خبرگزاری کار ایران

لزوم تحول در بخش کشاورزی هم‌زمان با احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی در بازدید از طرح اتصال رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود گفت: در کنار احیای دریاچه ارومیه باید تحول اساسی در کشاورزی استان صورت بگیرد و ما شاهد روش‌های نوین کشاورزان و بهره‌وری آب باشیم.

به‌گزارش ایلنا، استاندار آذربایجان غربی و هیئت همراه به اتفاق مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، نمایندگان شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان محلی از روند عملیات اجرایی و چگونگی عملیاتی شدن انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق اجرای طرح اتصال رودخانه‌های زرینه رود و سیمینه رود بازدید و در جریان جزئیات این طرح قرار گرفتند.

در این بازید مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ضمن تقدیر از حمایت‌های جدی و مستمر استاندار در اجرای این طرح، به تشریح اهداف و مشخصات آن به عنوان یکی از پروژه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: پس از یکسال و اندی تلاش مستمر و شبانه روزی این شرکت و عوامل مطالعاتی و اجرایی، اتصال این دو رودخانه که به طول 13.6 کیلومتر است، برقرار شد و هم‌زمان با انجام لایروبی‌های گسترده در طول مسیر این دو رودخانه، در حال حاضر، حجم آب موثری به میزان حدود 45 مترمکعب در ثانیه در حال جریان به سمت دریاچه ارومیه است.

"کیومرث دانشجو" هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از پخش جریان آب رودخانه زرینه‌رود در محدوده انتهایی آن و در محل ورودی به دریاچه ارومیه و ممانعت از تبخیر سریع آن و ایجاد شرایط لازم برای انتقال آب به پیکره دریاچه اعلام کرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح از این پس امکان انتقال آب مازاد زرینه‌رود از طریق سیمینه‌رود به پیکره موجود رودخانه وجود خواهدداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی افزود: عملیات لایروبی رودخانه‌های مهم منتهی به دریاچه ارومیه، با هدف جلوگیری از پخش آب در اراضی کم عمق و کاهش تبخیر و هدر رفت آب ورودی به دریاچه و هدایت آن به پیکره موجود که عمق بیشتری دارد صورت می‌پذیرد.

در ادامه این برنامه بازدید استاندار آذربایجان غربی، گفت: نخستین مرحله از رهاسازی آب از سد بوکان در این مجرا انجام شده و در راستای احیای دریاچه ارومیه به این دریاچه هدایت می شود.

وی افزود: زرینه رود یکی از رودهای مهم در استان بوده و میاندوآب هم به دلیل دارا بودن شرایط ویژه، نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارند.

"قربانعلی سعادت" با ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن دیگر طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: امیدواریم دیگر طرح‌ها نیز هرچه سریع‌تر عملیاتی شود تا شاهد احیای دریاچه ارومیه بوده و در کنار آن نیز شاهد تحقق کشاورزی نوین باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای محدود کردن کشاورزی نیست، گفت: ما در کنار احیای دریاچه ارومیه می‌خواهیم شاهد تحقق کشاورزی نوین و بهره‌وری آب توسط کشاورزان باشیم.

در این برنامه همچنین استاندار اذربایجان غربی و نمایندگان مردم شهرستان میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشنودی از اجرای سریع و به‌موقع این طرح، از زحمات و تلاش‌های شرکت آب منطقه ای و دیگر دست اندرکاران و عوامل اجرایی آن قدردانی کردند.

پروژه اتصال رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود به طول 25 کیلومتر در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با هدف کاهش سطح تبخیر ورود آب به پیکره اصلی دریاچه ارومیه در کوتاه‌ترین زمان، افزایش سرعت جریان و کاهش میزان رسوب‌گذاری و جلوگیری از هدر رفت آب اجرا شده است.

کد خبر : ۳۲۶۴۱۱