خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز:

تولید ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز، کشور را برای ۴ سال بیمه کرد / صادرات ۳۰۰میلیون متر مکعب در روز؛ رویایی واقعی

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۶۵

راه اندازی به موقع ایرانی ترین فاز پارس جنوبی شاهکاری بی نظیر / میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها به ۵۰ میلیون متر مکعب می رسد / ۱۲ میلیارد دلار در هزینه های دولت صرفه جویی کردیم / تراز صادرات مثبت است / اولین کشوری هستیم که تمام مشترکین تحت پوشش گاز خواهند بود.

یک مقام مسیول در شرکت ملی گاز راه اندازی به موقع ایرانی ترین فاز پارس جنوبی را شاهکار خواند و گفت: با افزایش تولید گاز باید با اتمام پروژه های گازی داخل کشور روی صادرات روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب متمرکز شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن منتظر تربتی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز در نشست خبری که به منظور تشریح وضعیت به تولید رساندن فاز ۱۲ پارس جنوبی برگزار شد به دلایل راه اندازی به موقع این فاز اشاره کرد وگفت: با توجه به اینکه در نفت تحریم بوده و برنامه ای برای آن نداشتیم ولی در بخش گاز با کمبود مواجه بودیم لذا باید برای آن برنامه ریزی می کردیم.

وی افزود: تا کنون پولی که باید صرف توسعه می شد صرف تولید نفت کوره و نفت گاز جهت سوزاندن در نیروگاه ها می شد واز طرفی به علت کمبود گاز پایداری شبکه تحت شعاع قرار می گرفت و نمی توانستیم به خوبی گاز بخش خانگی را تامین کنیم که تمام این عوامل دال بر لزوم متمرکز شدن روی به سرانجام رساندن این فاز شد.

تربیتی راه اندازی فاز ۱۲پارس جنوبی را شاهکاری بی نظیر خواند و گفت: با به بهره بردازی رسیدن این فاز خیلی از مشکلات بر طرف شد.

وی با بیان اینکه در این فاز هماهنگی خوبی بین پیمانکاران ایرانی و درنتیجه همگرایی فرهنگ و تکنولوژی داشتیم، افزود: بومی سازی دانش فنی از جمله وجوه ممیزه فاز ۱۲ است بطوری که بنابر اذعان وزیر این فاز ایرانی ترین فاز در پارس جنوبی بوده است.

وی گفت: البته بهره برداری به موقع از آن نیز از جمله امتیازات فاز ۱۲ است.

وی در خصوص پروژه های صنعت گاز کشور در سال جاری نیز اظهارداشت: در سال جاری ما ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز داشتیم که رقم قابل ملاحظه ای است به طوریکه تا پایان سال ۲۲میلیارد متر مکعب گاز عرضه خواهد شد که این میزان در تاریخ صنعت گاز رکوردی بی سابقه است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز توضیح داد: ما در بهترین شرایط نهایتا فقط ده میلیارد متر مکعب افزایش تولید داشته ایم اما رسیدن به تولید ۲۲ میلیارد متر مکعبی در یک سال رقم ویژه ای است که از سال ۴۹ تاکنون هیچ گاه اتفاق نیفتاده است.
وی در خصوص نحوه مصرف ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی اظهارداشت: از ابتدای سال مدیرعامل شرکت گاز جلسات متعددی جهت پیگیری پروژه ها برگزار کرد تا نشانه گیری ها به سمت رسیدن به هدف باشد و بتوانیم این میزان تولید را در شبکه دریافت کنیم و همچنین در توزیع منابع مالی نیز متمرکز شدیم تا منابع به سمت پروژه هایی که اثربخشی زود هنگام دارند هدایت شود. لذا علیرغم تحریم و محدودیت منابع مالی در طول سال جاری ۵ ایستگاه تقویت فشار آماده و به بهره برداری رسید به طوری که ۷۰۰ کیلومتر خط لوله ایجاد کردیم و ضمن اینکه هزار کیلومتر شبکه گذاری شهری و همچنین یک میلیون خانوار را به شبکه گاز متصل کردیم یعنی ۹ شهر و ۱۰۲۰ روستا گاز رسانی شدند.

تربتی با بیان اینکه تامین گاز نیروگاهها نسبت به سال گذشته۴۰ درصد رشد داشته است گفت: از ۲۲ میلیارد متر مکعب تولید گاز ۱۵ میلیارد متر مکعب به سمت نیروگاه ها هدایت شد که این افزایش تامین گاز در نیروگاه ها بی سابقه بوده و پیش بینی میشود که گاز تحویلی به نیروگاه ها تاپایان سال جاری به ۵۰ میلیارد متر مکعب برسد.

وی اظهار داشت: با توجه به معضلات مربوط به الودگی هوا و همچنین پدیده ریزگردها اگر نیروگاه ها هم از مازوت استفاده می کردند به آلودگی ها اضافه می شد اما خوشبختانه درسال جاری بسیاری ازشهرها به دلیل اینکه اکثر نیروگاهها مصرف گاز به جای گازوییل و نفت کوره داشتند از هوای پاک برخوردار شدند.

این مقام مسوول شرکت گاز یاداور شد: به لحاظ درآمدی نیز افزایش ۱۵ میلیارد متر مکعبی گاز تحویلی به نیروگاه ها ده تا ۱۲ میلیارد دلار صرفه جویی درهزینه های دولت را در بر داشته که صرف توسعه های اتی خواد شد.

وی با اشاره به گاز تحویلی به صنایع نیز گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد یعنی ۳ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر به صنایع تحویل دادیم.
وی ادامه داد: همچنین در سال جاری نسبت به سال گذشته یک میلیارد متر مکعب گاز بیشتری صادر کرده ایم که معادل ۸ درصد افزایش بوده است.

تربتی گفت: علاوه بر افزایش گاز تحویلی به صنایع و نیروگاهها وهمچنین صادرات بیشتر گاز در سال جاری یک میلیارد متر مکعب نیز نسبت به سال گذشته تزریق بیشتری به مخازن نفتی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: تولید ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز، شبکه گاز کشور را طی ۴ سال بیمه کرد یعنی منجر به پایداری شبکه و رفع نگرانی هابابت تامین گاز زمستانی شد.

تربیتی در خصوص تجارت گاز نیز توضیح داد: در حال حاضر ما در حال تدوین برنامه ششم هستیم و پیش بینی می شود که در بخش خانگی و تجاری تا ۴ سال آینده تماما تحت پوشش گاز قرار گیرند و بعد از آن عمده تمرکز ما به روی صنعت و صادرات خواهد بود.

وی درخصوص میزان صادرات و واردات گاز از ابتدای سال جاری تاکنون نیز اظهار داشت: میزان صادرات نسبت به واردات ۲و نیم میلیارد متر مکعب بیشتر بوده و این به این معناست که تراز صادرات وواردات ما مثبت است.

وی اظهارداشت: یکی از محورهای برنامه های ششم توسعه تجارت گاز است که علاوه بر حاشیه خلیج فارس و کشورهای همجوار، اروپا نیز بازار خوبی برای توسعه صادرات گاز کشور ما باشد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز در خصوص چگونگی جلوگیری از حبس گاز نیز تصریح کرد: ما برای جلوگیری از این کار با وجودی که تاکنون تجربه افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز را نداشتیم سعی کردیم تمام ظرفیت های خالی شبکه شناسایی کنیم تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت شبکه موجود استفاده کنیم وبه موازات آن جلسات پیگیری پروژه ها را داشتیم که باعثشد به سمت پروژه های اولویت دار هدایت شویم و اینکه کمیته تخصیص منابع مالی تشکیل دادیم که بتوانیم منابع را هدایت شده به پروژه ها اختصاص دهیم.

تربتی ظرفیت اسمی انتقال گاز ایران را ۷۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی در خصوص مازاد ظرفیت گاز به خصوص در فصول گرم اظهار داشت: ما تا ۲ سه سال آینده مازاد نداریم ضمن اینکه دو مخزن ذخیره سازی نیر کمک می کند که بخشی از تولیدات به سمت این مخازن هدایت شود. همچنین ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت گاز شیرین به مخازن کرنج، کوپال و پارسه تزریق می شود و ۶۰ میلیون متر مکعب گاز ترش نیز به مخزن آغاجری تزریق می شود که کمک می کند مازاد گاز تابستان به این سمت هدایت شده و در زمستان نیز بتوانیم از حداکثر تولید و ذخیره سازی استفاده کنیم.

تربتی در خصوص برنامه شرکت گاز برای سال آتی نیز گفت: ‌تمرکز ما روی ایستگاههای خط ششم و هشتم است و منابع مالی را به سمت این پروژه ها هدایت می کنیم.

وی درخصوص اهداف سبد انرژی کشور اظهار داشت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده که سومین تولید کننده گاز با ۱۰ درصد سهم تجارت جهانی باشیم بنابراین تا پایان برنامه ششم تمام شبکه خانگی تحت پوشش گاز باشد و تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار نیز گاز رسانی خواهد شد وبه این صورت اولین کشوری خواهیم بود که کلیه مشترکین تجاری و خانگی تحت پوشش گاز خواهند بود.

وی گفت: پیش بینی می شود تا سه سال آینده ۲ و نیم میلیون خانوار به شبکه گاز کشور متصل شده که به این نحو سهم ایجابی انرژی به ۷۵ درصد می رسد

وی همچنین گفت: صنعت اولویت اول ما خواهد بود و بنا به تقاضایی که در آن ایجاد می شود تامین گاز خواهیم داشت و سپس برنامه های خوبی برای صادرات داریم که بتوانیم به سهم ده درصدی برسیم و برای نیل به این منظور باید روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب صادرات داشته باشیم و چون اولین دارنده گاز جهان هستیم باید این رویارا تحقق بخشیم.

تربتی در خصوص سناریوی افزایش قیمت گاز در سال ۹۴ نیز گفت: ما مستقیما در تعیین قیمت آن نقشی نداریم ضمن اینکه باید گفت صنعت گاز کشور علاوه بر اینکه بخش زیادی از انرژی را تامین می کند تامین کننده منابع درآمد دولت نیز است و نقش ویژه ای در توسعه کشور دارد. اما در مورد قیمت شرکت ملی گاز ورود پیدا نمی کند چون این بخش کلان و استراتژیک است ودولت تصمیم گیری میکند.

وی در ادامه در خصوص صادرات گاز به عراق گفت: در مورد بصره ما خط لوله تا خرمشهر را احداثکرده ایم و اگر قرارداد منعقد شد به سرعت ورود پیدا می کنیم و در نفت شهر نیز در مراحل پایانی کار هستیم وپیش بینی میشود که در عرض یک سال فاز اول انجام شود تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز را به این کشور تحویل دهیم.

تربتی درخصوص فرصتهای سرمایه گذاری نیز گفت: پیش بینی می شود ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عرض سه سال داشته باشیم که رقم قابل توجهی خواهد بود که میلیارد دلار در بخش گاز رسانی به شهرها و روستاها است که از این میزان حدود یک و نیم میلیارد دلار به سیستان و بلوچستان ومابقی در خطوط لوله و ایستگاههای خط لوله شش، ۹ و ۱۱ است.

وی در خاتمه در خصوص برنامه ذخیره سازی نیز گفت: امسال ۱۰ میلیون متر مکعب از مخزن سراجه و دو تا سه میلیون متر مکعب از مخزن شوریجه برداشت داریم و پیش بینی می شود که تا سال آینده از مخزن سراجه ۱۰ میلیون و شورجه ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز