خبرگزاری کار ایران

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۸۹۹

 

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ یا خیر؟

یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر افرادی که قصد دارند دندان هایشان را کامپوزیت کنند ایجاد می گردد این است که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

از آن جهت که متقاضیان نصب کامپوزیت ونیر بسیار زیاد هستند و اغلب ایشان هم این سوال به ذهنشان خطور کرده است نیز قصد داریم به سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ یا خیر؟ اشاره کنیم.

از همین ابتدا باید بگوییم خیر..

کامپوزیت ونیر سبب پوسیدگی دندان نمی شود ولیکن نیاز است جهت حفظ سلامت روکش کامپوزیتی نیز به نکاتی توجه نمود که در ادامه به آن ها اشاره می نماییم.

منظور از کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت نیز یکی از روکش های دندانی است که بر روی دندان ها نصب می گردد و زیبایی دندان ها را چندین برابر می سازد..

روکش کامپوزیتی نیز یکی از روش های روز دندانپزشکی جهت از بین بردن عیوب دندانی و زیباتر ساختن آن ها می باشد.

چنانچه روکش کامپوزیتی نیاز است که توسط دندانپزشک متخصص در کلینیک دندانپزشکی معتبری نصب گردد.لذا می توان با بهره مندی از شرایط کاشت کامپوزیت اقساطی در برخی کلینیک های معتبر دندانپزشکی دندان های خود را زیباتر نمود.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

برخی نکاتی که پیش از نصب کامپوزیت باید بدانیم

1. معاینه دندان ها پیش از نصب کامپوزیت

در اشاره به سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود نیز باید بیان داریم کامپوزیت ونیر سبب پوسیدگی دندان ها نمی شود ولیکن اگر دندان پوسیده ای حین نصب کامپوزیت داشته باشیم، این دندان نصب روکش کامپوزیتی را بی اثر می کند..

زمانی که دندان پوسیده باشد نیاز است که..

جهت نصب کامپوزیت ابتدا پوسیدگی دندان رفع گردد چرا که اگر با وجود دندان پوسیده روکش کامپوزیتی بر روی دندان ها نصب گردد این پوسیدگی بیشتر شده و به سایر دندان ها هم آسیب وارد می کند و همچنین سبب بوی بد دهان می گردد که در انتها نیاز است روکش کامپوزیتی را خارج نموده و به درمان و رفع پوسیدگی دندان پرداخت.

2. رسیدگی و مراقبت از دندان های کامپوزیتی

نکته دیگری که نیاز است به آن اشاره کنیم این است که روکش کامپوزیت دندان به خودی خود سبب پوسیدگی دندان نمی شود ولیکن اگر افراد پس از نصب این روکش، به بهداشت دهان و دندان هایشان اهمیت ندهند نیز احتمال پوسیدگی دندان هایشان چندین برابر می گردد چرا که پس از نصب روکش کامپوزیتی مراقبت از دندان ها بسیار مهم می باشد.

3. دندان قروچه نبودن

مهم است که جهت حفظ روکش کامپوزیتی و عدم آسیب رسی به دندان ها، افراد دچار دندان قروچه نباشند.

همچنین اگر افراد لثه هایی ملتهب و متورم دارند نیاز است که ابتدا به درمان لثه هایشان پرداخته و سپس دندان هایشان را کامپوزیت کنند.

4.عدم داشتن مینای دندان ضعیف

مهم است که افراد مینای دندان ضعیفی نداشته باشند چرا که اگر مینای دندان ضعیف باشد دندان زود شکسته و دچار تغییر رنگ می شود بدین جهت پس از نصب روکش کامپوزیتی احتمال آسیب رسی به دندان ها بسیار بالا می رود.

و..

لذا دریافتیم که نصب روکش کامپوزیتی به خودی خود سبب پوسیدگی دندان نمی شود ولیکن اگر افراد پس از نصب روکش، از مراقبت و اهمیت به بهداشت دندان ها غافل بوده و یا به نکاتی که پیشتر اشاره نمودیم توجه نکنند ممکن است سلامت دندان هایشان به خطر بیفتد.

حال، شاید تا به اینجا سوال پیش آمده باشد که پوسیدگی دندان پیش از نصب روکش، چه رابطه ای با آسیب رسی به کامپوزیت دندان و..می باشد؟

باید بیان داریم با نصب روکش کامپوزیت نیز دندان های طبیعی در زیر روکش کامپوزیت دندان قرار می گیرند به همین سبب حساسیت دندان ها به مراتب بیشتر می شود چرا که به مانند قبل فضای آزادتری ندارند بنابراین اگر دندان پیش از نصب روکش کامپوزیتی دچار پوسیدگی بوده باشد اگر پیش از نصب، این پوسیدگی برطرف نگردد می تواند به سلامت دندان ها و روکش کامپوزیت آسیب برساند.

مزایای نصب روکش کامپوزیت چیست؟

چرا خوب است که دندان ها را کامپوزیت نمود؟ لذا در ادامه نیز به برخی از دلایلی که سبب نصب روکش کامپوزیتی می شوند اشاره می کنیم..

  • کوتاه بودن طول جلسه درمان و نصب روکش
  • یکی از مزایای نصب روکش کامپوزیتی نیز طول جلسه نصب روکش می باشد.عدم نیاز به تراشیدن دندان ها
  • از بین بردن عیوب دندانی اعم از بد رنگی، برجستگی دندان ها، بیرون زدگی، کوتاهی و بلندی ( عدم یکدستی دندان ها ) و..
  • شفاف تر ساختن دندان ها
  • قابل برداشت بودن روکش کامپوزیتی
  • تنوع رنگی روکش کامپوزیت
  • ماندگاری مناسب
  • قیمت به صرفه
  • و‌‌..

لذا همانطور که بیان نمودیم کامپوزیت به خودی خود دچار پوسیدگی نمی شود ولیکن موارد ذیل علاوه بر نکاتی که پیشتر ذکر نمودیم نقش مهمی در پوسیده شدن دندان های کامپوزیتی دارند.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

چگونه دندان های کامپوزیتی پوسیده می شوند؟

1.عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

پس از نصب کامپوزیت رعایت بهداشت دهان و دندان مهم تر می باشد چرا که دندان ها همانطور که بیان گردید حساس تر بوده و اگر بهداشت دندان ها رعایت نگردد دندان ها سریعا واکنش نشان داده، دچار لک و تغییر رنگ می شوند و به مرور پوسیدگی به سراغ دندان ها هم می آید.

2.ترمیم یا تعویض نکردن روکش کامپوزیت

حداکثر طول دوام کامپوزیت ۷ سال می باشد که این هفت سال هم بستگی به نحوه مراقبت و نگهداری روکش کامپوزیتی می باشد.

لذا هر زمان که نیاز به ترمیم روکش کامپوزیتی بود نیاز است که این روکش ترمیم گردد و یا اگر به هر دلیلی فرضا شکستگی یا دیگر دلایل نیاز به تعویض روکش کامپوزیتی بود نیاز است که این امر صورت گیرد.

اگر ترمیم و تعویض این روکش به موقع انجام نگیرد مواد غذایی تجمع زیادی بر دندان ها پیدا می کند و سبب پوسیده شدن دندان می گردد.

3.بروز حساسیت به کامپوزیت یا مواد کامپوزیتی و..

برخی ممکن است در فرایند نصب روکش کامپوزیتی دچار حساسیت شوند فرضا حساسیت به مواد کاشت کامپوزیت و..که ممکن است سبب بروز التهاب و تورم لثه، خونریزی دندان های کامپوزیتی و..گردد که نیاز است حتما در اسرع وقت در صورت بروز چنین مساله ای حتما از تخصص دندانپزشک بهره گرفته شود..

چرا که التهاب و تورم ایجاد شده اگر در زمان مناسب رفع نشوند سبب بروز پوسیدگی شده و این پوسیدگی به مرور باعث عفونت می شود.

4.جمع شدن باقی مانده مواد غذایی اطراف دندان و لثه

اگر دندان ها به خوبی مسواک زده نشده و نخ دندان هم کشیده نشود در طی زمان مواد غذایی اطراف دندان ها جمع شده و این تجمع به مرور سبب پوسیدگی دندان ها می گردد.

5.استعمال دخانیات و سوء مصرف مواد مخدر

مصرف سیگار، قلیان، نوشیدنی های الکلی و..نیز همگی سبب می گردند دندان ها در زیر روکش کامپوزیتی دچار پوسیدگی شده و حتی روکش کامپوزیتی دچار تغییر رنگ و لکه گردد..

توصیه می گردد پس از نصب کامپوزیت از استعمال دخانیات جلوگیری نموده و یا با مشورت دندانپزشک میزان مصرف آن را کاهش دهند.

بنابراین در پاسخ به سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ باید بگوییم خیر بلکه عدم مراقبت صحیح از روکش کامپوزیتی سبب بروز پوسیدگی و عفونت در دندان ها می گردد که نیاز است حتما به مراقبت های الزامی کامپوزیت اهمیت داده و پس از نصب روکش هر آنچه که نیاز است از نوع مراقبت و رسیدگی به دندان ها دانست از دندانپزشک جویا شد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز