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: درخواست‌هایی از کشورهای آلمان، کره و ژاپن به ما ارسال شده و برخی قراردادها به‌منظور ساخت و انتقال فناوری انرژی تجدیدپذیر در حال نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: ما قرارداد بیع متقابل ایجاد ۹۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی باد و خورشیدی را مبادله کرده‌ایم و با این فضایی که به وجود آمده است، از برنامه‌ریزی افزایش سالیانه دوبرابری سبقت می‌گیریم.

مدیرعامل توانیر در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ادغام سازمان بهره‌وری انرژی ایران و سازمان انرژی‌های نو، گفت: نهادهای مربوطه بر روی ادغام این موضوع همچنان در حال کار هستند که موضوع در مرحله نهایی شدن است و باید ازطریق مجلس و دولت به ما ابلاغ شود.

وی افزود: اگر ادغام سابا و سانا صورت بگیرد، سازمان مستقلی با اختیار بیشتر تشکیل می‌شود که برنامه‌ریزی و بودجه مستقلی خواهد داشت و ما منتظر ابلاغ ساختار جدید هستیم.

حائری با بیان اینکه برق یک کار تخصصی است و حفظ تعادل، عدم ذخیره‌سازی و همزمانی جزو ویژگی‌های آن محسوب می‌شود، گفت: هر فعالیتی ازجمله تولید، واردات و صادرات برق باید با هماهنگی وزارت نیرو باشد و در فرمول‌های پایداری فنی و زیست‌محیطی قرار گیرد.

وی سپس از وجود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور خبر داد و گفت: حدود ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارند که با احداثبخش بخار آنها، حدود هفت‌هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد می‌شود.

وی افزود: سال گذشته حدود ۳۷۰۰ مگاوات قرارداد تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی منعقد شده است که بخشی از این نیروگاه‌ها تا سال ۹۵ و ۹۶ وارد مدار می‌شود؛ همچنین قراردادهای بخش باقی‌مانده نیز در آینده نزدیک منعقد می‌شود.

حائری افزود: بازده نیروگاه‌ها تابعی از ظرفیت شبکه برق است و اگر ظرفیت اضافه در شبکه باشد، به‌طور قطع از آرایش بهینه در جهت تولید برق استفاده می‌کنیم.

وی متوسط بازده نیروگاه‌های کشور را ۳۷.۵ درصد عنوان کرد و گفت: با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، بازده نیروگاه‌های کشور به بیش از ۴۱ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه این شرکت به‌دلیل کیفیت بالای شبکه برق به دنبال اتصال به شبکه برق روسیه است، گفت: شبکه برق ایران قابلیت اتصال مستقیم به شبکه برق اروپا به‌ویژه روسیه را دارد اما لازمه آن اتصال ازطریق شبکه کشورهای همسایه است که ابتدا شبکه برق کشورهای همسایه باید تقویت شود.

وی سپس درباره تامین برق در تابستان ۹۴ تصریح کرد: ما باید روی مدیریت تقاضا در تابستان سال آینده کار کنیم که طی چند سال گذشته اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است که می‌توان به جمع‌آوری لامپ‌های مدادی اشاره کرد.

وی در ادامه از انجام ۶۰ درصد برنامه تعمیر نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت: افزون‌بر آن، با ایجاد ظرفیت‌های جدید و مدیریت تقاضا، تابستان سال آینده را مدیریت می‌کنیم که نخستین هدف ما کلید زدن مدیریت تقاضا است.

حائری با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت مصرف برای عبور از پیک تابستان سال آینده، گفت: پیش از پیک سال آینده، بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار می‌شود.

وی یادآور شد: حدود یک‌سوم بار تابستان مربوط به بار سرمایشی است که این موضوع باید مدیریت شود و نیاز به هم‌فکری گسترده‌تری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای تولیدکننده و صادرکننده ترانسفورماتور است، گفت: علم مربوط به ترانسفورماتورها سالانه با حضور استادان دانشگاه به‌روز می‌شود و اگر می‌خواهیم تلفات برق به زیر ۱۰ درصد برسد، حتما باید به سمت ساخت ترانسفورماتورهای توزیع بسیار کم تلفات حرکت کنیم.

مدیرعامل توانیر سپس درباره تامین برق واحدهای مسکن مهر، افزود: هزینه‌های مربوط به مسکن مهر ازطریق وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و استانداری‌ها تامین می‌شود که بخش برق سهم خود را تامین کرده است و مسکن مهر ساخته‌شده‌ای نیست که بدون برق مانده باشد.

وی درباره صادرات برق جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: میزان صادرات برق ما به عراق به‌دلیل مشکلات موجود در این کشور درمقایسه با سال گذشته افزایش نیافته است اما ما به‌دنبال افزایش صادرات برق هستیم به‌طوری که به‌دنبال صادرات برق به کشورهای حاشیه خلیج فارس ازطریق کابل زیردریایی هستیم.

وی افزود: ما آمادگی صادرات بیشتر برق را داریم و در این راستا باید کشورهای همسایه نسبت به تقویت شبکه برق خود اقدام کنند چراکه ما برق را در مرز خاکی تحویل آنها می‌دهیم.

حائری در ادامه با بیان اینکه پایداری فنی تخصص ما اما تامین برق مشترکان تعهد ما است، گفت: تا زمانی که واحدهای جدید جایگزین واحدهای فرسوده نشوند، نمی‌توان آنها را از مدار خارج کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز