خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

اعلام برنامه برای رفع چالش‌های آب و برق / ضریب تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها بیشتر شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۳۵۳

در اقتصاد مقاومتی باید قیمت و کیفیت و هزینه تولید را به سطحی برسانیم که قابل رقابت با کشورهای دیگر باشد و انرژی نیز هدر نرود و ایران می تواند به قطب و کانون انرژی منطقه تبدیل شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از ۴۲ برنامه اقتصاد مقاومتی خبر داد که شامل ۱۸ برنامه بخش برق و ۲۴ برنامه بخش آب از صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب تا ده ها هزار میلیارد تومان عایدی تولید مضاعف انرژِی در نیروگاه ها می شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا دائمی گفت: تولید انرژِی مضاعف از هدر رفت حرارت نیروگاه ها تا ده ها هزار میلیارد تومان ظرفیت درامد زایی دارد و بهبود ۳۰ درصدی راندمان آب کشاورزی هم در دسترس است.

علیرضا دائمی افزود: مهم ترین چالش‌های وزارت نیرو در اقتصاد مقاومتی ضرورت افزایش بهره‌وری آب و انرژی است و باید ضریب تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها نیز بیشتر شود.

وی تاکید کرد: بررسی شاخص تولید یک کلیوگرم محصول خشک به ازای مصرف یک مترمکعب آب نشان می دهد که میانگین این شاخص جهانی ۲ کیلوگرم و در برخی کشورها ۴ کیلوگرم است، اما در ایران به یک دهم کیلوگرم می‌رسد و آبیاری در کشور بهره‌وری لازم را ندارد.

دائمی با تاکید بر ضریب تبدیل انرژی افزود: اقداماتی که در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی انجام گرفته، سبب شده است ضریب تبدیل انرژی ایران از ۳۷ صدم درصد به ۴۵ صدم درصد برسد که دستاورد بزرگی است.

وی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید از منابع به خوبی استفاده کنیم که اصلی‌ترین منابع همان آب و انرژی است.

دائمی تصریح کرد: وزارت نیرو رسالت و فرصت بزرگی دارد و خوشبختانه در بودجه ۹۳ و ۹۴ هم به این موضوع توجه شده است و در تدوین برنامه ششم هم تاکید می شود.

وی گفت: می‌توانیم بحثاقتصاد مقاومتی را با استفاده از این فرصت‌ها در صنعت آب و برق به سرانجام برسانیم و در بخش برق در حال حاضر حرارت اگزوزی که از سیستم نیروگاه‌های گازی کشور خارج می‌شود ۴۰۰ درجه سانتیگراد است و این حرارت به جزء آلودگی هوا کار دیگری ندارد و هدررفت انرژی محسوب می‌شود وقتی این را به سیکل بخار باز می‌‌گردانیم بدون اینکه هیچ مصرف انرژی صورت گیرد دوباره یک واحد نیروگاهی صرفه‌جویی می‌شود و ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان بهره‌وری را افزایش‌ می‌دهد و با همان میزان سوخت، تولید نیز ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

دائمی گفت: خوشبختانه این موضوع در بودجه سال ۹۳ و لایحه ۹۴ دیده شده و در بند «ق» بودجه سال ۹۳ حکم شده است که هر جا که توانستید مصرف انرژی را کاهش دهید دولت تضمین پرداخت هزینه صرفه‌جویی را خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه فرصت خوبی پیش‌روی صنعت آب و برق است اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی باید قیمت و کیفیت و هزینه تولید را به سطحی برسانیم که قابل رقابت با کشورهای دیگر باشد و انرژی نیز هدر نرود و ایران می تواند به قطب و کانون انرژی منطقه تبدیل شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: صادرات برق نیز در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و ایران ظرفیت و فرصت این را دارد که به قطب انرژی منطقه تبدیل شود و با کشورهای همسایه عراق، سوریه، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان ارتباط برقی داریم.

دائمی افزود: صادرات غیرنفتی قابل افزایش است که ریسک‌پذیری کمتر و اندازه‌گیری بهتری هم دارد و باید صادرات غیرنفتی و خدمات فنی مهندسی و افزایش دهیم.

دائمی گفت: اقتصاد مقاومتی بندهای زیادی دارد و در مدیریت تقاضای آب ۵ برنامه؛ اصلاح ساختار تأمین منابع آب، ۷ برنامه؛ اصلاح الگوی مصرف آب ۵ برنامه و در توسعه بازار آب و بهره‌وری آب ۷ برنامه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی شده ایت با اجرای این برنامه ها چه میزان هزینه و چه میزان صرفه‌جویی خواهد شد و چه حجمی از آب استحصال می‌شود و شیوه تأمین آب چگونه خواهد بود.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: یک برنامه کامل و مسیر راه کاملی برای مدیریت تقاضا و بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی داریم.

دائمی گفت: در بحثانرژی نیز بر اساس برنامه‌ریزی در قالب اقتصاد مقاومتی ۲ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاهی، ۴ برنامه برای صادرات برق، اصلاح اقتصاد مدیریت برق ۸ برنامه و افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر ۴ برنامه داریم.
با اجرای این برنامه‌ها تصور می کنیم بسیاری از چالش‌های کشور در بخش آب و برق برطرف خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو افزود: در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

میزان صرفه‌جویی‌های آن نیز پیش بینی شده است و برای نمونه اگر از حرارت هدررفت نیروگاه‌ها برای تولید انرژی مضاعف استفاده کنیم چند هزار میلیارد متر مکعب سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

دائمی گفت: اگر برای پروژه‌ای ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری است باید بدانیم چند برابر این مبلغ عاید کشور خواهد شد.

وی در باره آب نیز گفت: اگر در بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری اندکی فقط ۳۰ درصد راندمان آبیاری را اصلاح کنیم می‌توانیم یک حجم زیادی از آب را صرفه‌جویی کنیم.

دائمی تاکید کرد: این برنامه‌ریزی‌های مناسب در قالب اقتصاد مقاومتی تنها نیاز به اهتمام جدی دارد تا با هم افزایی تلاش ها و همراهی همگانی بتوانیم به اهداف پیش‌بینی شده برسیم.

معاون وزیر نیرو همچنین بر برنامه‌ریزی و اموراقتصادی بر لزوم کاهش فاصله بین قیمت تمام‌شده و قیمت فروش آب و برق تاکید کرد.

دائمی گفت: میان تعرفه‌های کنونی و قیمت تمام‌شده آب و برق تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و افزون‌بر آن، تورم سالانه نیز به هزینه‌های تامین آب و برق افزوده می‌شود.

وی قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب را ۱۵۰۰ تومان ذکر کرد و گفت: قیمت تما‌م‌شده هر کیلووات ساعت برق نیز حدود ۸۵ تومان است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هر مترمکعب آب به‌طور متوسط کمتر از ۴۰۰ تومان و هر کیلووات ساعت برق حدود ۴۰ تومان برای مشترکان هزینه دارد.

دائمی با بیان اینکه برای کاهش مصرف آب کشاورزی الزاما نباید سطح زیرکشت کاهش پیدا کند، اظهار داشت: با اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه و همچنین اصلاح روش‌های آبیاری، می‌توان مصرف آب را دست‌کم ۱۰ درصد کاهش داد.

وی یادآور شد: در آمد کشاورزان با بهبود روش‌های آبیاری و استفاده از کشت گلخانه‌ای افزایش می یابد.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: هم‌اکنون به‌طور متوسط در هر هکتار زمین کشاورزی حدود ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که می‌تواند دست‌کم ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از آب موردنیاز بخش کشاورزی ازطریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که کشاورزان به‌صورت رایگان از آن استفاده می‌کنند، گفت: قیمت فروش آب انتقالی از سدها و روان‌آب‌ها در بخش کشاورزی بین هفت تا ۱۰ تومان به‌ازای هر مترمکعب است که درمقایسه با هزینه‌های تولید، انتقال و نگهداری آن بسیار ناچیز است.

وی تدوین برنامه ششم در بخش آب و برق را یکی از اقدام‌های اصلی وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: یکی از محورهای مهم برنامه ششم توسعه آب است و از آنجا که توسعه کشور به تامین آب وابسته است، دولت بر روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز