خبرگزاری کار ایران

تعیین و تدوین استاندارد ملی ایران وظیفه قانونی سازمان استاندارد است

کد خبر : ۱۸۲۳۳۴

استانداردهای ملی با توجه به فرهنگ، اقتصاد، نیازهای ملی و اقلیمی تدوین می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان ایلام با اشاره به تعریف تدوین استاندارد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: استانداردهای ملی با توجه به فرهنگ، اقتصاد، نیازهای ملی و اقلیمی تدوین می شوند و تدوین استاندارد دانشی فنی است که تعیین می کند که چه کالاهایی با چه ویژگی ها، روش تولید و روش آزمونی تولید شودو دامنه استانداردها بسیار وسیع و گسترده است.

محمد مددی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران تنها سازمانی در ایران است که بر طبق قانون، می‌تواند استاندارد رسمی فرآورده ها را تعیین و تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورای عالی استاندارد، اجباری اعلام کند و در واقع یکی از وظایف قانونی این سازمان که به عنوان مرجع در کشور شناخته شده است، تعیین و تدوین استانداردهای ملی(رسمی) به استثنا مواد دارویی است.

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران یکی از اعضای سازمان بین‌المللی استاندارد(ISO) است و بنابراین در اجرای وظایف خود، هم از آخرین پیشرفت های علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می کند و هم شرایط کلی و نیازمندی های خاص کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

مددی با اشاره به مراحل تدوین استاندارد اظهار داشت: فرآیند تدوین استاندارد به این صورت است که در ابتدا منابع بین المللی معتبر برای تدوین استاندارد یک کالا و یا خدمت، توسط متقاضی بررسی شده و پیشنهاد مربوطه جهت بررسی بیشتر به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال می شودو پس از تایید و تصویب، موضوع به متقاضی که دبیر تدوین نامیده می شود، ابلاغ می شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع تدوین در کمیسیون های اولیه، فنی و نهایی که کمیسیون هایی تخصصی با حضور افراد صاحب نظر هستند، بررسی شده و پیش نویس نهایی جهت طرح در کمیته ملی به سازمان ارسال می شود. اعضاء کمیسیون های فنی را اساتید دانشگاه ها، کارشناسان استاندارد، نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و سایر افراد صاحب نظر تشکیل می دهندو در نهایت پس از تصویب، پیش نویس تدوین، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ می‌شود.

مددی گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۹۷ عنوان پیشنهاد برای تدوین استاندارد ملی ایران توسط کارشناسان استاندارد ایلام و کارشناسان حقیقی که دارای پروانه کارشناسی در زمینه تدوین استاندارد دارند ارائه شده است.

محمد مددی افزود: این پیشنهادات تدوین در رشته های تخصصی خودرو و نیرو محرکه، اسناد وتجهیزات اداری و آموزشی، رایانه و فرآورده های داده ها، شیمیایی وپلیمر، پوشاک وفراوردهای نساجی والیاف، خدمات، مدیریت کیفیت، اوزان ومقیاس ها و خوراک و فراورده های کشاورزی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز