خبرگزاری کار ایران

فسخ قرارداد و راه‌های قانونی آن

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۹۲۳

در صورت وجود شرایط لازم امکان فسخ قرارداد با استفاده از روش های قانونی مختلف توافق طرفین و حکم مستقیم قانون امکان پذیر می باشد.

فسخ قرارداد به طور کلی به معنای پایان دادن به قراردادهای مختلف به صورت تک جانبه و از طرف یکی از طرفین قرارداد می باشد. گاهی اوقات فردی که از طرفین قرارداد محسوب نمی شود نیز ممکن است باعث فسخ شدن یک قرارداد گردد. قراردادها اغلب به دو صورت لازم و جایز ثبت می شوند. قراردادهای لازم این گونه هستند که طرفین قادر به فسخ آن نیستند. البته گاهی اوقات ممکن است حق فسخ قرارداد پیش بینی شده باشد که در این شرایط امکان فسخ آن توسط یکی از طرفین امکان پذیر می باشد. در حالی که قرارداد جایز نوعی قرارداد است که طرفین هر وقت بخواهند می توانند به صورت یک طرفه آن را فسخ نمایند.

برای فسخ و منحل کردن قراردادها به چه شرایطی نیاز خواهیم داشت؟

طرفین قرارداد در برخی موارد قادر به فسخ قرارداد می باشند تنها در صورتی که شرایط لازم این امر را داشته باشند. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم وجود این شرایط و اراده فسخ و منحل کردن قراردادها امکان پذیر نمی باشد. یکی از مهمترین شرایط فسخ عقود داشتن قصد و اراده یکی از طرفین می باشد. همچنین طرفی که قصد فسخ عقود را دارد باید رضایت این کار و منحرف ساختن قراردادها را نیز داشته باشد.

شرط لازم دیگر برای فسخ قرارداد داشتن اهلیت قانونی شخص می باشد. با توجه به قانون مدنی مجنون صغیر و سفیه اهلیت لازم را برای فسخ عقود ندارد. در رابطه با این اشخاص باید این نکته را به خاطر داشت که اهلیت مجنون و صغیر به تمام امور وی مربوط می باشد در صورتی که عدم اهلیت سفیه به امور مالی وی مربوط است. فسخ عقود از جمله امور مالی می باشد که به اهلیت نیاز دارد از این رو می توان گفت این افراد قادر به فسخ و منحل کردن قراردادها نمی باشند.

برای فسخ قرارداد باید چه مراحلی را طی کرد؟

در صورت وجود شرایط مورد نیاز برای فسخ قرارداد یکی از طرفین قادر به انجام این کار خواهد بود. اگر پس از فسخ شخص از برگرداندن مال معامله خودداری نماید ابتدا باید اظهارنامه ای برای وی ارسال گردد و فسخ عقد به اطلاع ایشان برسد.  در مرحله بعد می توان به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و دادخواست تنفیذ فسخ را ارائه داد. پس از رسیدن این درخواست به دادگاه و پس از صدور حکم دادگاه، قرارداد مورد نظر فسخ خواهد شد.

آشنایی با روش های مختلف فسخ قرارداد

همانطور که عنوان شد قراردادهای لازم قراردادهایی هستند که می توان با توافق طرفین آن ها را فسخ کرد. همچنین امکان فسخ قرارداد لازم با استفاده از خیارات پیش بینی شده در قانون امکان پذیر می باشد. به طور کلی می توان گفت برای فسخ قرارداد دو روش قانونی وجود دارد:

  • فسخ قرارداد با توافق طرفین
  • فسخ قرارداد با استفاده از خیارات پیش بینی شده در قانون مدنی

در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت کامل و جامع توضیح خواهیم داد.

فسخ عقود و قراردادها با توافق طرفین

یکی از روش های مختلف فسخ قرارداد توافق طرفین می باشد. طرفین معامله با اراده خود می توانند یک قرارداد را ثبت کنند و در صورت نیاز با قدرت اراده خود قرارداد ثبت شده را منحل کنند. لازم به ذکر است که این روش فسخ عقود اقاله نامیده می شود. اقاله در حقیقت نوعی قرارداد است که باعث ایجاد وضعیت جدید شده و قرارداد ثبت شده قبلی را منحل می کند.

فسخ قرارداد و راه‌های قانونی آن

روش های قانونی فسخ قرارداد

یکی از شرایط فسخ قرارداد با استفاده از توافق طرفین این است که حتما یکی از طرفین باید نسبت به منحل کردن قرارداد ثبت شده اقدام نماید. در این روش این امکان برای طرفین وجود نخواهد داشت تا اذن منحل کردن قرارداد ثبت شده را به فرد دیگری بدهد. به طور کلی می توان گفت ایقاع ماذون، اقاله را امکان پذیر نمی سازد. در ادامه به ذکر یک مثال از فسخ قرارداد با توافق طرفین خواهیم پرداخت:

قرارداد خرید یک خودرو بین سعید و حسن ثبت می گردد و پس از گذشت 5 ماه با توافق یکدیگر قصد می کنند تا قرارداد ثبت شده را اقاله نمایند و آن را منحل کنند. این توافق دو طرفه باعث می شود تا قرارداد ثبت شده منحل گردد و در نهایت مالکیت خودرو به صاحب قبلی خود باز خواهد گشت. در این شرایط قیمتی که بابت خرید خودرو پرداخت شده است باید برگردد. این امر حقوقی اقاله شدن عقد نامیده می شود.

فسخ قرارداد با حکم مستقیم قانونی

به منظور پیشگیری از این که یکی از طرفین قرارداد متحمل ضرر شود و به منظور احترام به به حاکمیت اراده قانونگذار خیار شروطی را پیش بینی کرده است. در این شرایط اشخاص به صورت یک جانبه قادر به فسخ قرارداد بدون نیاز به توافق طرفین خواهند بود. این خیارات که طرفین قرارداد را قادر به فسخ آن می سازند در ماده 396 قانون مدنی پیش بینی شده اند در حالی که تنها دو مورد از آن ها در دیگر مواد قانون مدنی پیش بینی شده اند. خیارات در حقیقت نوعی حق مالی هستند که باعث منحل شدن عقد می شوند.

فسخ قرارداد و راه‌های قانونی آن

مراحل فسخ قرارداد

در صورت داشتن سوالات بیشتر در این رابطه می توانید با گروه وکلای دادگستری ره جویان عدالت به مشاوره بپردازید.

منبع: https://rahjooyan.org/termination-and-cancellation-terms

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز