خبرگزاری کار ایران

تاثیر سولفات مس بر حفظ امنیت غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۶۶۱

سولفات مس یک نوع ماده معدنی است که جزو یکی از مهمترین ماده های شیمیایی است که در صنایع مختلف از صنایع کشاورزی تا صنایع آبکاری فلزات کاربرد دارد.

یکی از مهمترین کاربرد های سولفات مس در صنایع کشاورزی استفاده به عنوان کود برای تامین مس مورد نیاز گیاه است که ممکن است گیاه به صورت مستقیم این مس را جذب کند و یا با پربار شدن زمین از مس گیاه مس مورد نیاز خود را تامین کند.

بعد از جنگ رخ داده میان اوکراین و روسیه در چند ماهه گذشته که خطری برای امنیت غذایی بسیاری از کشورها است زیرا دو کشور اوکراین و روسیه برروی هم نزدیک به 100 ملیون تن گندم تولید می کنند که با توجه به جنگ رخ داده مشکلاتی برای این میزان تولید به وجود می آورد.

حال بسیاری از کشور ها به فکر تامین گندم مورد نیاز خود از محل واردات از کشور های دیگر و یا قدم برداشتن در جهت افزایش تولید گندم و محصولات کشاورزی خود هستند، کشور هایی که به فکر خودکفایی در تولید گندم هستند به سمت بهینه و بیشینه کردن بهره برداری از زمین های کشاورزی خود هستند که ما به تاثیر سولفات مس صنعتی در رسیدن به این هدف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تاثیر سولفات مس بر حفظ امنیت غذایی

تاثیر سولفات مس در پرورش گیاهان

یکی از مواردی که باعث می شود گیاهان بیشینه محصولات خود را نداشته باشند کمبود عنصر مس در خاک است. کشاورزان برای رفع کمبود عنصر مس در خاک معمولا کود های حاوی سولفات مس و یا سولفات مس را در آب حل کرده و به صورت محلول پاشی در خاک استفاده می کنند. معمولا در اوایل بهار از 600 تا 1200 گرم سولفات مس در 1000 لیتر آب استفاده می کنند که مس مورد نیاز زمین خود را تامین می کنند اما همیشه مراقب مقدار سولفات مسی که در  زمین خود استفاده می کنند هستند چون استفاده بیش از نیاز از سولفات مس باعث مسموم شدن زمین می شود.

سولفات مس در تحریک تشکیل ویتامین A در گیاه تاثیر گذار است و همچنین سولفات مس به عنوان قارچ کش نیز استفاده می شود برای کنترل بیماری های قارچی در محصولات کشاورزی و یا میوه ها و سبزیجات مانند لکه برداشتن برگ ها، زنگ گیاه، آفت های پوستی گیاه و ... اشاره کرد. سولفات مس همچنین در فتوسنتز گیاه و تشکیل کلروفیل نیز گیاه نیز دخالت دارد.

تاثیر کاهش تولیدات گندم بر کاهش تولید گوشت

کاهش تولیدات کشاورزی به طور مستقیم و غیر مستقیم در تولیدات دامی کشور و تولید گوشت نیز تاثیر گذار است. محصولات کشاورزی بعد از فراوری شدن تبدیل به چند نوع مواد غذایی می شود که هم برای مصرف انسان هستند و هم برای مصرف مورد نیاز دام های دامداران مورد استفاده قرار می گیرد.

تولیدات گوشتی نیز در حفظ امنیت غذایی موثر است اما مهم تر از تولیدات گوشتی حفظ و بیشینه کردن محصولات کشاورزی که باید در دستور کار قرار بگیرد.

عوامل موثر بر کاهش تولید محصولات کشاورزی

حال به این مساله میرسیم که چه عواملی بر تولیدات محصولات کشاورزی تاثیر گذار هستند و باعث می شوند که نتوان به بیشینه سازی تولیدات محصولات کشاورزی رسید.

تاثیر سولفات مس بر حفظ امنیت غذایی

بیماری های گیاهی

در گیاهان بسیاری از بیماری به وجود دارند که منشا آنها کمبود عنصری خاص در گیاه مانند کمبود عنصر مس است، که این مساله اهمیت قیمت سولفات مس را برای کشاورزان دوچندان می کند.

ایجاد نکروز در ریشه غده ها

کمبود عنصر مس در گیاهان در برخی اوقات باعث ایجاد نکروز در محصولات ریشه غده ای می شوند. در این نوع بیماری در ظاهر گیاه مشکلی وجود ندارد و  در قسمت های خارجی نیز مشکلی مشاهده نمی شود اما در ریشه گیاه رگه های قهوه ای رنگ ایجاد می شود و ریشه را ضعیف می کنند.

شانکر

این نوع بیماری می تواند در ریشه و پوسته گیاهان آلودگی و تاثیر خود را بگذارند و نوعی بیماری قارچی محسوب می شود که به خوره گیاهی معروف هستند و در بخش های چوبی بیشتر تاثیر می گذارند.

زنگار

زنگار بیماری است که به ساقه ها، برگ ها، بذر ها و میوه های گیاه حمله ور می شود. علائم این بیماری ایجاد لکه های قهوه ای و زرد و قرمز و نارنجی رنگ در گیاه ایجاد می شود و باعث کم شدن قدرت گیاه در رشد کردن می شود

عوامل طبیعی همچون باد، باران و سرما

یکی از مواردی بر کاهش روند تولید محصولات گیاهی تاثیر گذار هستند عوامل طبیعی هستند که هر ساله درصدی از تولیدات محصولات کشاورزی را از بین می برند و یا آسیب می رسانند که با کمی آینده نگری می توان برای آنها آماده شد اما باید در نظر داشت که این عوامل طبیعی در خیلی از موارد قابل پیشگیری نیستند.

استفاده نادرست از کود ها

در بسیاری از موارد کشاورزان برای حاصلخیر کردن زمین خود و یا تغذیه گیاهان از کود های شیمیایی استفاده می کنند اما این نکته را در نظر نمی گیرند که مقدار مصرف کود های شیمیایی هم باید در اندازه محاسبه شده ای باشد زیرا استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی علاوه بر اینکه تاثیری در رشد گیاه ندارد ممکن است باعث مسموم شدن گیاه نیز بشود و کاهش رشد تولیدات را به همراه خود بیاورد.

تاثیر سولفات مس بر حفظ امنیت غذایی

دلایل اهمیت سولفات مس

در اهمیت قیمت سولفات مس برای کشاورزان همین کافی است که بسیاری از بیماری ها منشاء قارچی دارند و عامل بیماری زا قارچی هستند و این ماده شیمیایی نیز قارچ کش قوی است که اهمیت آن را برای کشاورزان و دامداران دو چندان می کند و یکی از هدف های شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی مانند سولفات مس عرضه این ماده به کشاورزان است.

نتیجه گیری

در این بین بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها هستند که در این مسیر به کمک کشاورزان و دامداران می آیند با تولید مواد شیمیایی مرغوب که حتی به صادرات آنها هم میرسند. یکی از این کارخانه ها آپادانا پارسه زنجان است که بیش از 20 سال سابقه در زمینه تولید مواد شیمیایی است که با محصولات خود کمک بسیاری به صنایع مختلفی مانند کشاورزان و دامداران کرده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز