خبرگزاری کار ایران

کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۰۵۷

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف برق را موجب کاهش ۲۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های دولت در احداثنیروگاه‌های جدید دانست.

بخش بزرگی از مدیران کلان کشور از آذربایجان بوده است که توانمندی‌های خود را در عقبه تاریخی عمیق، سیاست، دفاع مقدس و میدان‌های علمی و… به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، «هوشنگ فلاحتیان» در هفتمین همایش بزرگ «انرژی و اقتصاد مقاومتی» در جمع صد‌ها تن از اعضای سازمان بسیج مهندسان استان آذربایجان‌شرقی و مخترعان و طراحان ملی بنیاد نخبگان این استان، گفت: اگر ما بتوانیم فقط در مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور با هدف «اقتصاد مقاومتی» ۲۰ درصد صرفه‌جویی کنیم، براساس قیمت‌های بین‌المللی سوخت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کل کشور، امکان کاهش هزینه وجود دارد. وی افزود: این درحالی است که وزارت نیرو همه‌ساله برای پاسخ‌گویی به رشد تقاضا و افزایش مصرف برق کشور که به‌طور متوسط سالانه هشت درصد رشد دارد.

فلاحتیان گفت: سالانه به احداثچهار هزار تا پنج‌هزار مگاوات واحد جدید نیروگاهی اقدام می‌کند و اگر مشترکان بخش‌های خانگی، صنایع، تجاری، کشاورزی و… حدود ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، در چنین شرایطی، ظرفیت کنونی نیروگاه‌های کشور کفاف مصرف را می‌کند و اجبار برای هزینه احداثواحدهای جدید نیروگاهی نیز معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان رفع می‌شود.

وی افزود: احداثسالانه پنج‌هزار مگاوات نیروگاه یعنی هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش تولید و ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش انتقال و شبکه‌های توزیع است.

فلاحتیان سپس اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم و کارساز توصیف و خاطرنشان کرد: ظرفیت نامی تولید برق در کشور ما بیش از ۷۰ هزار مگاوات است که برای تامین و گذر از پیک بار کشور که معمولا در چهار ماه گرم سال اتفاق می‌افتد و امسال در بیشترین حد، معادل ۴۸۸۰۰ مگاوات به ثبت رسید، ظرفیت‌سازی شده است و با این شرایط، چرا باید مدیریت مصرف را کنار بگذاریم و به‌دنبال هزینه‌های کلان باشیم درحالی که میزان سرانه مصرف برق در کشور ما جزو بالاترین‌ها در جهان است.

وی خطاب به اعضای سازمان بسیج مهندسان و بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: نبرد ما برای استقرار «اقتصاد مقاومتی» نبردی نو و ضروری است و باید این موضوع بیش از هر سازمان دیگری، بر روی میز شما باشد چراکه موفقیت ما وقتی تضمین است که اقتصادی پویا داشته باشیم و آن هم محصول «اقتصاد مقاومتی» تبیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری است.

عاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه شمار مشترکان، میزان پیک بار و… طی سال‌های ۸۲ و ۹۳، اظهار داشت: پیک بار کشور از ۲۷ هزار مگاوات در سال ۸۲ به ۴۹ هزار مگاوات در سال ۹۳، شمار مشترکان از ۱۸ میلیون مشترک در سال ۸۲ به ۳۲ میلیون مشترک در سال‌جاری و فروش برق نیز از ۱۱۴ میلیارد کیلووات‌ساعت در سال ۸۲ به ۲۱۷ میلیارد کیلووات‌ساعت رسیده است و این آمار نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال اخیر، بیشتر شاخص‌ها دوبرابر شده و لذا مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، امری بسیار حایز اهمیت است.

فلاحتیان در ادامه به برنامه‌های صادرات و تبادل برق با کشورهای همسایه اشاره و برنامه‌های راهبردی صنعت برق کشور در افق ۱۴۰۴ را تشریح کرد.

وی لزوم توجه به کاهش تلفات، اتوماسیون توزیع و ثبات در تولید نیروگاه‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و در این راستا، تلفات ۱۵ درصدی انرژی برق در کشور را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: بخش مهمی از این تلفات ناشی از استفاده غیرمجاز، انشعاب‌های غیرمجاز و حتی سرقت تجهیزات برق است که موجب بروز خاموشی‌ها نیز می‌شود.

وی متوسط میزان خاموشی برای هر مشترک در کشور را روزانه دو دقیقه(سالانه بیش از ۷۰۰ دقیقه)، اما میزان خاموشی در کشورهای پیشرفته را تنها سالانه ۱۰ دقیقه اعلام و بر لزوم فرهنگ‌سازی سراسری در این امر تاکید کرد.

وی افزود: مطمئن باشیم که با آرزو کردن، هیچ مشکلی حل نمی‌شود مگر اینکه کار جهادگونه، پایداری، تغییر رویکرد‌ها از افکار قدیم به جدید، مدیریت با رویکرد علمی و جهادی و در ‌‌نهایت اقتصاد مقاومتی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم.
فلاحتیان استفاده از نخبگان، تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، جذب مشارکت بخش خصوصی و حرکت به سمت سیاست‌های اصل ۴۴ را از سیاست‌های مهم در تحقق این اهداف ذکر کرد.

وی سپس آذربایجان را مرکز جوانان مستعد دانست و اظهار داشت: بخش بزرگی از مدیران کلان کشور از آذربایجان بوده است که توانمندی‌های خود را در عقبه تاریخی عمیق، سیاست، دفاع مقدس و میدان‌های علمی و… به نمایش گذاشته‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین با اشاره به ویژگی‌های جامعه مهندسان به‌ویژه نخبگان و جامعه بسیج مهندسان، حفظ اخلاق و ارزش‌های جامعه، رعایت حقوق مردم، اخلاق زیست محیطی به‌عنوان سرمایه اجتماعی، توجه ویژه به حفظ منافع ملی، حفظ وحراست از آثار فرهنگی، رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، به‌روز بودن، ارایه راهکارهای علمی و عملی، ارایه راهکارهای لازم برای مصرف بهینه در تولید انرژی، توجه به ابعاد اقتصادی طرح‌ها و تغییر رویکرد از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا در مصرف انرژی را ازجمله این ویژگی‌ها برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز