خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت صنایع دستی استان ایلام خبر داد:

ارزش‌افزوده صنایع دستی روزبه روز افزایش می‌یابد‌

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۱۴۷

سرپرست معاونت صنایع دستی استان ایلام گفت: روز به روز به ارزش افزوده صنایع دستی افزوده می‌شود که این دست بافته‌های سنتی باید مورد استفاده و مصرف خانواده‌ها قرار گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، حمید بختیاری اظهار داشت: رونق صنایع دستی و پیشی گرفتن آن از صنایع ماشینی نیازمند دگردیسی مصرف به‌ وسیله تغییر کاربرد، طرح، رنگ و نقش است.

وی افزود: استفاده از مواد اولیه طبیعی و سالم، نبود آلایندگی محیط زیست، دوام، استحکام و ماندگاری بالا و دارا بودن ارزش افزوده از مهم‌ترین مزایای صنایع دستی است.

بختیاری عنوان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های اصلی صنایع دستی نسبت به دیگر صنایع اینکه با کمترین سرمایه قابلیت ایجاد اشتغال و درآمد را دارد و از زمینه برای جذب حداکثری زنان به عنوان نیمی از جمعیت خلاق و توانای جامعه برخوردار است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: استفاده از صنایع دستی در چیدمان منازل نیازمند فرهنگ‌سازی مصرفی در جامعه است و باید صنایع دستی در سبد مصرفی خانواده‌ها قرار گیرد.

بختیاری افزود: مردم باید بدانند در تولید صنایع دستی هیچ‌گونه مواد شیمیایی به کار نمی‌رود و برخلاف صنایع ماشینی هیچگونه حساسیت در افراد ایجاد نخواهند کرد.

وی اظهار کرد: نقش مایه‌های اصیل در دست بافته‌های سنتی که برگرفته از آداب و رسوم و اقلیم این استان است نشانه فرهنگ ماست و باید مورد استفاده و مصرف خانواده‌ها قرار گیرد.

بختیاری با بیان اینکه صنایع دستی دارای کارکرد مصرفی، تزئینی و هردو با هم است، تاکید کرد: در تولید صنایع دستی باید سلیقه و نیاز روز مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارزش افزوده صنایع دستی برخلاف صنایع شیمیایی روز به روز با گذشت زمان افزایش می‌یابد و زمانی می‌رسد که ارزش این صنایع چنان بالا می‌رود که دیگر قابل قیمت‌گذاری نیستند و به اشیا موزه‌ای و آتلیه‌ای تبدیل می‌شوند.

بختیاری افزود: به طور مثال فرش‌های ماشینی پس از چند سال حتی اگر در معرض نور خورشید نیز قرار نگیرد تغییر رنگ می‌دهد اما دست‌بافته‌های سنتی به دلیل استفاده از مواد اولیه و رنگ‌های طبیعی دوام و استحکام بسیار بالایی دارند.

وی تاکید کرد: محصولات صنایع دستی در گذر زمان ارزش و استحکام خود را از دست نمی‌دهند بلکه بر عکس ارزش افزوده آنها افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر