خبرگزاری کار ایران

در استان خراسان رضوی؛

نخستین پست کمپکت فوق توزیع تمام ایرانی برق‌دار شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۳۱۷

با توجه به کاهش قابل ملاحظه ابعاد پست‌های کمپکت، استفاده از این نوع پست در کلان‌شهرها صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه زمین به دنبال خواهد داشت ضمن آنکه با توجه به ماژولار بودن پست، هزینه‌های مربوط به نصب و راه‌اندازی کاهش یافته و سرعت اجرا افزایش می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان از برق‌دار شدن نخستین پست بومی ۶۳ کیلوولت کمپکت تمام ایرانی با ظرفیت ۱۵ مگاولت آمپر خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، مصطفی رجبی اظهار داشت: مراحل طراحی، اجرا و پیاده‌سازی این پست که برای نخستین بار و با هزینه ۲۳ میلیارد ریال انجام شده است، از بهمن‌ماه سال ۹۲ آغاز شد و در مدت یک سال با همکاری دفتر تحقیقات، امور اتوماسیون پست‌ها، دفتر فنی انتقال، دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار و امور دیسپاچینگ برق منطقه‌ای خراسان به‌عنوان کارفرما، شرکت منیران به‌عنوان مشاور و شرکت کیان ترانسفو به‌عنوان پیمان‌کار اجرا شد.

به‌گفته وی، این پست با تجهیزات ایرانی ساخته شده و با توجه به نخستین تجربه ساخت پست کمپکت فوق توزیع، به استاندارهای ملی مربوط به این نوع پست‌ها نیاز است که در حال تدوین است.

وی افزود: این پست شامل یک ترانس ۱۵ مگاولت آمپری است که با انشعاب از خط ۶۳ کیلوولت توس - چناران تغذیه می‌شود و برخلاف پست‌های معمول، به‌صورت ماژولار ساخته شده است.

وی تصریح کرد: ماژول‌های اصلی این پست شامل ماژول ترانس و کلیدخانه ۲۰ کیلوولت است که ازطریق کابل به یکدیگر متصل هستند ضمن آنکه این پست درمجموع در زمینی به مساحت ۱۲۰ مترمربع اجرا شده است و با طراحی کلیدخانه ۶۳ کیلوولت به‌صورت GIS، در آینده نزدیک می‌توان در زمینی به ابعاد کمتر نیز آن را اجرا کرد.

رجبی ویژگی‌های مهم احداثاین پست را حجم و ابعاد کوچک، آسانی و سرعت نصب و راه‌اندازی، عدم تاثیرپذیری از آلودگی‌های محیطی، ایمنی بالا، حفظ مبلمان شهری و کاهش تلفات برشمرد.

وی سپس به جنبه‌های نوآوری این طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه ابعاد پست‌های کمپکت، استفاده از این نوع پست در کلان‌شهرها صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه زمین به دنبال خواهد داشت ضمن آنکه با توجه به ماژولار بودن پست، هزینه‌های مربوط به نصب و راه‌اندازی کاهش یافته و سرعت اجرا افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در طرح پست‌های فوق توزیع متداول، ترانس‌های کمکی و زمین جدا از ترانس اصلی است و نیاز به فوندانسیون و سازه خاص دارند. یکی از ایده‌های استفاده شده در این طرح، قرار دادن ترانس‌های اصلی، کمکی و زمین و تمام تجهیزات مربوطه در داخل یک ماژول و پیش‌بینی تمهیدهای لازم به‌منظور مینیمم کردن فاصله آنها از یکدیگر است.

به‌گفته وی، این امر ضمن حذف فوندانسیون مجزای موردنیاز(برای ترانس کمکی و زمین)، با کاهش قابل‌توجه فواصل بین ترانس‌‎های اصلی و کمکی، موجب حذف تمام کلمپ‌ها، اتصال‌ها و مقره‌های اتکایی نسبت به پست‌های فوق توزیع متداول شده و نیز طول لوله باس بارهای موردنیاز را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان داشت: در ماژول طراحی‌شده برای ترانس(برخلاف ترانس‌های متداول)، کلید MV ترانس به‌صورت کمپکت در داخل خود ماژول تعبیه شده است و از این لحاظ یک عدد فیدر ورودی ترانس(Incoming) که در طرح‌های متداول به‌صورت مجزا در فیدرخانه لحاظ می‌شود، کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه طراحی‌های فیدرهای خروجی به‌صورت RMU و کاملاً ماژولار است، فیدرخانه مورد استفاده در پست‌های متداول حذف شده و نیز هزینه کابل‌کشی فیدرهای ۲۰ کیلوولت تا شبکه کاهش می‌یابد.

وی گفت: تعبیه تابلوهای کنترل، حفاظت و نیز تابلوهای توزیع AC، DC بر روی بدنه ماژول ترانس قدرت، ضمن کاهش قابل توجه فواصل کابل‌کشی و وایرینگ و حذف سینی کابل‌های مربوطه، فضای موردنیاز برای اتاق کنترل را نسبت به پست‌های متداول به‌طور کامل حذف کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طراحی تابلو اسکادا با ابعادی در حدود یک‌سوم ابعاد تابلو اسکادای پست‌های متداول و قرار دادن آن بر روی بدنه ماژول ترانس یکی دیگر از ویژگی‌های مهم طرح جدید است و مجموعه تابلو شارژر ۱۰۰ آمپر ساعت و باطری‌خانه ۱۱۰ ولت بر روی بدنه ماژول ترانس قرار گرفته و انجام مطالعه‌های حرارتی مربوط به عدم تاثیرپذیری از دمای بسیار زیاد ماژول در حین برق‌دار بودن انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز