خبرگزاری کار ایران

ایران و فرانسه در زمینه فناوریهای ازدیاد برداشت همکاری می‌کنند

گروه آی اف پی (IFP) فرانسه در توسعه فناورانه میدان اهواز با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری می‌کند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، در مراسم امضای توافقنامه پژوهشگاه و گروه IFP فرانسه، در جمع خبرنگاران گفت: بر پایه قراردادهای توسعه فناورانه مخازن در بخش بالادست صنعت نفت که با همراهی مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای کشور اجرایی می‌شود، مطالعات فناورانه میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت سپرده شده و پژوهشگاه بر آن است در این زمینه، از همکاری با گروه IFP بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: همچنین این ٢ مجموعه در مطالعات میدان یادآوران نیز همکاری می‌کنند.

کاتوزیان گروه آی اف پی فرانسه را یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و معتبر دنیا معرفی کرد و افزود: این مجموعه در حوزه های مختلف از صنایع نفت و گاز گرفته تا خودرو و دیگر حوزه ها، فعالیتهای پژوهشی و فناورانه انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه نفت و IFP فرانسه، سابقه سالها همکاری دارند که اگرچه به دلیل تحریمها این همکاریها تا حدودی رو به افول گذاشت، اما این گروه بین‌المللی پس از تحریم برای همکاری با صنعت نفت ایران بسیار ابراز تمایل کرد.

مدیرعامل گروه آی اف پی فرانسه از علاقمندی مجموعه خود به همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فناوریهای ازدیاد برداشت خبر داد.

 حسین دیدیه تیز با بیان این مطلب افزود: طی مذاکراتی که داشته ایم، به این نتیجه رسیده ایم که دو طرف چالشهای مشابهی در حوزه های تحقیقاتی صنعت نفت دارند و امیدواریم امکان رفع این چالشها با تعامل طرفین فراهم شود.

وی با اشاره به برنامه افزایش تولید نفت خام ایران، تصریح کرد: بسیاری از مخازن ایران پیچیده اند و IFP فرانسه بر آن است با همکاری پژوهشگاه، راهکارهای لازم برای ازدیاد برداشت از این مخازن پیچیده را در دستور کار قرار دهد.

دیدیر با بیان این که باعث افتخار است که امروز توافقنامه همکاری بین IFP و پژوهشگاه صنعت نفت امضا می شود، به بازدید خود از پردیسها و آزمایشگاههای پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: با دیدن امکانات و نیروهای انسانی متخصص پژوهشگاه تحت تاثیر قرار گرفتم.

دیدیر با توجه به سابقه طولانی همکاریهای دوطرف ابراز امیدواری کرد که زمینه تعامل هرچه بیشتر طرفین در زمینه های مختلف پژوهشی فراهم شود.

وی گفت: IFP فرانسه آمادگی دارد در ارائه خدمات آموزشی نیز پژوهشگاه صنعت نفت را مساعدت کند.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و  حسین دیدیر، مدیرعامل گروه IFP فرانسه، توافقنامه همکاری مشترکی را در هشت حوزه فناورانه امضا کردند؛همکاری در حوزه های مختلف فناورانه بالادستی و پایین دستی از جمله مطالعات مخازن، ازدیاد برداشت، شیرین سازی گاز و کاهش آلودگیهای زیست محیطی از جمله مفاد این توافقنامه همکاری است.

 

 

کد خبر : ۳۹۲۴۰۷