خبرگزاری کار ایران

اوباما با لایحه خط لوله کی‌استون مخالفت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۷۹۰

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه(پنجم اسفند ماه) با لایحه ساخت خط لوله نفت کی‌استون‌ایکس‌ال مخالفت کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه(پنجم اسفند ماه) با لایحه ساخت خط لوله نفت کی‌استون‌ایکس‌ال مخالفت کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما روز سه‌شنبه، همانطور که وعده داده بود، لایحه جمهوریخاهوان را مبنی بر ساخت خط لوله نفت کی‌استون‌ایکس‌ال رد کرد و این پروژه بحث‌برانگیز را برای مدت نامعلومی در ابهام فرو برد.

میچ مک‌کانل، رئیس حزب اکثریت سنای آمریکا، بلافاصله پس از دریافت پیام مخالفت اوباما اعلام کرد که این گروه با رهبری جمهوریخواهان تلاش می‌کند که تا روز سوم ماه مارس(١٢ اسفند ماه) این مخالفت را لغو کند.

با این حال، این اقدام دور از انتظار است زیرا جمهوریخواهان با وجود در اختیار داشتن اکثریت سنا، برای لغو مخالفت اوباما به چهار رأی دیگر نیاز دارند.

جمهوریخواهان وعده داده‌اند در سال جاری این لایحه را ضمیمه یک لایحه هزینه‌ای یا آیین‌نامه‌های دیگر می‌کنند تا رئیس‌جمهور نتواند با آن مخالفت کند.

خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال متعلق به شرکت ترانس کانادا می‌تواند روزانه ٨٣٠ هزار بشکه نفت حاصل از ماسه‌های نفتی کانادا را از مسیر نبراسکا به پالایشگاهها و پایانه‌های نفتی خلیج مکزیک در آمریکا منتقل کند. ترانس کانادا برای ساخت این خط لوله بیش از ۶ است که در انتظار موافقت آمریکا است.

اوباما که ساعاتی پس از ارسال این لایحه به کاخ سفید، آن را رد کرد، گفت که این اقدام به طور ناعاقلانه‌ای فرآیند وزارت امورخارجه را دور می‌زند، فرآیندی که تعیین می‌کند آیا این پروژه به نفع آمریکا است یا خیر.

اوباما در پیام مخالفت خود نوشت: کنگره آمریکا از طریق این لایحه تلاش می‌کند تا فرآیند طولانی‌مدت و ثابت را دور بزند، فرآیندی که تعیین می‌کند آیا ساخت و اجرای این خط لوله مرزی در جهت منافع ملی است یا خیر.

جمهوریخواهانی که به دلیل اشتغالزایی با این پروژه موافق هستند، پس از انتخابات ماه نوامبر که در جریان آن کنترل سنای آمریکا را در دست گرفتند و اکثریت کرسیهای مجلس نمایندگان را نیز به خود اختصاص دادند، تصویب لایحه خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال را اولویت نخست خود قرار دادند.

این لایحه با ٢٧٠ رأی موافق در برابر ١٥٢ رأی مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد و در ماه ژانویه به سنا ابلاغ شد.

اوباما ضمن زیر سوال بردن توانایی خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال در اشتغالزایی، پرسشهایی را درباره تأثیر آن بر تغییرات آب و هوایی مطرح کرد. فعالان محیط زیست به دلیل انتشار کربن ناشی از برداشت نفت از ماسه‌های نفتی کانادا، با ساخت این خط لوله مخالفند.

راس گرلینگ، مدیرعامل ترانس کانادا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت با وجود مخالفت اوباما نسبت به ساخت خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال متعهد است و برای پاسخگویی به همه پرسشها درباره این پروژه با وزارت امورخارجه آمریکا همکاری می‌کند.

مخالفان این پروژه از اقدام اوباما استقبال کردند.

جین کارپینسکی، رئیس مجمع حفاظت رأی‌دهندگان، یکی دیگر از مخالفان این خط لوله، گفت: مخالفت اوباما در کنار بدبینی روبه‌افزایش وی درباره خط لوله کی‌استون‌ایکس‌ال بیش از پیش به ما اطمینان می‌دهد که رئیس‌جمهور به طور قطع مجوز این پروژه را صادر نمی‌کند.

در همین حال، جمهوریخواهان از این اقدام اوباما به شدت انتقاد کردند.

جان بوئنر، سخنگوی مجلس جمهوریخواهان، گفت: مخالفت رئیس‌جمهور با لایحه خط لوله کی‌استون‌ یک شرمساری ملی به شمار می‌آید. رئیس‌جمهور به جای حمایت از کارگران آمریکا طرفدار تندرویان محیط زیست است. او تا حدی به سیاستهای چپگرایانه‌ تمایل دارد که نمی‌تواند انتظاری که از یک رییس جمهور می رود را برآورده کند و نخست منافع ملی را در نظر بگیرد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که پس از پایان بررسی وزارت امورخارجه آمریکا، اوباما در هفته‌های آتی درباره این پروژه تصمیمگیری نهایی کند.

جیسون چافتز، رئیس کمیسیون نظارت بر مجلس، روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، از وی خواست تا همه گزارشها و اسناد ارسال‌شده از سوی نهادهای دولتی درباره این پروژه را دریافت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز