خبرگزاری کار ایران

چگونه حقوق، بیمه ، مرخصی ، عیدی و سنوات از دست رفته خود را مطالبه کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۳۳۱

مسیر درست، برای گرفتن مطالبات از دست رفته چیست؟

همه افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در هنگام اشتغال در محیط کار ، از حقوق مشخصی برخوردارند که قانون کار آن را مقرر داشته و کارفرمایان را مکلف به پرداخت آن نموده است.

از طرفی کارفرمایان محترم نیز دارای حقوقی هستند که برابر قانون میتوانند آن را از کارگر تحت امر خود مطالبه کنند.

بنابراین اگر حقوق هر یک از دو طرف در جریان کار تضییع گردد ، میتوان آن حقوق را مطالبه نمود.

اما همیشه انجام این کار به راحتی میسر نیست و گاه طرفین مدتهای مدید برای مطالبه حقوق خود سرگردان میشوند.

در اینگونه موارد بهتر است با صرف هزینه معقول ، انجام و پیگیری چنین کارهایی را به دست وکیل اداره کار بسپاریم و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنیم . در پایان امیدوار باشیم که با انجام این کار با سهولت بیشتری بتوانیم حقوق از دست رفته مان را باز پس گیریم.

 

دامنه مطالبات کارگران گسترده است

بر اساس قانون کار، همه کارگران از حقوق فراوانی برخوردارند. کارفرمایان محترم نیز می بایست به تبعیت از قانون کار نسبت به پرداخت کامل حقوق کارگران بر اساس مصوبات شورای عالی کار اقدام نمایند.

بطور کلی حقوق قانونی کارگران را میتوان در دو دسته طبقه بندی نمود:

حقوق مالی: شامل دستمزد، حق بیمه، حق خواروبار، حق اولاد، پاداش و عیدی، حق مسکن، سنوات ، اضافه کار ، ماموریت و …

حقوق غیر مالی: شامل مرخصی استحقاقی و استعلاجی ، مرخصی زایمان زنان ، حق شکایت یا ثبت دادخواست ، دریافت پایه ، رتبه یا جایگاه شغلی، حضور در مجامع صنفی ، حق رای در انجمن ها و مجامع و ....

 

حق شکایت از کارفرما یا کارگر شامل چه مواردی است؟

معمولا اغلب دادخواست های مطرح دعاوی کار ، از طرف کارگران ارائه می شود. موارد شکایات ثبت شده از طرف کارفرمایان معمولاً نادر است. بنابراین در اینجا به مواردی اشاره خواهد شد که از طرف کارگران پیگیری و به هنگام ارائه دادخواست ، در سامانه جامع روابط کار به ثبت میرسند.

  • در هنگام عقد قرارداد میان کارگر و کارفرما، مبلغی به عنوان دستمزد در نظر گرفته می شود. این دستمزد میتواند به صورت ساعتی، روزانه و یا ماهانه باشد. در صورتیکه کارگری دستمزد خود را در زمان معین دریافت ننماید، میتواند هر زمان علیه کارفرمای خود شکایت نماید.
  • طبق ماده ۱۴۸ قانون کار ، حق بیمه جزء حقوق مسلم کارگر در نظر گرفته شده است که کارفرما موظف به پرداخت آن به صورت منظم میباشد. اگر کارفرمایی از پرداخت حق بیمه کارگران خود اجتناب نماید، کارگران این حق را دارند که از وی شکایت کنند.
  • سنوات خدمت یک نوع پاداش محسوب میشود که در پایان کار متناسب با آخرین حقوق پایه دریافتی پرداخت میگردد.
  • عیدی سالانه نیز پاداشی معادل حداقل دو و حداکثر سه ماه حقوق کارگر است که کارفرما موظف به پرداخت آن در پایان سال میباشد. به عنوان مثال میزان و مبلغ عیدی قابل پرداخت به کارگران در سال 1402 از طرف کارفرما از موضوعات و دغدغه های کارگران در سالجاری بوده و ممکن است محل منازعه و دعوا در آتی قرار گیرد.
  • اخراج شدن قبل از مدت تعیین شده در قرارداد کار، از جمله رایج ترین موارد شکایت کارگر از کارفرما به شمار می آید. چنانچه کارفرما زودتر از موعد مشخص و بدون دلیل موجه اقدام به اخراج کارگر خود نماید، کارگر میتواند تحت عنوان بازگشت به کار و دریافت حقوق ایام بلاتکلیفی ، از وی شکایت نماید.
  • همه کارفرمایان موظف به برقراری امنیت در محیط کار با کمترین امکان وقوع حوادث هستند. اگر کارفرما ایمنی لازم را در محیط کار فراهم نیاورد و در هنگام حادثه ، مقصر شناخته شود، کارگر میتواند علیه وی شکایت نماید و نسبت به دریافت دیه یا ارش ناشی از حادثه کار اقدام کند.

چگونه حقوق، بیمه ، مرخصی ، عیدی و سنوات از دست رفته خود را مطالبه کنیم؟

نحوه ثبت دادخواست در مراجع قانونی و مراحل رسیدگی به آن

معمولاً به هنگام اختلافات کارگر و کارفرما در ابتدا توصیه میشود از طریق صلح و سازش مشکل بوجود آمده حل شود. اما گاهی این گفتگو به نتیجه نمیرسد و منجر به شکایت کتبی در مراجع حل اختلاف می گردد.

مرجع اصلی رسیدگی به اینگونه شکایات ، اداره کار آخرین محل کارگاه می باشد. جهت ثبت دادخواست ابتدا می بایست به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرد. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز سامانه به شماره همراه پیامک می شود که از طریق آن می توان وارد سامانه جامع روابط کار شد و دادخواست بدوی را تنظیم کرد.

 

مراحل رسیدگی به دعاوی کار

برای رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما میبایست اقداماتی را انجام داد که عبارتند از:

  1. در قدم اول باید دادخواستی از طرف فرد شاکی که ممکن است کارفرما و یا کارگر باشد، به اداره کار ارائه شود.
  2. دادخواست میبایست به صورت کامل نوشته شود. از اینرو تمامی اطلاعات مربوط به شکایت و نیز مشخصات کامل کارگر و کارفرما و شرکت مربوطه باید در دادخواست درج گردد.
  3. اگر در پرونده فوریتی بنا به تشخیص رئیس اداره کار وجود داشته باشد، بعضاً پرونده خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار میگیرد.
  4. در مرحله بعدی ، دادخواست در سیستم اداره کار ثبت و رسید آن به فرد تحویل میشود.
  5. سپس ابلاغیه ای از طریق اداره کار به فردی که از او شکایت شده ارسال میشود. در ابلاغیه موعد تشکیل جلسه رسیدگی به شکایت درج شده است.
  6. توضیح اینکه موعد رسیدگی به شکایت، به فرد شکایت کننده و فرد شکایت شونده ابلاغ میشود.
  7. پس از ثبت شکایت و ابلاغ تاریخ رسیدگی به طرفین ، نوبت به تشکیل جلسات رسیدگی در هیات تشخیص میرسد. به این مرحله ، رسیدگی بدوی گفته میشود. در این جلسه تصمیمات سه نفر عضو هیئت، با اکثریت آرا مورد ملاک قرار خواهد گرفت.
  8. بعد از صدور رای ، پرونده برای رسیدگی به حل اختلافات کارگری و کارفرمایی به هیئت حل اختلاف ارسال میشود .  جلسات این هیئت زمانی تشکیل میگردد که اختلاف در هیئت تشخیص حل نشود.  به همین دلیل به هیئت حل اختلاف، مرحله تجدید نظر نیز گفته میشود.
  9. اگر چه رای قطعی صادر شده توسط هیئت حل اختلاف، لازم الاجرا میباشد؛ اما ممکن است در شرایطی هر یک از طرفین از اجرای حکم اجتناب نمایند. و یا اینکه بخواهند به این حکم اعتراض کنند. در این شرایط مرجع دیگری به عنوان دیوان عدالت اداری در نظر گرفته شده است. این مرجع رای صادر شده را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری میکند.

 

مطالبات خود را به صورت حرفه ای پیگیری کنید

برای دریافت مطالبات مربوط به محیط کار ، بیمه بیکاری ، تنظیم و ثبت دادخواست و لایحه دفاعیه ، مشاوره با فرد متخصص و با تجربه یک ضرورت است . زیرا فرایند کار کاملاً تخصصی بوده و در عین حال کمی پیچیده و زمان بر است.

با انجام این کار، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت، میتوان به سرانجام کار و شانس موفقیت ، امیدوارتر بود.

 لطفاً برای پیگیری تخصصی پرونده خود ،  با شماره وکیل کار  09379219890  در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز