خبرگزاری کار ایران

محمدی‌فرد در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی:

معرفی 8 میدان نفتی و گازی شرکت نفت فلات قاره

asdasd
کد خبر : ۳۲۶۲۰۸

رئیس مطالعات مخازن شرکت نفت فلات قاره گفت: اطلاعات لرزه‌نگاری در میادین اخذ شده و سایر اطلاعات مخزنی نیز در دسترس قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدی‌فرد رئیس مطالعات مخازن شرکت نفت فلات قاره در دومین روز از کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی  گفت: هشت میدان بزرگ نفتی و گازی فلات قاره در این کنفرانس معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فلات قاره یکی از بزرگترین شرکت‌های آف‌شور است که 97 میلیارد بشکه مجموع نفت در جای این شرکت است و icf 1.84 نیز گاز درجای آن است.

وی افزود: در حال حاضر از 17 میدان نفتی این شرکت تولید نفت داریم و ضریب بازیافت نیز 16 درصد است و در میادین توسعه یافته نیز ضریب بازیافت 24 درصد است.

وی با اشاره به اینکه دو میدان گازی فرزاد A و بلال و 5 میدان نفتی براون فیلد که سال‌ها نیز تولید داشته‌اند جهت معرفی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد.

محمدی‌فرد تصریح کرد: اطلاعات لرزه‌نگاری در میادین اخذ شده و سایر اطلاعات مخزنی نیز در دسترس قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه میدان فرزاد A مشترک با عربستان است و 20 درصد این میدان در ایران قرار دارد  اظهار داشت:  فرزاد A در سال 2010 کشف شده  و مخازن گازی کنگان و دالان در این میدان واقع شده و بر اساس طرح پتانسیل تولید در فاز اول هزار فوت مکعب گاز و pcf 10  ‌و 12 حلقه چاه تولیدی  و سه حلقه چاه توصیفی دارد. گاز این میدان به بوشهر منتقل می‌شود و از طریق شیرین‌سازی فرآورش می‌شود. همچنین سه حلقه چاه توصیفی آن امکان افزایش پتانسیل تولید گاز را خواهد داشت.

وی میدان گازی بلال را دومین میدان قابل معرفی از شرکت فلات قاره عنوان کرد و گفت: این میدان در نزدیک پارس جنوبی واقع شده و مخزن اصلی آن کنگان و دالان است.

وی افزود: میدان بلال H2S پایینی دارد و بر اساس طرح توسعه پتانسیل تولید 500 میلیون فوت مکعب و انتقال به لاوان برای فرآورش نهایی را دارد.

محمدی‌فرد خاطرنشان کرد: تاکنون از میدان بلال تولیدی نداشته‌ایم و برآورد می‌شود که tcf 6 میزان گاز موجود در آن باشد.

وی در ادامه میدان نفتی سلمان را معرفی کرد و گفت: این میدان در بخش مرکزی خلیج فارس و مشترک با کشور امارات است و در سال 1965 کشف شده است مخزن اصلی آن سرمه است که نفت سبک دارد و در حال حاضر از هر سه لایه آن در حال تولید هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 120 هزار بشکه آب به این میدان تزریق می‌شود و تولید کنونی آن 47 هزار بشکه است.

محمدی‌فرد خاطرنشان کرد: این میدان 4 میلیارد بشکه نفت در جا دارد که 1.6 میلیارد بشکه از آن تولید شده و ضریب بازیافت بالایی نیز دارد. به طوری که مخزن سرمه تحتانی ضریب بازیافت بالاتر از 60 درصد دارد. بر اساس برنامه توسعه مجدد این میدان برآورد می‌شود که میزان تولید به 70 هزار بشکه برسد.

رئیس مطالعات مخازن شرکت نفت فلات قاره میدان فروزان را دومین میدان نفتی فلات قاره برای جذب سرمایه‌گذار معرفی کرد و گفت:  این میدان  در بخش غربی خلیج فارس  و مشترک با کشور عربستان است بیش از 40 سال سابقه تولید و توسعه دارد. مخازن اصلی آن بورگن (نفت سنگین) یاماما (نفت سبک) است. از این میدان اکنون حدود 27 هزار بشکه تولید می‌شود و پتانسیل تولید 40 هزار بشکه را دارد.

وی افزود: با تاسیسات موجود  از نفت در جای اولیه 34/0 میلیارد بشکه 7/0 میلیارد بشکه تولید دارد که امکان ضریب بازیافت را دارد.

محمدی‌فرد تصریح کرد: 11درصد این میدان در ایران واقع شده ولی در نواحی مختلف این میدان در حال تولید هستیم و در حال حاضر  برنامه GAS LIFT در آن در حال اجراست.

وی درباره خصوصیات میدان نفتی سروش نیز اظهار داشت: این میدان بزرگترین میدان نفتی فلات قاره است که در حال حاضر تولید دارد و مخزن اصلی آن (بورگن) در غرب خلیج فارس واقع شده که 32 حلقه چاه حفاری شده دارد  از سال 1970 شروع به تولید کرده که نفت آن سنگین است و API آن 18 است.

وی ادامه داد: این میدان 14 میلیارد بشکه نفت در جا دارد که 360 میلیون بشکه یعنی 3 درصد از آن تولید شده  است لذا پتانسیل بالایی برای ازدیاد برداشت دارد. آخرین قرارداد توسعه آن با شرکت شل و به صورت بای‌بک بوده است.

وی میدان نوروز را دیگر میدان قابل معرفی جهت جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و گفت: این میدان در بخش غربی خلیج فارس و نزدیک سروش و ابوذر واقع شده و در سال 1966 کشف شده ، مخزن اصلی آن بورگن است و نفت آن 20 API است.

وی خاطرنشان کرد: میدان نوروز 4.2 میلیارد بشکه نفت در جای دارد که کمتر از 300 میلیون بشکه نفت از آن تولید شده و در حال حاضر 27 هزار بشکه تولید دارد. 17 حلقه چاه افقی در این میدان در حال تولید هستند و برآورد می‌شود که با استفاده از روش‌های IOR تولید میدان‌ها 60 هزار بشکه برسد.

محمدی‌فرد از میدان دورود به عنوان دیگر میدان شرکت فلات قاره جهت معرفی برای جذب سرمایه‌گذار  یاد کرد و گفت: این میدان از قدیمی‌ترین میادین فلات قاره است و بخشی از آن در جزیره خارک واقع شده و در سال 1961 کشف شده بزرگترین مخزن آن یاماما  با 25 API است این میدان 11 میلیارد بشکه نفت در جا دارد که اکنون 1.7 میلیارد از آن تولید شده است و آخرین طرح توسعه آن نیز توسط شرکت توتال انجام  شده است. پتانسیل تولید از این میدان به روش کنونی 100 هزار بشکه در روز خواهد بود که البته پتانسیل ازیاد برداشت بیش از این را نیز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز