خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

شرایط ارائه خدمات آب عادی نیست / تشکیل کمیته مدیریت بحران در تمامی استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۹۸

با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها باید از هم اکنون برای وضعیت خاص سال آینده آماده باشیم؛ در سال آینده هم در تامین آب شرب و کشاورزی و هم از نظر تولید برق از سدهای برقابی به دلیل اولویت تامین نیازهای شرب با کاهش تولید برق مواجه خواهیم بود و نخواهیم توانست از تمامی ظرفیت برقابی خود استفاده کنیم.

مساله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید در تمام فعالیت‌ها از طراحی، اجرا، سیاست گذاری و بهره‌برداری جزو وظایف مدیران ماست و باید در تمام شرایط توجه داشته باشند.
وزیر نیرو در اولین همایش سالانه مدیریت بحران و پافند غیرعامل در صنعت آب و برق تاکید کرد: لزوم تقویت واحدهای پدافند غیرعامل در شرکت‌های آب و برق

به گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در اولین همایش سالانه مدیریت بحران و پافند غیرعامل در صنعت آب و برق که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان اینکه خدمات آب و برق باید روز به روز به سمت اطمینان بیشتر در تامین خدمات حرکت کنند، اظهار داشت: آب و برق هر دو زیرساخت توسعه کشور هستند و اثر مستقیم در رفاه مردم و ارتقای کیفیت مردم دارند، این دو خدمت در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور از صنعت و خدمات تا شرب و کشاورزی تعیین کننده هستند و به ویژه در تدوام توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور نقش بی بدیلی دارد.

وی با بیان اینکه نقش حساس برق در چرخه اقتصاد کشور گفت: در سال گذشته در بحران برف گیلان و مازندران به‌دلیل قطعی برق و از کار افتادن ایستگاه‌های پمپاژ با کمبود آب مواجه شدیم و یا برای نمونه در صورت قطعی برق امکان تولید کشاورزی از بین می‌رود، ۵۵ درصد آب مورد نیاز کشاورزی از چاه تامین می شود و همین چاه‌ها نیز از برق کار می کنند که در خلا این دو خدمت، چالش بزرگی در این بخش خواهیم داشت.

چیت‌چیان افزود: هم‌اکنون تمامی جنبه های زندگی مردم وابسته به برق شده و در صورت قطع این خدمت زندگی روزمره مردم دچار اخلال ‌می شود؛ بنابراین این خدمات در طول سال باید به صورت متداوم به مردم ارائه شود.

وی با بیان اینکه کشور از نظر اقلیمی و شرایط مکانی و زمانی در شرایط خاصی قرار گرفته است، ادامه داد: در هفت سال گذشته دچار خشکسالی بزرگی بوده ایم، به‌طوری‌که متوسط بارندگی از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۰۳ میلی‌متر کاهش یافته است، در سال آبی جاری به رغم بارش های خوب چند روز اخیر ۱۹ درصد کاهش بارش داریم و میزان رواناب کشور ۵۰ درصد کم شده است. پوشش برفی نیز ۴۰ درصد کاهش یافته این نشان می‌دهد از نظر شرایط اقلیمی

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در شرایط جدیدی از ارائه خدمات در کشور مواجه هستیم، گفت: در سال‌های اخیر شرایط اقتصادی نیز فشارهای مضاعفی را بر صنعت آب و برق تحمیل کرده است؛ هم اکنون منابعی که در شرکت‌ها از فروش خدمات دریافت می‌شود بسیار اندک است، به‌طوری‌که در آب شهری حدود ۳۵ درصد، آب روستایی ۱۲ درصد و آب کشاورزی ۱۷ درصد قیمت تمام شده خدمات دریافت می‌شود. در آب زیرزمینی نیز از سال ۸۴ هیچ دریافتی نداشته ایم.

وی با اشاره به بدهی انباشته شرکت‌ها به‌ویژه در بخش برق کشور با توجه به این شکاف درآمد و هزینه ادامه داد: در بخش برق بدون احتساب هزینه سوخت ۸۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق هزینه می‌شود، اما در مقابل ۴۹ تومان دریافت می‌کنیم و این فاصله بین هزینه‌ها و درآمدها فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می کند.

چیت‌چیان ادامه داد: در طرح های عمرانی بخش آب منابعی از محل اعتبارهای دولتی، فروش اوراق مشارکت و یا قرارداد با بخش خصوصی دریافت می‌شود، اما در بخش برق از منابع عمومی دولت هیچ مبلغی سرمایه گذاری نمی‌شود، با توجه به هزینه‌‌های زیاد این بخش، همین امر در طول زمان به صورت بدهی‌های انباشته خود را نشان می‌دهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ارائه خدمات به مردم در شرایط عادی قرار نداریم، ادامه داد: در زمان حاضر با تنگناهای محیطی و اقتصادی مواجه هستیم؛ اما تمامی مدیران و مسولان آب و برق باید توجه داشته باشند که ارائه خدمات بهتر با تدابیر و مدیریت صحیح امکان پذیر است که بخشی از این تدابیر مدیریت بحران است.

چیت‌چیان تصریح کرد: مساله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید در تمام فعالیت‌ها از طراحی، اجرا، سیاست گذاری و بهره‌برداری جزو وظایف مدیران ماست و باید در تمام شرایط توجه داشته باشند.

وی از تشکیل کمیته مدیریت بحران آب در تمامی استان‌های کشور خبر داد و افزود: کشور ما همواره در معرض حوادثطبیعی قرار دارد، سال گذشته بارش ناگهانی برف بحران را ایجاد کرد و امسال در اثر خشکسالی با چالش روبه‌رو هستیم، بنابراین در شورای عالی آب مقرر شد در تمام استان‌های کشور برای مقابله با خشکسالی ها دفاتر مدیریت بحران آب ایجاد شود تا در خدمات دچار مشکل نشویم.

چیت‌چیان افزود: به این موارد ریز گرد، کاهش جریان آب، زلزله مواجهیم و باید کاری بکنیم صنعت آب و برق را در مقابل این سوانح بیمه بکنیم تا هیچ خللی در قبال خدمات آب و برق وجود نداشته باشد و اگر حادثه‌ای وجود داشت به سرعت برطرف شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما در محیطی با ریسک بالا از نظر شرایط محیطی و اقلیمی زندگی می‌کنیم و باید شرایط طوری مهیا شود که تداوم خدمات بدون مشکل جریان داشته باشد، افزود: با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها باید از هم اکنون برای وضعیت خاص سال آینده آماده باشیم؛ در سال آینده هم در تامین آب شرب و کشاورزی و هم از نظر تولید برق از سدهای برقابی به دلیل اولویت تامین نیازهای شرب با کاهش تولید برق مواجه خواهیم بود و نخواهیم توانست از تمامی ظرفیت برقابی خود استفاده کنیم.

وی با تاکید بر پیش‌بینی و تشخیص مخاطراتی که صنعت آب و برق با آن مواجه است، ادامه داد: بخشی از سوانح، حوادثطبیعی همچون سیل و زلزله و طوفان است که برای نمونه در چند روز گذشته بر اثر طوفان برق میرجاوه قطع شد، بخشی از مخاطرات نیز تهدیدهای خصمانه است که در بخش بهره‌برداری و یا شبکه اطلاعاتی و پایش شرکت‌ها با آنها روبه‌رو بوده‌ایم که در همیشه معرض خطر تهدید دشمن است.

وزیر نیرو گام اول را پیش‌بینی مخاطرات عنوان کرد و ادامه داد: مدیر هر شرکت یکی از کارهای خود را در حوضه کار خود با چه مخاطراتی مواجه هستند، اگر قابل پیش بینی است باید اقدام شود، اما اگر چنین تهدیدی در مجموعه دانش سازمان وجود نداشته باشد باید مطالعه لازم برای پیشگیری و ارائه راهکار مقابله با مشکل انجام شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در مورد اخیر ایلام که از دره شهر تا آبدانان بر اثر فرونشست ریزگردها روی مقره‌ها و وجود رطوبت دکل های برق بر اثر پدیده اتصال کوتاه دچار آتش سوزی شد که پدیده بسیار نادری است، در این حادثه حدود ۱۰۰ کیلومتر تمامی مقره های دکل‌ها تعویض شد تا مشکل برطرف شود.

وزیر نیرو گام دیگر را برنامه‌ریزی برای بحران عنوان کرد و افزود: بخشی از برنامه‌ریزی ها در سیاست‌گذاری خود را نشان می دهد؛ تا چند سال پیش، سیاست کلی در بخش برق احداثنیروگاه های بزرگ و انتقال برق به مراکز مصرف بود؛ اما با توجه به تجربه جهانی دریافتیم باید واحدهای کوچک تولید پراکنده نیز در مناطق مختلف برای پایداری و اطمینان شبکه داشته باشیم که در صورت هرگونه مشکل برای انتقال، امکان تامین محلی برق وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع از نظر اقتصادی نیز بسیار اهمیت دارد، چرا که در استان هایی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان فاصله روستاها از هم بیشتر از ۵۰ کیلومتر است و اگر امکان تولید پراکنده ایجاد شود، تلفات شبکه برق به حداقل می رسد.

چیت‌چیان با تاکید بر رعایت اصول پدافندی در بخش طراحی گفت: با توجه به حوادثگذشته و تجربه های حاصل از آنها باید در طراحی و تعمیرات این تجربیات اثر خود را نشان دهند و تجربیات گذشته مستند سازی و به تدوین دستورالعمل‌های لازم بینجامد.

وی ادامه داد: در انتخاب موقعیت نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه و ایستگاه‌های پمپاژ باید یک نگاه ویژه به مدیریت بحرا ن و کاهش ریسک داشته باشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: مورد دیگر آمادگی برای پیشگیری و مقابله است که در این موضوع آموزش بسیار مهم است، در این مورد تمامی پرسنل و مدیران باید آموزش لازم را داشته باشند و روز شود؛ به طور دائم دانش مدیران و کارشناسان ما برای بحران به‌روز شود، در غیر این صورت ریسک ما بالا خواهد رفت.

وی مساله دیگر را تجهیز شرکت به تجهیزات مورد نیاز در مواقع بحران عناون کرد و افزود: تمامی شرکت‌ها باید در مواقع اضطرار تجهیزات مورد نیاز بحران همچون سیستم‌های پمپاژ، تصفیه و بسته بندی آب را در اختیار داشته باشند، یا در بخش برق دیزل ژنراتورها همیشه در دسترس باشد.

چیت‌چیان با تاکید بر انجام مانورهای آمادگی بحران در شرکت‌‌ها گفت: اجرای مانورها نباید به صورت نمایشی باشد و با انجام مانور سطح آمادگی شرکت‌ها سنجیده شود تا خللی در ارائه خدمات به وجود نیاید.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته دستورالعمل‌هایی برای تمامی شرکت‌ها و برای تمامی سطوح نیروی انسانی تدوین شده تا هر فرد در هر موقعیتی مسئولیت خود را در قبال حادثه بداند تا بازسازی و بازگشت سیستم به وضعیت عادی در اسرع وقت انجام شود.

وزیر نیرو با تاکید بر جایگاه دفاتر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شرکت‌ها گفت: واحدهای پدافند غیرعامل کشور به عنوان مرکز تخصصی این کار باید تقویت شوند و باید مورد توجه باشند تا آمادگی برای بحران در تمامی استان‌‌ها در حداکثر آمادگی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز