خبرگزاری کار ایران

به دنیای جذاب فیلمسازی وارد شوید

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۶۰۱

به گزارش دیباسین و به نقل از خبرگزاری ایلنا، افراد بسیاری گمان می‌کنند که استعداد بسیاری در صنعت سینما و ساخت فیلم دارند و حتی برخی از افراد نیز با شرکت در دوره های تخصصی وارد این عرصه می‌شوند. اما به نظر شما چند درصد از این افراد در این صنعت پولساز موفق می‌شوند؟ چه فاکتورهایی در موفقت افراد در این صنعت دخیل هستند؟ افراد در این صنعت باید با چه مواردی آشنا شوند؟ در این مقاله به بررسی تمام سوالات و نکاتی که باید در طول یک دوره یادگیری و آموزش فیلمسازی باید بدانید را بیان خواهیم کرد. شناخت این موارد کمک بسیاری در انتخاب صحیح افراد خواهد کرد.

6 نکته آموزشی در فیلمسازی از زبان سرگئی آیزنشتاین 

پیش از آنکه اقدام به شروع فیلمسازی کنید بهتر است با نکاتی که اهمیت زیادی در این صنعت دارند آشنا شوید. چنانچه بدون آشنایی با این عرصه، وارد آن شوید، به احتمال فراوان چیزی جز شکست نصیبتان نخواهد شد. بنابراین خواند را ادامه دهید تا با مهمترین نکات فیلم سازی آشنا شوید.

سرگئی آیزنشتاین، کارگردان و تنوریسین افسانه ای مهمترین فاکتورهای فیلم سازی را به شرح زیر بیان می‌کند:

1. توجه به صحنه فیلم برداری: آیزنشتاین مثالی از فیلم رزمناو پوتمکین به این شکل بیان می‌کند: "شات «پلکان اودسا» در زمان خود یک شات الهام بخش بود. به نظر من در زمانی که این پلان فیلمبرداری می شد، وسایل و تجهیزات سر صحنه معمولاً خیلی بهتر از چیزی بود که کارگردان نیاز داشت."

2. توجه به استعداد و غرایز خود: وقتی اولین فیلم خود را می سازید، تدوین و همه چیز درباره من را فراموش کنید! شما در اینجا یاد می گیرید، اما روی صحنه باید آنچه را که آموخته اید انجام دهید (با اعتماد به استعداد و توانایی خود) و انجام آن نشان می دهد که شما آموخته اید.

3. توجه به انسجام در فیلم برداری: هنر فیلمبرداری انتخاب یک قاب عجیب یا گرفتن شاتی از یک زاویه دوربین غافلگیرکننده نیست. هنر این است که تک تک اپیزودهای یک فیلم بیانگر اهمیت و ضروری بودن کل اثر باشد.

4. تکنیک های نو به کار ببرید: ما نباید از تغییر زمان بترسیم. ما باید ذهن خود را برای درک مضامین جدید که ترکیبی از تکنیک های بالقوه هستند آماده کنیم، خود را برای تغییراتی که نیاز به زیبایی شناسی جدید دارد و برای درک عمیق و عملی این تِم جدید در عصر جدید که باعث ایجاد مضامین خیره کننده و نفس گیر می شود آماده کنیم.

5. یادداشت برداری از الهامات: مهمترین چیز این است که دید عمیقی داشته باشید و سپس آن را بگیرید و محکم در آغوش بگیرید. در اینجا فرقی نمی کند که فیلمنامه را نوشته باشید، هر مرحله از ساخت فیلم را به دقت در ذهن خود در نظر گرفته باشید یا به دنبال حل جزئیات خاصی از یک موضوع خاص باشید. شما باید آنچه را که در مورد آن فکر می کنید ببینید و لمس کنید. باید آن را ببینید و ولش نکنید. باید آن را محکم بگیرید و در حافظه و احساسات خود حبس کنید و باید فوراً آن را یادداشت کنید.

6. اهمیت احساسات در خلق اثر: شما باید مجذوب ایده ها و احساساتی باشید که درون سوژه شما وجود دارد. بدون احساس نمی توانید چیزی خلق کنید. شیفتگی شما مانند پودری عمل می کند که منجر به انفجار خلاقیت می شود، اما انفجار احساس کافی نیست.

شروع دوره آموزش فیلمسازی دیباسین

یک دوره آموزشی مفید باید دارای سرفصل هایی باشد که تمامی موارد مورد نیاز در این زمینه را پوشش دهد. کاربران پس از گذراندن دوره باید با طیف نسبتا وسیعی از مطالب آشنا شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی دوره های آموزش و یادگیری فیلم سازی و کارگردانی آشنا شوید. 

آموزش فیلم سازی شامل دو بخش است:

  1. آموزش فیلم نامه نویسی
  2. آموزش کارگردانی 

در ادامه به بررسی سرفصل های هریک از این بخش ها میپردازیم.

به دنیای جذاب فیلمسازی وارد شوید

آموزش فیلمنامه نویسی

در دوره فیلم نامه نویسی شما باید با موارد زیر آشنا شوید:

1. آموزش ایده طراحی و فیلمنامه: اولین قدم در نوشتن فیلمنامه، ارائه یک ایده جدید و مهم است. قطعاً دوست ندارید ایده ای کلیشه ای و تکراری داشته باشید، پس باید به ایده اهمیت زیادی بدهید. قبل از شروع نوشتن فیلمنامه، باید یک موقعیت، یک شخصیت و یک داستان داشته باشید و آن را به یک ایده کامل تبدیل کنید.

2. ساختارگرایی در فیلمسازی: ساختار یک فیلمنامه گزیده ای از اتفاقات زندگی چند شخصیت است که به ترتیبی معنادار چیده شده اند تا نگاهی خاص به زندگی داشته باشند.

3. ژانرشناسی: یک فیلمنامه نویس آگاه باید انواع ژانرها را با معنا و مفهومشان به خاطر بسپارد.

4. شخصیت پردازی: شخصیت باید به گونه ای طراحی شود که مخاطب بتواند به کارهای او بخندد، برای مشکلاتش گریه کند، از کارهای دیوانه وار او عصبی شود، با او همذات پنداری کند و او را به عنوان یک دوست ببیند.

5. دیالوگ و موقعیت: باید زرنگ باشید تا بدانید در چه موقعیتی از چه دیالوگی استفاده کنید، اما صفحات فیلمنامه را با دیالوگ پر نکنید.

6. نقطه عطف: نویسنده از زمانی که طرح را می نویسد می داند چه نقطه عطفی را در متن قرار دهد، اما زمانی که نقطه عطف باید به طور کامل توصیف شود، چالش اصلی نویسنده آغاز می شود.

7. پیش فرض و معنا: پیش فرض حتی اگر در فیلمنامه بیان نشود باید قبل از نوشتن فیلمنامه برای نویسنده روشن و واضح باشد.

8. حادثه محرک: با هر پیش‌فرض و ایده‌ای که داستان شروع می‌شود، فیلمنامه با خلق یک حادثه به پایان می‌رسد که به آن حادثه تحریک‌کننده می‌گویند.

9. گره افکنی و گره گشایی: با ایجاد یک حادثه در فیلمنامه، گرهی در مسیر داستان ایجاد می شود و مخاطب منتظر باز شدن این گره است.

به دنیای جذاب فیلمسازی وارد شوید

آموزش کارگردانی

از جمله مواردی که هر شخص مشتاق با فیلم سازی در ارتباط با این موضوع بداند، کارگردانی است. سر فصل های بخش کارگردانی به شرح زیر است:

10. دکوپاژ: کارگردان باید قبل از شروع فیلمبرداری هر پلان و هر سکانسی را با دقت و تمرکز دکوپاژ کند تا کوچکترین چیزها را با معنا و مفهوم مهمی منطقی جلوه دهد.

11. تدوین: تدوین یکی از تخصصی ترین و حرفه ای ترین جنبه های ساخت فیلم است که برای خوب بودن در این حوزه کاملا حیاتی و ضروری است.

12. ابزار بنیادین: اگر می خواهید کارگردان خوبی باشید، باید ابزارهای بنیادین را به بهترین شکل ممکن تسلط داشته باشید.

13. انواع فیلم: اشکال مختلف فیلم مانند داستانی، مستند، خبری و ... که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و از همان مرحله اول (یعنی نگارش فیلمنامه) با یکدیگر تفاوت دارند. برای آگاهی بیشتر میتوانید مقالات سینمایی را مطالعه کنید.

14. الگو گفتگو: دو شات، گروپ شات و انواع مختلف الگوهای دوربین برای سکانس هایی که دو یا چند شخصیت در حال صحبت هستند.

15. بازیگردانی: مخاطب شخصیت را از گفتار و رفتار بازیگر می فهمد و از این طریق او را همراهی می کند.

16. حرکت دوربین: اجرای فیلم باید کاملاً هماهنگ باشد و یکی از مهم ترین رابط های این هماهنگی استفاده از انواع حرکت دوربین است.

17. تکنیک کارگردانی: تکنیک ها در ظاهر جذاب هستند، اما علاوه بر جذابیت، مفهوم مهمی در پشت آنها نهفته است.

در پایان باید بیان کنیم که هر دوره خوب باید این موارد را پوشش دهد و با کیفیت بالا به مخاطبان آموزش داده شوند.

 

سایر منابع:

زومجی

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز