خبرگزاری کار ایران

آب شیرین کن

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۲۱۷

آب شیرین کن یکی از فرآیندهای صنعتی محسوب می شود که تمام یا قسمتی از نمک های اضافی و مواد معدنی محلول را از آب حذف می کند. با استفاده  از آب شیرین کن در مناطق خشک و بیابانی می توان آب دریا را نمک زدایی کرد تا بتوان از آن برای امور صنعتی مانند کشاورزی و کارخانه ها و برای امور روزمره  همانند آشامیدن استفاده کرد. آتیاکو یا شرکت آتی سازان آرشام صنعت یک شرکت فعال در صنعت آب و فاضلاب ایران است که در سال ۱۳۸۸ به همت جمعی از متخصصان و نخبگان صنعت آب و فاضلاب کشور تاسیس گردید. این شرکت با تکیه بر تجربه متخصصین خود هم اکنون به عنوان یک پیشگام فناوری های نوین این صنعت شناخته می شود. هدف والای این شرکت عرضه هنر و قدرت مهندسی ایرانی در سطح جهانی هست و اولویت اول آن همواره توسعه صادرات محور خدمات مهندسی و پیمانکاری در زمینه صنعت آب، فاضلاب و بازیافت پساب و صادرات آن به خارج از مرزهای کشور می باشد.به جهت سفارش محصول خود  با شماره های 021-22273260  و 021-22273250 و 021-22271242 تماس حاصل نمایید.

فرآیندهای آب شیرین کن

اسمز معکوس

این سیستم  گسترده ترین و پیشرفته ترین سیستم نمک زدایی در جهان است. اجرای آن در مقایسه با سایر روش ها بیش از 60 درصد است. این فرآیند تصفیه آب به لطف کمک انرژی خارجی به شکل فشار انجام میشود که بر فشار اسمزی طبیعی موجود در محلول مذکور غلبه میکند.

تقطیر

این فرآیند شامل گرم کردن آب تا تبخیر شدن آن و سپس متراکم کردن آن برای به دست آوردن آب شیرین است. این روش نمک‌زدایی در چندین مرحله انجام می‌ شود که در هر مرحله دما و فشار کاهش می‌یابد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

آب شیرین کن

انجماد

این فرآیند نمک‌زدایی  شامل پاشش آب دریا در یک محفظه سرد با فشار کم است. این باعث ایجاد کریستال های یخ روی آب نمک می شود که بعداً برای به دست آوردن آب شیرین از هم جدا می شوند.

تشکیل هیدرات ها

این فرآیند نمک‌زدایی در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا مستلزم دشواری تکنولوژیکی زیادی است. این فرآیند شامل افزودن هیدروکربن‌ها به محلول شور است که هیدرات‌های پیچیده را به شکل کریستالی تشکیل می‌ دهند که بعداً برای به دست آوردن آب نمک‌زدایی از هم جدا می‌شوند.

آب شیرین کن

تبخیر الکتریکی

در این فرآیند، آب به صورت قطرات ریز وارد محفظه ای زیر فشار اشباع می شود. برخی از این قطرات آب بلافاصله به بخار تبدیل می شوند که بعداً متراکم می شود و آب شیرین شده به دست می آید . آب باقیمانده با فشارهای کمتر از اولی به محفظه دیگری وارد می شود و این فرآیند تا رسیدن به عملکرد مطلوب تکرار می شود.

الکترودیالیز

فرآیند نمک زدایی شامل پدیده ای است که در آن جریان الکتریکی از محلول یونی عبور می کند. یون های مثبت (کاتیون ها) به سمت الکترود منفی (کاتد) حرکت می کنند، در حالی که یون های منفی (آنیون ها) به سمت الکترود مثبت (آند) منتقل می شوند. بین هر دو الکترود دو غشا نیمه نفوذناپذیر قرار داده شده است که به طور انتخابی فقط اجازه عبور Na+ یا Cl- را می دهد، آب موجود در مرکز سلول الکترولیتی به تدریج نمک زدایی می شود و آب شیرین به دست می آید.

 آشنایی بیشتر با تصفیه آب به روش اسمز معکوس

این دستگاه می تواند آب تمیز و عاری از ناخالصی ها و مواد مضر را از طریق فیلتراسیون آب تولید کند. به نوعی وقتی صحبت از اسمز معکوس می شود . اسمز معکوس یکی از بهترین فیلترها برای آب آشامیدنی است، اما عیب آن این است که نمی توان از آن برای کل تاسیسات استفاده کرد.

