خبرگزاری کار ایران

6 روش تشخیص تشنج مغزی توسط جراح صرع

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۷۳۸

اکثر افراد بیماری صرع را با علائم عمومی آن می‌شناسند؛ علائمی مانند غش کردن، فشردن دندان ها به هم به همراه تشنج های شدید، کف کردن دهان و...

اما جراح صرع و حتی جراح مغز و اعصاب برای شناسایی این بیماری راه های دقیق تری را انجام می‌دهند تا بیماری زودتر و پیش از ظاهر شدن علائم تشخیص داده شود و درمان به موقع صورت گیرد.

ولی این راهکار ها کدامند؟ با این مقاله همراه باشید تا بدانید پزشک چگونه بیماری صرع را تشخیص می‌دهد.

6 روش تشخیص تشنج مغزی توسط جراح صرع

روش های تشخیص تشنج های مغزی توسط جراح صرع

متخصص های صرع و جراح قاعده جمجمه راه ها و روش هایی را برای شناسایی صرع در افراد استفاده می‌کنند. که این استفاده از این روش ها برای همه یکسان نیستند و هر شخصی بسته به نوع تشنجی که از خود شرح داده است با توصیه پزشک آزمایش مرتبط را انجام می‌دهد.

مهم ترین و پر استفاده ترین آزمایشات برای تشخیص صرع شامل موارد زیر است:

1.MRI

  1. دستگاهی است که فرد بر روی تخت مخصوص آن دراز می‌کشد و با سر به داخل آن وارد می‌شود. در MRI با استفاده از امواج رادیویی، تصاویری از مغز گرفته می‌شود که در آن می‌توان از سلول های آسیب دیده، تومور ها و... را مشاهده نمود. البته تشخیص این موارد توسط متخصص باید انجام شود.

 

2.آزمایش EEG

این آزمایش که بصورت عمومی نوار مغزی خوانده می‌شود، اینگونه صورت می‌گیرد که بر روی سر فرد یک کلاه مخصوصی گذاشته می‌شود که امواج تولید شده در مغز را ثبت می‌کند.

این امواج در موقعیت های مختلف ثبت می‌شود و پزشک با بررسی این امواج متوجه وجود بیماری صرع می‌شود.

 

3.توموگرافی

توموگرافی روش دیگری است که جراح صرع برای تشخیص بیماری صرع از آن استفاده می‌کند. روش کار این دستگاه در ظاهر مانند MRI است ولی مکانسیم آن کاملاً فرق دارد.

توموگرافی با استفاده از امواج مادون قرمز واکنش ها و حرارت مغز را در زمان های مختلف اندازه می‌گیرد. پزشک متخصص با استفاده از الگوی عادی و مقایسه آن با فرد مشکوک به صرع، بیماری را تشخیص می‌دهد.

 

4.آزمایشات عصبی

آزمایشات عصبی شامل تست های مختلفی است که توسط جراح و متخصص صرع انجام می‌شود. در صورتی که پزشک احتمال وجود تومور نخاع را دهد، از جراح تومور نخاع می‌خواهد تا آزمایشات عصبی بیمار را بررسی کند.

 

این آزمایش ها شامل بررسی های عملکرد های مختلف فرد مشکوک به بیماری صرع است. مانند:

  • ارتباطات کلامی: در این روش پزشک از فرد می‌خواهد که جملاتی که بر روی کاغذ نوشته شده را بخواند یا از او می‌خواهد که کاری که به دقت بالا نیاز است را انجام دهد و در همان حین با او صحبت می‌کند.
  • بررسی حرکات: متخصص در این روش از شخص می‌خواهد که بر روی یک خط صاف راه برود و با بررسی میزان دقت و حواس او در هنگام راه رفتن متوجه نقص در سلول های عصبی می‌شود.
  • هیجان شناسی با نور: در این روش متخصص نور های متعددی را به سمت فرد می‌تاباند که دائم خاموش و روشن می‌شوند. مانند فلش های دوربین و عملکرد و نوار مغزی فرد را در همان هنگام بررسی می‌کند.

 

5.بررسی ژنتیک و سوابق پزشکی خانواده فرد

بیماری صرع می‌تواند ارثی نیز باشد و پزشک متخصص برای تشخیص دقیق این بیماری سوابق پزشکی خانواده و ژنتیک را هم بررسی می‌کند.

به همین دلیل است که در بررسی ها اگر بیماری صرع فرد تشخیص داده شودآزمایشات او برای داشتن بیماری مثبت شوند، پزشک به خانواده و فرزندان فرد این هشدار را می‌دهد که باید تحت نظر جراح صرع و متخصص قرار گیرند تا اقدامات لازم قبل از ابتلا به صرع انجام شود.

 

6.توموگرافی کامپیوتری (SPECT)

این روش فرد در بیمارستان و در حالتی که تشنج به فرد مراجع دست می‌دهد انجام می‌شود.

در این نوع آزمایش فرد را در حالتی قرار می‌دهند که تشنج کند و همزمان با دستگاه های مخصوص کامپیوتری جریان خون درون مغز او را ثبت و بررسی می‌کنند.

رالبته در برخی موارد متخصص مغز، اعصاب و صرع آزمایش را بعد از تشنج فرد نیز انجام می‌دهد.

6 روش تشخیص تشنج مغزی توسط جراح صرع

سوالاتی که ممکن است پزشک از فرد بیمار بپرسد

پیش از انجام آزمایش پزشک از بیمار می‌خواهد که علت مراجعه و نوع و زمان تشنج را به او بگویید. زیرا در بسیاری از موارد فرد به اشتباه خود را مبتلا به صرع می‌داند و با پاسخ به سوالات پزشک، متخصص در میابد که او به صرع مبتلا نیست.

در برخی موارد نادر نیز فرد به تومور مغز و یا نخاع دچار است و همین سوالات باعث می‌شود که تشخیص به موقع انجام شود و تومور مغزی فرد به موقع درمان شود.

نکته مهم این است که فرد باید به همراه خود فردی را ببرد که بیش از هرکسی در جریان اتفاقات و تشنج های او است. زیرا در برخی سوالاتی که پزشک با آنها تشخیص را انجام می‌هد از زمانی است که فرد درحال تشنج است و هوشیاری ندارد.

سوالاتی که پزشک از شخص مراجع کننده می‌پرسد و بیمار و همراه آن باید با دقت به آنها پاسخ دهد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تشنج ها در سنی شروع شدند؟
  • آیا قبل از شروع تشنج بو و طعم خاصی را در بینی و دهان خود احساس می‌کنید؟
  • مدت زمان تشنج چقدر طول می‌کشد؟
  • در هنگام تشنج تغییر رنگی در پوست ایجاد شد؟
  • هنگام مواجهه با نورهای قوی مانند فلش دوربین دچار تشنج می‌شوید؟
  • بعد از تشنج چه مدت طول کشید تا به حالت عادی برگشتید؟
  • شده است که تشنج در هنگام خستگی یا گرسنگی به شما دست دهد؟

 

در مطب دکتر بختوری انواع خدمات مربوط به بیماری های مغز، اعصاب و بیماری های نخاع و ستون فقرات با جدید ترین دستگاه ها و نازل ترین قیمت ها انجام می‌شود. حوزه خدمات مطب شامل:

  • جراحی قاعده جمجمه
  • نورواندوسکوپی تومور مغز و تومور هیپوفیز
  • جراحی صرع و تشنج
  • جراحی عروق مغزی
  • جراحی های پیچیده ستون فقرات
  • تومور نخاع
  • و.....

می‌باشد که قبل از انجام و شروع درمان، مشاوره کامل و آزمایش های جامع برای تشخیص بیماری صرع، تومور مغز، آنوریسم و.... انجام می‌گیرد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت می‌توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88884548 و 88884549-021

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز