خبرگزاری کار ایران

تاثیر حذف تحریم بر عملکرد شبکه بانکی

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۸۷۹

در طول مدت زمان تحریم، بخشی از شبکه بانکی کشور ارتباط خود را با سوئیفت از دست داده بود که همین محدودیت، تجارت خارجی ایران را نیز با سختی مواجه ساخته بود و عملا هزینه نقل و انتقال بانکی افزایش پیدا کرده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران،  سید محسن طباطبایی مزدآبادی مدرس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در نشست جمعــیت یــادگاران اســوه‌های‌ ایثــار با اشاره  به اعلام جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: هنوز نمی توان جمع بندی دقیقی در خصوص فحوای این تفاهم داشت اما به هر تقدیر یک گام مطلوب در دیپلماسی بین المللی ایران برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک در صورتی که توافق هسته ای میان ایران و 1+5 به طور قطعی منعقد شود اقتصاد ایران به فرصت های جدیدی دست پیدا خواهد کرد، افزود: البته تثبیت بیشتر جایگاه اقتصاد ایران در عرصه بین المللی یک فرایند زمان بر است اما با توجه به احتمال لغو کلیه تحریم ها بدون شک فضای تبادلات تجاری ایران گسترده تر خواهد شد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه یکی از مفاد مهم جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 لغو تحریم های بانکی است، افزود: در طول مدت زمان تحریم، بخشی از شبکه بانکی کشور ارتباط خود را با سوئیفت از دست داده بود که همین محدودیت، تجارت خارجی ایران را نیز با سختی مواجه ساخته بود و عملا هزینه نقل و انتقال بانکی افزایش پیدا کرده بود.

این کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر غرب به مفاد تعهدات خود به ایران نسبت به لغو تحریم ها پای بند باشند شبکه پولی و بانکی می تواند حتی به جایگاه بهتر از گذشته خود بازگردد، یادآور شد: با این حال بخش عمده از مشکلات نیازمند اصلاحات ساختاری، نهادی و مدیریتی است و لغو تحریم ها نیز تاثیر خاصی بر آنها نمی گذارد.

طباطبایی با اشاره به اینکه هنوز پیوند جامعی میان شبکه بانکی کشور و فضای تولید شکل نگرفته است، افزود: خوشبختانه هم اکنون اجرای مدل بانکداری بدون ربا در کشور به سطح مطلوبی رسیده است اما همچنان  در حوزه بانکداری اسلامی ما نیازمند یک بازنگری در شبکه بانکی کشور با اجرای مدل موفق هستیم و لذا می توان ادعا کرد در فضای پساتحریم نیز تنها نسخه اقتصاد مقاومتی می تواند حلال مشکلات اقتصادی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز