خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر واحد عرضه سی. ان. جی تاثیری در مصرف این سوخت ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۷۸

کاهش قیمت گاز برای کسانی که خودروهای خارج از رده و فرسوده دارند تحول ایجاد می‌کند ولی وسایل نقلیه روز و تاکسی‌های جدیدی که ایران خودرو تولید می‌کند بنزین سوپر استفاده می‌کنند و این خودروها از پایه گازسوز نیستند بنزین سوزند لذا این تغییر واحد تحول چندانی در استفاده از این سوخت نخواهد بود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران با بیان اینکه سی. ان. جی فقط در خودروهای فرسوده کاربرد مصرف دارد، گفت: تغییر واحد عرضه سوخت سی. ان. جی تحولی در استفاده از این سوخت ایجاد نمی‌کند.

بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تغییرات ایجاد شده در زمینه تغییر متر مکعب به کیلوگرم در سوخت گیری‌های سی. ان. جی گفت: این ابلاغ هنوز بطور کامل اجرا نشده زیرا هم با واحد متر مکعب و هم به کیلوگرم گاز به فروش می‌رسد.

وی افزود: قیمت عرضه گاز سی. ان. جی در حال حاضر هر کیلوگرم ۶۰۰ تومان و هر متر مکعب ۴۰۰ تومان است.

حاج محمدرضا تصریح کرد: هنوز قیمت‌ها دوگانه است اما این تغییر واحد به نفع کسی است که سوخت گیری می‌کند زیرا گاز بیشتری دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه گاز سی. ان. جی بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت گاز برای کسانی که خودروهای خارج از رده و فرسوده دارند تحول ایجاد می‌کند ولی وسایل نقلیه روز و تاکسی‌های جدیدی که ایران خودرو تولید می‌کند بنزین سوپر استفاده می‌کنند و این خودرو‌ها از پایه گازسوز نیستند بنزین سوزند لذا این تغییر واحد تحول چندانی در استفاده از این سوخت نخواهد بود.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت اظهار داشت: هنوز مسئله حق العمل جایگاه‌ها به سرانجام نرسیده است در حالی که ابلاغ مجلس و ماده قانونی آن مربوط به سال ۹۱ است و باید سال ۹۲ اجرا می‌شد ولی سال ۹۲ و ۹۳‌‌ همان کارمزد را داده‌اند و تا پایان امسال هم افزایش ۹۳ هنوز اعمال نشده است.

به گزارش ایلنا، طرح عرضه گاز طبیعی فشرده(سی. ان. جی) بر مبنای واحد فروش کیلوگرم، اول اسفند ماه در جایگاه‌های سراسر کشور آغاز شد.

تغییر واحد عرضه سی. ان. جی از مترمکعب به کیلوگرم با هدف یکسان سازی واحد فروش سی. ان. جی در جایگاههای عرضه کننده این سوخت پاک انجام می‌شود و برهمین اساس، جایگاه‌داران موظف شده‌اند که از زمان اعلام شده، گاز طبیعی فشرده را تنها با واحد فروش کیلوگرم به مشتریان عرضه کنند.

پیش از این، واحد فروش سی. ان. جی در جایگاه‌ها با توجه به نوع تجهیزات مورد استفاده در آن بر مبنای مترمکعب یا کیلوگرم بود که این مهم با تغییر نرخ قیمت ظاهری تحویل سی. ان. جی به مشتری، در برخی موارد با اعتراض مشتری همراه شده بود.
از اول اسفندماه امسال، اندازه گیری فروش گاز طبیعی فشرده در جایگاه‌ها، بر حسب کیلوگرم خواهد بود و هیچ تغییری در نرخ فروش گازب‌ها ایجاد نخواهد شد.

حذف واحد فروش مترمکعب و استفاده از واحد کیلوگرم در جایگاههای عرضه کننده این سوخت پاک، تنها با هدف یکسان سازی واحد فروش آن انجام شده و هیچ تغییری مبنی بر افزایش نرخ صورت نگرفته است.

هم اکنون فروش سی‌. ان. جی در ٧۵ درصد جایگاههای کشور بصورت جرمی(بر حسب کیلوگرم) انجام می‌شود و این تغییر تنها برای ٢۵ درصد جایگاه‌ها و با هدف یکسازی واحد فروش صورت گرفته است.

گفتنی است، پیش از این، هر مترمکعب سی ان جی ۴۵٠ تومان و هر کیلوگرم آن نیز ۶٠٠ تومان عرضه می‌شد و هم اکنون نیز هر یک کیلوگرم سی ان جی با‌‌ همان رقم پیشین(۶٠٠ تومان) عرضه می‌شود؛ بنابراین هیچ افزایش نرخی در خصوص عرضه آن صورت نگرفته است.

برپایه این گزارش، یک کیلوگرم سی ان جی به لحاظ حجمی از یک مترمکعب آن بیشتر(معادل ١، ۴۴ مترمکعب) و نرخ گذاری اولیه آن نیز برهمین اساس صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز