خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

برنامه ریزی برای حذف مازوت از پالایشگاه‌ها

کاهش و حذف مازوت در پالایشگاههای نفت کشور از جمله موضوعهای مهمی است که با توجه بیشتری باید پیگیری شود.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، گفت: اجرای طرحهای بهبود فرآیند در پالایشگاههای نفت کشور با هدف کاهش و حذف مازوت، موضوع مهمی است که علاوه بر سالمسازی محیط زیست، در سودآوری پالایشگاهها و رشد اقتصادی کشور نیز نقش آفرین خواهد بود.

عباس کاظمی افزود: با توجه به توسعه ای که در بخش گازرسانی اتفاق افتاده است، به نظر می رسد در سه – چهار سال آینده، تنها یک یا دو ماه از سال نیاز به استفاده از مازوت در کشور باشد؛ از این رو،بازاریابی این فرآورده نفتی نیز مهم خواهد بود.

وی با بیان این که نیروگاهها و کشتیها، مصرف کنندگان عمده مازوت هستند، تصریح کرد: بنابر پیش بینیها،تا سال ٢٠٢٥، تنها دو درصد برق دنیا با سوخت مایع تامین خواهد شد و استفاده از آن در کشتیها نیز بواسطه مسایل زیست محیطی با فشارهایی همراه است.

کاظمی تاکید کرد: حذف مازوت از چرخه نیروگاهی اتفاقی است که در حال رخ دادن است و جهان به این سمت حرکت می کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که حذف مازوت در فرآیند تولید، اختیاری نیست بلکه یک الزام است،تصریح کرد: باید تلاش کرد این مهم نیز در کشور ما تحقق یابد و طرحهایی همسو با آن مهم تعریف و اجرا شوند.

به گفته وی، بنابر قانون، وزارت نفت مکلف شده است که از محل صادرات مازوت، پالایشگاهها را اصلاح کند و تا سال ١٤٠٤ مازوت در فرآیند تولید به کمتر از ١٠ درصد کاهش یابد.

کاظمی اظهار کرد: اجرای طرحهای کاهش مازوت، هم به لحاظ قانون بالادستی، هم به لحاظ الزامهای زیست محیطی و هم از نظر امنیت عرضه انرژی، یک ضرورت است.

کد خبر : ۳۲۹۶۵۹