خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی:

مقایسه میزان پیشرفت پروژه فاز ۱۲ از ابتدا تا اکنون / هیچ کار تصنعی برای افتتاح انجام نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۱۴۰

ما در بخش تاسیسات دریا و خشکی ۱۰۰درصد فاز را به انتها رسانده‌ایم و همگی در حال تولید هستند و یک و نیم درصد پروژه صرف پیشرفت مراحل نهایی است و تمام کار تا پایان تابستان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیر پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی با بیان اینکه از مرداد ۹۲ تاکنون پیشرفت کار در فاز ۱۲ پارس جنوبی ۹۷درصد بوده و ۶/۱میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، گفت: هیچ کار تصنعی در این فاز صورت نگرفته و تولید از آن به میزانی که انتظار می‌رفت انجام می‌شود و پروژه به صورت طبیعی آماده افتتاح است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید اکبری مدیر پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی در نشست خبری ضمن مقایسه پیشرفت کار در این فاز در دوره‌های مختلف از ابتدای سال ۸۴ تا کنون گفت: در دوره اول دولت احمدی‌نژاد این پروژه ۱۵درصد پیشرفت داشته است که یکی از علل عدم پیشرفت این بوده که قرارداد آن بیع متقابل بوده است که در این نوع قرارداد کارفرما تمام پروژه را اعم از مطالعات، طراحی پایه، انتخاب استراتژی، عقد قرارداد، انجام مناقصات و رساندن مناقصه به مرحله نهایی و شروع کار است که به پیمانکار واگذار می‌شود.

وی افزود: در مرحله اول اجرایی شدن این پروژه طرح دچار تغییرات بنیادی شد به طوری که از ابتدا قرار بود یک میلیارد متر مکعب گاز شیرین‌سازی شده و دو میلیارد متر مکعب گاز شیرین‌نشده به Iran lng داده شود اما در سال ۸۶ در حالی که ۷۰ درصد پیشرفت در کار داشتیم طرح دچار تغییر بنیادی شد و نفت و گاز پارس دستور داد که ۳ میلیارد متر مکعب گاز شیرین‌سازی شده و الزامی جهت ارسال گاز به Iran lng نداشته باشیم و فقط زمانی که نیاز داشتند گاز داده شود. این اقدام در حالی صورت گرفت که شرکت نفت درصدد بود که انعطاف‌پذیری داشته باشد لذا طرح را دچار وقفه کرد و باعثشد پروژه به عقب بیفتد.

اکبری دیگر دلیل عدم پیشرفت کار در این فاز را در سال‌های بین ۸۴ تا ۹۲ کمبود منابع مالی عنوان کرد و گفت: زمانی که قرارداد این طرح بسته شد قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بوداما در سال ۸۶ قیمت نفت کاهش چشمیگری پیدا کرد که با توجه به قیمت اولیه زمان قرارداد امکان سرمایه‌گذاری در پروژه کاهش یافت. لذا در این دوره پیشرفت فیزیکی پروژ به ۹۰درصد رسید ولی پیشرفت مالی ۸۷ درصد بود.

وی در ادامه به میزان پیشرفت پروژه در دولت جدید اشاره کرد و گفت: از مرداد ۹۲ تاکنون پیشرفت کار ۹۷درصد بوده و ۱.۶میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

مدیر پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی تصریح کرد: ما پروژه را به لحاظ شرایط کاری که داشته تماماً انجام داده‌ایم و فقط در بخش دریا روی سکوی B سه حلقه چاه باید حفاری شود که تاکنون ۳۶۰۰ متر از چهار هزار متر حفاری انجام شده و فقط ۴۰۰ متر از هر چاه باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر میزان پیشرفت این پروژه را با دیگر پروژه‌های پارس جنوبی مقایسه کنیم که بعضاً ۶۰ تا ۷۰درصد عملیات حفاری باقی مانده و به افتتاح رسیده‌ بودند این پروژه به لحاظ پیشرفت کار در زمان افتتاح قابل مقایسه نیست.

اکبری یادآور شد: ما در بخش تاسیسات دریا و خشکی ۱۰۰درصد فاز را به انتها رسانده‌ایم و همگی در حال تولید هستند و یک و نیم درصد پروژه صرف پیشرفت مراحل نهایی است و تمام کار تا پایان تابستان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: در حال حاضر سکوی A بیش از یک سال است که در حال تولید است فقط روی سکوی B ۳درصد عملیات حفاری باقی مانده که باید هزینه کرده و جاه‌های آن را به تولید برسانیم. همچنین سکوی C نیز کاملاً در مدار تولید قرار دارد و فقط باید تعمیراتی روی سکوهای A و C داشته باشیم.

اکبری با اشاره به اینکه همه تاسیسات این فاز نصب شده و آماده افتتاح است اظهار داشت: هیچ کار تصنعی در این فاز صورت نگرفته و تولید از آن به میزانی که انتظار می‌رفت انجام می‌شود و پروژه به صورت طبیعی آماده افتتاح است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز