خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده :

صنعت گاز کشور امروز بومی شده است/ بخش صنعت یک چهارم گاز تولیدی را مصرف می کند

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : صنعت گاز کشور امروز بومی شده است و اگر نواقصی در این صنعت هست با همت مردم و اعتماد به جوانان می توانیم همه را داخلی سازی کنیم.

 به گزارش ایلنا، محمد رضا نعمت زاده در سالگرد پنجاهمین سال تاسیس شرکت ملی گاز ایران افزود : آمار بین المللی نشان می دهد که به طور متوسط 38 درصد گاز تولیدی جهان در بخش صنعت به مصرف می رسد ، ‌این رقم در چین 49 درصد و در کشور ما حدود 26 درصد است.

وی تصریح کرد : وزارت صنعت ، ‌معدن و تجارت نیز با این صنعت ارتباط خوبی دارد و این ارتباط بیشتر هم می شود تا نیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در داخل تامین شود.

وی تاکید کرد : در مصرف انرژی چه در خانه ها و چه صنایع هدر رفت وجود دارد و مصرف انرژی برای رفاه معمول باید کاهش یابد و از طراحی و ساخت ساختمانهای مسکونی و اداری تا روشهای زندگی باید تغییر کند.

نعمت زاده با بیان اینکه صنعت حدود یک چهارم گاز را مصرف می کند اظهار کرد : به عنوان تامین کننده بخشی از نیازها و کالا و تجهیزات صنعت گاز در خدمت این صنعت هستیم و از طرفی انتظار داریم خوراک و سوخت صنعت تامین شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: با کوشش تلاشگران نفت و صنایع کشور امروز در اغلب بخشهای تولید گاز کشور به خدکفایی رسیده ایم.

وی افزود : در پالایشگاههای گاز از طراحی جامع تا طراحی تفصیلی را شرکتهای ایرانی انجام می دهند و توان خوبی در ساخت دستگاهها داریم و ساخت تجهیزات ثابت و دوار و اتصالات داخلی شده است و این در حالی است که سرویسهای جانبی اغلب تجهیزات و اجرا و طراحی توسط شرکتهای ایرانی انجام می شود .

 به گفته وی ساخت انواع مخازن تحت فشار و برودتی و اتمسفریک و ... و طراحی آنها در داخل کشور انجام می شود.

نعمت زاده اضافه کرد : در بخش حفاری توان طراحی و ساخت سکوهای حفاری وجود دارد و با اینکه در گذشته بیشتر سمت خرید رفته بودیم اما اکنون از تولید داخلی حمایت می کنیم و این در حالی است که برخی وسایل درون چاهی و حفاری در داخل تولید می شود و کار طراحی و ساخت سکوهای بهره برداری در کشور شروع شده و در بخش تجهیزات  لوله گذاری خطوط لوله خود کفا هستیم.

وی یادآور شد : از ثمرات برجام فعالیتهای گسترده سرمایه گذاری خارجی است که در کشور آغاز شده و امسال دو مجتمع بزرگ صنعتی را به صورت مشارکت خواهیم ساخت که در بخش صنعت نفت و گاز شروع می شود تا ما را به سمت خود کفایی سوق دهد.

 به بیان نعمت زاده ایستگاههای تقویت فشار در برخی مقیاسهای مورد نیاز در کشور ساخته می شود و کل خطوط تولید در خشکی داخلی سازی شد که جای افتخار دارد.

 

کد خبر : ۳۹۶۲۶۱