تصفیه آب صنعتی

اصل عملکرد اسمز معکوس بر اساس خواص سلول های زنده است. آب از طریق یک غشای نیمه تراوا از محیطی با غلظت بیشتر مواد محلول به محیطی با غلظت کمتر جریان می یابد و فشار اسمزی ایجاد می کند . غشای اسمزی دارای منافذی به اندازه 0.0001 میکرومتر است که فقط مولکول های آب تمیز و کریستالی و احتمالاً مقدار بسیار کمی از عناصر دیگر را امکان پذیر می کند، اما آب از 97-99٪ از همه آلاینده ها ( نمک، باکتری ها، ویروس ها ) پاک می شود. غشاء به طور مداوم شسته می شود، بنابراین همه چیز غیر ضروری از آب رد نمی شود. به این ترتیب نمک های آب حذف شود و آب شور به آب شیرین تبدیل می شود.

آب شیرین کن

آشنایی با فرآیند تصفیه فاضلاب

فن آوری تصفیه فاضلاب از یک فرآیند مکانیکی ساده به یک فرآیند پیشرفته تبدیل شده است که در آن مراحل مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ترکیب می شوند.

تصفیه فاضلاب

تصفیه خانه فاضلاب شهری ، ابتدا ذرات بزرگ آب را حذف می کند، اما این جداسازی به اندازه کافی نیست. شفافیت آب در خروجی مرحله مکانیکی بهبود یافته است، اگرچه کافی نیست. از آن زمان تاکنون، توسعه فرآیند تصفیه فاضلاب پیشرفت زیادی داشته است. چندین مرحله اضافی به مرحله مکانیکی اضافه شده است. یک مرحله ثانویه – بیولوژیکی – برای شفاف سازی بیشتر آب و حذف آلاینده ها با کمک باکتری ها، نیز در سال های اخیر برای تصفیه فاضلاب معرفی شد. مرحله سوم نیز برای مقابله با انتشار مواد مغذی اضافه  شد ، این مرحله تصفیه شیمیایی نام دارد که هدف آن خالص سازی آب است و رنگ ، طعم و بوی آن را از بین می برد.  تصفیه شیمیایی یک عامل کلیدی برای حذف موثر آلاینده است.

آب شیرین کن

مراحل تصفیه فاضلاب

مراحل مختلفی از فرآیندهای تصفیه فاضلاب وجود دارد. اینها را می توان به طور خلاصه به عنوان فرآیندهای فیزیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و غشایی در نظر گرفت. در تصفیه فیزیکی مواد آلی حذف شده و پساب به مرحله بیولوژیکی منتقل می‌شود.در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، مواد زائد با استفاده از یک "بیولوژی" از آب حذف می شوند. این شامل باکتری ها و میکروارگانیسم ها است.  در پایان تصفیه فیزیکی و شیمیایی فاضلاب با افزودن مواد شیمیایی انجام می شود.

طبیعتاً انواع مختلفی از فاضلاب وجود دارد که هر کدام بار آلودگی خاص خود را دارند. تصفیه فاضلاب باید به درستی برای این امر تنظیم شود.

فرآیندهای فیزیکی

فرآیندهای فیزیکی معمولاً برای آماده سازی مکانیکی مانند هوادهی، ته نشینی یا عمل حرارتی ترجیح داده می شوند. علاوه بر این می توان استفاده از الک، فیلتر و الک را در این فرآیند بررسی کرد.

فرآیندهای بیولوژیکی

فرآیندهای بیولوژیکی را می توان به عنوان یک فرآیند تصفیه فاضلاب که پس از فرآیند فیزیکی انجام می شود بیان کرد، زیرا این فرآیند در روش های مختلف مانند تصفیه فاضلاب بی هوازی، اکسیداسیون بیوشیمیایی یا رسوب لجن ترجیح داده می شود.

فرآیندهای شیمیایی

از طرف دیگر، فرآیندهای شیمیایی در فرآیندهای مختلف مانند خنثی سازی، گندزدایی، لخته سازی و رسوب، یک فرآیند ارجح هستند. اشتباه نیست اگر این فرآیند را مرحله سوم تصفیه فاضلاب بنامیم. زیرا فرآیندهای شیمیایی کاربردهایی هستند که پس از یا همزمان با فرآیندهای بیولوژیکی اعمال می شوند.

فرآیندهای غشایی

فرآیندهای غشایی اغلب در فرآیندهای خاص تر تصفیه فاضلاب مانند فیلتراسیون، اسمز و نانوفیلتراسیون استفاده می شود. به همین دلیل در واقع به عنوان فرآیندی متفاوت از فرآیندهای فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی بیان می شود. با این حال، بسیاری از منابع ترجیح می دهند به این روند اشاره نکنند. دلیل اصلی این امر این است که در واقع یک فرآیند خاص است و معمولاً با سه فرآیند دیگر قابل حل است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز