خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو:

قداست آب از بین رفته است / برخی نظام تخصیص آب را دشمن خود می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۵۵۵

امروز قداست آب از بین رفته و با فرمول های مناطق پربار اروپا با منابع آب خود رفتار می کنیم، هم‌اکنون مصرف بی‌رویه آب خسارت جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: برخی افراد در کشور ما نظام تخصیص آب را دشمن خود می‌دانند، در حالی که اگر نظارت و کنترل مستمر بر برداشت‌های آب وجود نداشته باشد، این منابع پایدار نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، " علیرضا دائمی " در اولین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان‌های کشور در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: تمامی مدیران ما از وضعیت بحرانی آب در کشور و شرایط حاکم بر منابع آب اطلاع دارند، ولی باید دید دانسته‌های ما چرا در مرحله اقدام برای حل مشکل به خوبی به اجرا نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه بدون سرمایه اجتماعی هیچ طرحی نمی‌تواند موفق باشد، افزود: بحران منابع آب بحرانی است که در جامعه ما مطرح است و ما به دنبال انجام یک کار جدی و موثر در این زمینه هستیم، اما مدیریت ما به رسیدگی به مباحثبحران همچون کف‌شکنی و مسدود کردن چاه غیرمجاز ختم شده است، در حالی که باید فراتر از این نگاه کرد.
دائمی ادامه داد: هم اکنون بحران آب تمام ابعاد محیط زیست کشور را تحت تاثیر قرار داده که نمونه بارز آن وضعیت خوزستان است.

وی با بیان اینکه بخش عمده کشور ما محدوده خشک و فراخشک است، گفت: این کشور در ۵۰ سال گذشته ۱۵ میلیون نفر جمعیت داشت، هر چند که زندگی و معیشت آنها مبتنی بر کشاورزی بود، اما منابع و مصارف آب هم‌خوانی داشت و نیاز به مدیریت پیچیده‌ای نداشت.

دائمی ادامه داد: امروز قداست آب از بین رفته و با فرمول های مناطق پربار اروپا با منابع آب خود رفتار می کنیم، هم‌اکنون مصرف بی‌رویه آب خسارت جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است.

وی با تاکید بر مدیریت به هم پیوسته آب، تفکر فرابخشی و مشارکت مردم در بخش آب تصریح کرد: باید بپذیریم آب یک نعمت خدادادی است و مثل برق و صنعت و خودرو قابل تجدید و احیا نیست، گاهی ساختن سد و شبکه هدف می‌شود، در حالی که حفظ تعادل منطقه‌ای، حقوق آب، تامین نیاز مردم و تامین پایدار آب هدف اصلی ما در بخش آب است.
دائمی با بیان اینکه در مرحله‌ای تقاضا و توسعه ظرفیت ما بیشتر شده و از دوره فراوانی آب جدا شده ایم، گفت: هم اکنون در دوره مدیریت تقاضا قرار داریم و گر مدیریت منابع آب درست انجام نشود به تعارض اجتماعی در مناطق کم‌آب کشور منتهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا تجربه افت منابع زیرزمینی و نشست زمین را داشته‌اند و توانسته‌اند بر این مشکلات فائق شوند، ادامه داد: ما نظام تخصیص آب را دشمن خود می‌دانیم، در حالی که اگر نظارت و کنترل مستمر بر برداشت‌های آب وجود نداشته باشد، این منابع پایدار نخواهد بود و روز از بین خواهد رفت.

دائمی با بیان اینکه آلودگی منابع آب هم‌اکنون به یک مشکل جدی در کشور تبدیل شده است، افزود: فاضلاب‌های شهری، صنعتی و زه‌آب کشاورزی تاثیر بسیار مخربی بر منابع آب کشور داشته و هم اکنون با افت شدید کیفیت در پیکره اصلی منابع آب و رودخانه‌های کشور مواجه هستیم؛ برای نمونه رودخانه‌ای مانند کارون هم‌اکنون به مسیر عبور فاضلاب تبدیل شده است.

وی با اشاره به طرح موضوع احیا و تعادل بخشی در دهه هشتاد و عدم حمایت از اجرای این طرح در آن زمان گفت: امروز علاوه بر عزم جدی و حمایت مجموعه وزارت نیرو از این طرح اعتبار مناسبی نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و با جدیت شما مدیران خواهیم توانست این طرح را به اهداف در نظر گرفته شده برسانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز