خبرگزاری کار ایران

آسانسورهایی که آسان جان می‌ستانند!

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۱۶۸

مافیای تولیدکنندگان آسانسور همچنین اجازه واردات قطعات با کیفیت را به واردکنندگان با سابقه و خوشنام نمی‌دهند و خودشان با کیفیت پایین و به صورت انحصاری بازار را در دست گرفته‌اند.

طی سال‌های اخیر که سایه تحریم بر تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی زندگی معمولی عموم مردم سنگینی می‌کند، بجز صنعت خودروسازی داخلی، سایر صنایع دیگر نیز تاثیر منفی گرفته‌اند. خودروهای داخلی هرچند در ظاهر با دریافت انواع استانداردهای مورد نیاز مدعی هستند که محصولات با کیفیت تولید و عرضه می‌کنند اما کافی است به آمارهای تصادفات کشور که عمدتا بر اثر ناامن بودن خودروها اتفاق می‌افتد، نگاهی بیندازیم و ببینیم که چند درصد از تلفات جانی سرنشینان به دلیل بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی است.

حالا صنعت آسانسور کشور نیز به درد صنعت خودرو و سایر صنایع داخلی بی‌کیفیت دچار شده است و هر سقوطی که در ساختمان‌‌ها رخ می‌دهد را پای تحریم‌ها می‌نویسند، در حالی که می‌توان با واردات تجهیزات باکیفیت مانند گیربکس، ریل و سایر قطعات آسانسور از کشورهای صاحب نام، هم در بخش تولید رقابت ایجاد کرد و هم محصولات سالم و با کیفیت به مردم ارایه داد.

در همین حال، برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان که دانش فنی لازم را برای ساخت قطعات آسانسور دارا هستند، مورد بی‌مهری مسئولان مربوط قرار می‌گیرند و سال‌ها پشت درِ سازمان‌ها برای دریافت مجوز و تاییدیه‌های مورد نیاز، معطل می‌مانند.

شرکت‌های داخلی سازنده آسانسور با سابقه درخشان و طولانی که قبلا واردکننده بوده‌اند، با کسب دانش فنی ساخت آسانسور از کشورهایی که در این بخش پیشرفته هستند مانند ایتالیا، حرفی برای گفتن دارند اما انحصار در تولید با لابی‌های صاحب نفوذ و پول، اجازه فعالیت را به آنها نمی‌دهد.

در چنین شرایط نامطلوبی، در حالی‌که دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت و راه و شهرسازی، به خواب عمیق بی‌خبری فرو رفته‌اند، شاید هم خودشان را به خواب زده‌اند، شاهد افزایش شمار تلفات انسانی ناشی از سقوط کابین آسانسورهای بی‌کیفیت و بدون استاندارد در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه هستیم.

از سوی دیگر، افزایش قیمت ارز و دلار، روی واردات قطعات آسانسور مانند گیربکس هم تاثیر منفی گذاشته است و برخی واردکنندگان برای کاهش قیمت‌ها، اقدام به واردات قطعات بی‌کیفیت می‌کنند. متاسفانه لابی‌های پرنفوذ و قدرتمند صنعت آسانسور نه تنها اجازه واردات محصولات باکیفیت را در سطح بالا نمی‌دهند بلکه مانع از تولید داخل با استفاده از توان فنی شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان می‌شوند و به این ترتیب فضای رقابتی را مخدوش می‌کنند.

مافیای تولیدکنندگان آسانسور همچنین اجازه واردات قطعات با کیفیت را به واردکنندگان با سابقه و خوشنام نمی‌دهند و خودشان با کیفیت پایین و به صورت انحصاری بازار را در دست گرفته‌اند. این گروه به اصطلاح تولیدکننده، کالاهای بی‌کیفیت داخلی را با ظاهر خارجی به قیمت جنس اصلی به فروش می‌رسانند و نظارت درستی بر فعالیت‌های متقلبانه‌شان انجام نمی‌شود. بخش واردات موتور گیربگس نیز با لابی مافیای تولیدکنندگان، متوقف شده است و با ادامه این روند، شمار کشته شدگان بر اثر سقوط آسانسورها را افزایش خواهد داد.

آسانسورهایی که آسان جان می‌ستانند!

امیدواریم در سالی که به رشد تولید و مهار تورم اختصاص یافته است، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این زمینه اقدامات لازم را به کار گیرند و با پیگیری‌های مجدانه، بر تولید با کیفیت این قطعات توسط شرکت‌های داخلی نظارت‌های سفت و  سختی اعمال کنند و متخلفان را شناسایی و مجازات نمایند.

گفتنی است؛ خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در حال پیگیری برای دریافت آخرین آمارهای مربوط به تلفات جانی ناشی از سقوط آسانسور در سطح کشور است و در صورت کسب هر نوع اطلاعات موثقی، در این زمینه آگاهی رسانی خواهد کرد.

مرتضی بلوکی- کارشناس رسانه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز