خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد جودو در کره‌جنوبی؛

جودوی‌ ایران در تاتامی اینچئون هم ایپون شد / ضرورت تغییرات فنی و مدیریتی در جودو

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۷۶۰

نتایج اسف بار ملی‌پوشان جودوی ایران در جام هفدهم، یک بار دیگر ثابت کرد جودوی ما در تمامی ابعاد مدیریتی و فنی‌اش، نیازمند بازنگری و تحولات ساختاری است.

ناکامی جودوکاران ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون، یک بار دیگر ضرورت بازنگری اساسی و زیربنایی در نوع مدیریت، مسائل فنی و همچنین ساختار کلی جودوی ایران را دوچندان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رقابت‌های جودوی هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی، در حالی به پایان رسید که تیم ۵ نفره کشورمان تنها یک عنوان پنجمی به دست آورد. ضمن اینکه در بخش تیمی نیز نتوانست روی سکوی قرار بگیرد. این ناکامی‌ها در شرایطی به دست آمد که در دوره قبلی بازی‌های آسیایی در گوانگژوی چین، تیم ملی کشورمان موفق به کسب ۲ مدال نقره و برنز شد، مدال‌هایی که توسط محمدرضا رودکی کاپیتان تیم ملی به دست آمد. جودوکاری که دو - سه سالی می‌شود مورد غضب مسئولان فدراسیون قرار گرفته است و از تیم ملی کنار مانده است!

نتایج اسف بار ملی‌پوشان جودوی ایران در جام هفدهم، یک بار دیگر ثابت کرد جودوی ما در تمامی ابعاد مدیریتی و فنی‌اش، نیازمند بازنگری و تحولات ساختاری است. متاسفانه متولیان جودوی کشورمان در طول دو سال و اندی که از حضورشان در رأس فدراسیون می‌گذرد، تنها به الفاظ دهان پرکن و وعده های غیرواقعی پرداخته‌اند و بدون توجه به نظریات کارشناسان، بزرگان و دلسوزان واقعی این ورزش المپیکی، روشی را در پیش گرفته‌اند که ثمره‌اش امروز در بازی‌های آسیایی عیان شده که البته با ادامه روند فعلی، مطمئنا المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل را نیز از دست خواهیم داد، چراکه هیچ اراده جمعی برای حل معضلات فراوان جودو دیده نمی‌شود.

در روزهایی که جودوی ایران یکی از بدترین روزهای خود را می‌گذراند و با دست خالی تاتامی اینچئون را ترک کرده، با تنی چند از مربیان، پیشکسوتان و قهرمانان این ورزش بحران‌زده گفت‌وگو کردیم تا دلایل ناکامی بزرگ ملی‌پوشان کشورمان در بازی‌های آسیایی اینچئون را از زبان آنها بشنویم.

میران: بچه‌ها از نظر روحی آماده نبودند
دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۰۱ درخصوص کسب نتایج ضعیف ملی‌پوشان جودوی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون، گفت: قبل از آغاز بازی‌ها شخصا به این تیم خوش بین نبودم، اما این انتظار را هم داشتم که حداقل یکی - دو مدال بگیریم، ولی متاسفانه باتجربه‌های تیم نتوانستند از تجربیات‌شان به خوبی استفاده کنند. بقیه نفرات هم از تجربه کافی برخوردار نبودند.

سید محمود میران افزود: البته باید بگویم بنده از وضعیت فنی تیم اطلاع کافی ندارم. از این رو بهتر است بعد از بازگشت تیم ملی به کشور، مربیان درباره این نتایج پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بچه‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت جنگنده ظاهر نشدند. ضمن اینکه از نظر روحی نیز آمادگی رقابت در مسابقات مهمی چون بازی‌های آسیایی را نداشتند، چراکه جو این مسابقات به گونه‌ای است که همه از قهرمانان انتظار کسب مدال را دارند. ضمن اینکه تمامی کشورها برای تصاحب مدال پای در مسابقات می‌گذارند.

دارنده ۵ مدال نقره و برنز بازی‌های آسیایی به مشکلات روحی ملی‌پوشان جودوی کشورمان در رقابت‌های اینچئون اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین جودوکار چند سال اخیر ما یعنی جواد محجوب، در بازی قبل از فینال، به خاطر مسائل روحی نتوانست موفق ظاهر شود. از این رو، معتقدم ملی‌پوشان کشورمان بیشتر دچار مشکلات روحی – روانی بودند تا مسائل فنی.

میران در پایان در پاسخ به این سئوال که تغییر در مدیریت فدراسیون را چه اندازه موثر می‌دانید، یادآور شد: قبل از بازی‌های آسیایی، فدراسیون برای موفقیت تیم ملی تلاش‌های خوبی انجام داد و اردوهای داخلی و خارجی خوبی مهیا کرد. در کسب این نتایج به هر حال مدیریت حاکم بر فدراسیون هم بی‌تاثیر نیست. با این حال باید منتظر بازگشت تیم از اینچئون باشیم تا ببینیم مسئولان فدراسیون درخصوص این نتایج چه پاسخی خواهند داشت.

اسفندآبادی: عذرخواهی نه، دوستان باید استعفا بدهند
مربی بین‌المللی جودوی ایران گفت: مسئولان فدراسیون جودو نباید تنها به عذرخواهی اکتفا کنند، بلکه باید استعفا بدهند.

محمد خانی اسفندآبادی در مورد ناکامی نمایندگان جودوی کشورمان در بازی‌های اینچئون اظهار داشت: بنده از کسب این نتایج بسیار ناراحت شدم، اما از یک جهت خوشحالم پیش بینی‌های دلسوزان جودو درست از آب درآمد، چراکه در طول این دو سال و اندی که آقایان بر مسند فدراسیون نشسته‌اند، به هشدارهای بزرگان جودو هیچ اهمیتی نداده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولان فدراسیون به راهکارهای اهالی جودو توجهی نمی‌کنند، افزود: دوستان که این همه از پشتوانه‌سازی می‌گفتند، چرا جودوکاری مثل رامین صفویه که البته محصول مدیریت قبلی فدراسیون بود را اعزام نکردند؟ چرا مربیان امتحان پس داده در تیم‌های نوجوانان و جوانان برکنار شدند، اما دوباره دعوت به همکاری می‌شوند؟ چرا به سایر مربیان سازنده و با کارنامه فرصت نمی‌دهند؟ مگر احمد کاظمی در تیم نوجوانان امتحان خود را پس نداد، پس چرا در تیم جوانان از او استفاده می‌شود؟ همین " کواک " مربی اهل کره‌شمالی، چرا دوباره سرمربی تیم جوانان شد؟ آن هم کشوری که اگر در جودو از ایران پایین‌تر نباشد، بالاتر هم نیست.

کارشناس جودوی کشورمان ادامه داد: برای بازی‌های آسیایی، تدارک خوب لازم است. اما از آن مهمتر، بالابردن ضریب آمادگی فنی به خصوص روحی ملی‌پوشان اهمیت دارد. در مسابقات اینچئون همه دیدند که قوای جسمی تمامی نفرات ما از دقیقه ۲ به بعد تحلیل می‌رفت و حتی چهره بچه‌ها رنگ پریده بود.

اسفندآبادی در مورد کادر فنی تیم ملی بزرگسالان نیز تصریح کرد: بنده برای همه مربیان از جمله مسعود حاجی‌آخوندزاده احترام قائل هستم، اما وی حتی سابقه مربیگری در استان خودش را هم ندارد!

مربی بین‌المللی جودوی‌ ایران درخصوص نوع مدیریت حاکم بر فدراسیون جودو نیز خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش مرحوم صابری‌فومنی در مجله گل‌آقا، کاریکاتوری چاپ کرده بود که طی آن در یکی از کشورهای‌آفریقایی کودتایی انجام شده بود که شخص کودتاچی تمامی مسئولیت‌های آن کشور را پذیرفته بود. الان هم آرش میراسماعیلی، هم نایب رئیس‌فدراسیون است، هم مدیریت سازمان تیم‌های ملی را در اختیار دارد و هم در تمامی مسائل فنی تیم‌های آقایان و حتی بانوان دخالت می‌کند، بنابراین تا زمانی که خود محوری و خود بزرگ‌بینی در فدراسیون حاکم است، وضعیت جودوی ما همین‌گونه خواهد بود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی گردانندگان فدراسیون نسبت به نظرات و هشدارهای پیشکسوتان و بزرگان جودو، گفت: ۲ سال است فریاد می‌زنیم، اما صدای ما به جایی نمی‌رسد. نمی‌دانیم چه مسائلی در میان است که کسی حرف ما را نمی‌شنود. اگر بده بستان‌هایی هست، پس دیگر خودمان را این‌ قدر خسته نکنیم و باورمان بشود که به خاطر همشهری‌ بودن میراسماعیلی با وزیر ورزش، نایب رئیس فدراسیون از حاشیه امنیت برخوردار است، اما اگر جریاناتی در این میان نیست، پس چرا به دلسوزی‌های اهالی جودو توجهی نمی‌شود.

رئیس سابق سازمان لیگ جودو درباره اینکه جامعه جودو نیز در قبال معضلات بی‌شمار این ورزش و همچنین مدیریت ضعیف متولیان کنونی فدراسیون سکوت کرده‌اند، گفت: این را قبول دارم، اما این انتقاد به تمامی خانواده بزرگ و شریف جودوی کشور وارد نیست. متاسفانه کسانی در جودو حضور دارند که از پیکره آن نبوده و منتقدنما هستند. اینها نه قهرمانی تربیت کرده و به تیم ملی معرفی کرده‌اند و نه سابقه مربیگری یا حتی داوری دارند. آنها حتی سوء سابقه نیز دارند. همین‌ها در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو که تیم کشورمان ۲ مدال نقره و برنز کسب کرد، فریاد واویلا سر دادند. اما حالا به خاطر این که حقوق ناچیزی از فدراسیون می‌گیرند، سکوت کرده‌اند.

اسفندآبادی با اشاره به اینکه صحبت‌های برخی مربیان خوب کشور از جمله منوچهری به جایی نمی‌رسد، از برخی رسانه‌ها نیز انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه بخش قابل توجهی از رسانه‌ها و خبرنگاران، درقبال عملکرد فدراسیون سکوت کرده‌اند. در حالی‌که انتقاد کردن به معنای توهین‌کردن نیست.

وی در عین‌حال از آرش میراسماعیلی به عنوان اسطوره جودوی ایران یاد کرد و اظهار داشت: چه بخواهیم چه نخواهیم، میراسماعیلی ویترین جودوی ماست و احترامش واجب. اما این دلیلی نمی شود که او مربی یا مدیر خوبی هم باشد.

مربی بین‌المللی جودوی کشورمان خاطرنشان کرد: وعده‌های توخالی آقایان در مورد پشتوانه‌سازی، بیشتر به شوی تبلیغاتی شبیه است. دوستان که برگزاری لیگ آینده‌سازان را متعلق به دوران ریاست خود می‌دانند، احتمالا یادشان رفته ما در سال ۲۰۱۰ و برای اولین بار، لیگ آینده‌سازان را راه‌اندازی کردیم که ثمره آن معرفی چهره‌هایی همچون رامین صفویه است.

اسفندآبادی در پایان گفت: دوستان فدراسیون‌نشین که همه اقدامات و فعالیت‌های فدراسیون قبلی را به نام خود مصادره می کنند، بهتر است تنها به عذرخواهی اکتفا نکنند. به نظرم آرش میر اسماعیلی و محمد علی رستگار باید همین امروز استعفاء بدهند.

قمی: کسی که ۷ سال در ایران نبوده، چه طور می تواند فدراسیون را اداره کند؟

مربی تیم ملی جودوی ایران در مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی گفت: نتایج ملی پوشان کشورمان در بازی های آسیایی اینچئون، یک بار دیگر واقعیات تلخ جودوی ایران را نشان داد.

امیر قمی با بیان این مطلب افزود: سال هاست بنده فریاد می زنم، اما کسی توجهی نمی کند. هر زمان که انتقادی کرده ام، یا در باشگاهم را بسته اند و یا از من شکایت کرده اند.

وی با بیان اینکه دیگر کسی حوصله انتقاد را هم ندارد، تصریح کرد: چه باید بگویم؟ ورزشکار که مقصر صد در صد نیست، بلکه مدیریت فدراسیون، مقصر اصلی این نتایج است.

مربی سازنده کشورمان ادامه داد: کسی که ۷ سال در ایران نبوده و در ایتالیا تحصیل می کرده، از جودوی ایران و شرایط آن خبر ندارد. پس چه طور می تواند فدراسیون را اداره کند.

قمی با بیان اینکه روحیه ملی‌پوشان در بازی‌های آسیایی مساعد نبود، اظهار داشت: بچه ها تقصیری ندارند. چون تیم برای مسابقات مهمی مثل بازی های آسیایی، آمادگی جسمی و روحی مناسب را نداشت.

وی یادآور شد: چرا رودکی را اعزام نکردند؟ مگر او در دوره قبلی بازی‌های آسیایی، دو مدال برای کشورمان کسب نکرد؟ چرا وحید حسن‌زاده، ناصری‌پور و خیلی از شایسته‌های جودوی ایران جایی در تیم ملی ندارند؟

مربی تیم ملی جودو در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در پایان گفت: نایب رئیس فدراسیون حتی در خارج از ایران هم وجهه ندارد، اما همچنان همه‌کاره جودوی کشور است. او چون همشهری وزیر ورزش است، از حاشیه امنیت برخوردار است. به نظرم اگر قرار باشد کسی برکنار شود، اول از همه باید وزیر ورزش برکنار شود!

اکبری: برای جودو اشک ریختم!

قهرمان سابق جودوی آسیا گفت: با دیدن مسابقات بچه‌ها در بازی‌های آسیایی، برای رشته محبوبم اشک ریختم.

مجتبی اکبری درخصوص کسب نتایج ضعیف ملی‌پوشان جودوی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون، تصریح کرد: همه بچه‌ها نهایتا تا ۴ دقیقه اول خوب بودند، اما بعد از آن، قوای بدنی‌شان تحلیل رفت. این به دلیل آمادگی جسمانی نامناسب نفرات تیم ملی بود.

وی افزود: البته همه اعضای تیم ملی، جودوکاران خوبی هستند، اما به دلیل برخی مسائل به خصوص روحی، نمی‌توانند کارآیی خود را نشان دهند. باید کارشناسی شود که چرا جودوکاران ما نمی‌توانند در رقابت‌های آسیایی و جهانی موفق ظاهر شوند.

قهرمان جوجیتسوی جهان به نوع مدیریت حاکم بر فدراسیون جودو نیز اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی مدیریت یک مجموعه خوب باشد، طبیعی است ورزشکاران هم می‌توانند قابلیت‌های خود را نشان دهند، اما متاسفانه در این سال‌ها شاهد برنامه‌ریزی خوبی در فدراسیون نبوده‌ایم.

اکبری با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات جودوی ایران نداشتن پشتوانه است، گفت: در حال حاضر در برخی از اوزان، نفرات اصلی و دوم فاصله زیادی با هم دارند و متاسفانه نفرات دوم در حد تیم درجه ۲ آسیا هم نیستند.

قهرمان سابق جودوی ایران و آسیا با انتقاد از نحوه مربیگری در جودوی کشور، خاطرنشان کرد: چطور می‌شود مربی تیم جوانان که نتیجه نمی‌گیرد را ابتدا مشاور فنی تیم بزرگسالان و بعد هم مربی تیم ملی می‌کنند؟ یا اینکه فلان مربی تیم جوانان با اینکه سابقه‌ای در عرصه مربیگری ندارد، در تیم ملی جوانان مشغول به کار می‌شود. الان مربیان سازنده و قهرمان پرور کجا هستند؟ چرا نه مربی و نه ورزشکار انگیزه ای ندارند؟

اکبری در پایان یادآور شد: بنده و چند جودوکار شایسته دیگر تیم ملی به خاطر بی مهری‌هایی که در حق‌مان روا شد، از جودو راهی جوجیتسو شدیم. اگر ما نمی‌توانستیم مدال بگیریم، چرا الان چند سال است در مسابقات آسیایی و جهانی جوجیتسو مدال می‌گیریم؟

گزارش: جواد منتخبی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز