خبرگزاری کار ایران

آنچه باید درباره الکترود استیل بدانید!

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۰۶۸

الکترودهای استیل روکش‌دار، برای اتصال مواد استیل (فولاد ضد زنگ) استفاده می‌شوند. این الکترودها با مواد مختلفی روکش شده‌اند که خواص متفاوتی را برای فلز جوش فراهم می‌کند.

الکترود استیل، برای اتصال مواد استیل (فولاد ضد زنگ) استفاده می‌شوند. این الکترودها با مواد مختلفی روکش شده‌اند که خواص متفاوتی را برای فلز جوش فراهم می‌کند. 

موفقیت فرآیند جوشکاری استیل توسط یک الکترود تعیین می‌شود. الکترودهای جوشکاری یک ماده واسطه‌اند که برای اتصال دو فلز استفاده می‌شوند. الکترود استیل در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد و این هدف ماشین‌آلات است که کاربرد آنها را تعیین می‌کند. انتخاب الکترودهای جوش مناسب در ابتدا برای دستیابی به نتایج یکپارچه بسیار مهم است. برای این منظور نمودار ترکیب الکترود و فلز می‌تواند مفید و باعث راحتی کار شما باشد.

جدای از تطبیق ترکیب فلز پایه با الکترود، تطبیق حداقل استحکام کششی الکترود با مقاومت کششی فلز هم ضروری است چون از ترک خوردن یا سایر آسیب‌های فلزی در طول فرآیند جوشکاری جلوگیری می‌کند. الکترودهای استیل در برابر حرارت و آتش هم مقاوم و بادوام‌اند و نگهداری آنها نسبتا آسان است. این الکترودها همچنین ارزان‌تر از الکترودهای استیل کربنی‌اند و بنابراین، اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه و بهبود بهره‌وری هستید، می‌توانند یک گزینه عالی باشند. با وجود تمام این ویژگی‌ها، الکترودهای استیل خواص مشابه استیل کربنی را ندارند.

چهار نوع اصلی روکش انواع الکترود استیل عبارتند از:

  • روکش 15
  • روکش 16
  • روکش 17
  • روکش 2612

شماره روکش قسمتی از نام الکترود است، مثلا E308-15، E308-16 و E308-172. نوع روکش، قطبیت و موقعیت جوش را تعیین می‌کند؛ بعنوان مثال یک الکترود "15" دارای روکش شار مبتنی بر آهک است.

جنس الکترود استیل از چیست؟

از نظر ظاهری، الکترود استیل بیشتر شبیه جرقه‌زنه و کارش تامین فلز پرکننده برای اتصالات جوش است. الکترود از دو بخش مجزا تشکیل شده است:

  • یک هسته فلزی یا قسمت مرکزی میله
  • یک روکش شکننده در اطراف هسته

اگرچه هسته باید با فلزی که جوش می‌دهید مطابقت داشته باشد، ولی روکش هم یک عنصر کلیدی و دارای چندین نقش است:

  • به عنوان هادی الکتریکی اولیه برای پرایمینگ است (پرایمینگ: اولین مرحله در فرآیند جوشکاری است و در واقع فقط به اجرای الکترود بر روی فلزی که قرار است جوشکاری کنید اشاره دارد.) و از قوس در حین جوشکاری محافظت می‌کند.
  • قوس را با توجه به موقعیت جوش (مسطح، سربالا، سرپایین یا برآمده) جهت می‌دهد.
  • با تشکیل سرباره‌ای که به سطح بالا می‌آید از حوضچه فلز مذاب محافظت می‌کند.

انواع الکترود استیل

متداول‌ترین انواع الکترود استیل آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، دوبلکس و رسوبی-سختی هستند.

انتخاب الکترود به نوع استیل (فولاد ضد زنگ)ی که باید جوش داده شود و خواص مورد نظر فلز جوش بستگی دارد. فولادهای ضد زنگ یا استیل‌های آستنیتی که بسیار رایج‌اند، برای مقاومت در برابر خوردگی استفاده و معمولاً با الکترود استیل E308 یا الکترود استیل E309 جوش داده می‌شوند.

الکترود استیل E308 نوعی الکترود است که برای اتصال انواع رایج فولادهای ضد زنگ آستنیتی مثل 301، 302، 304 و 3053 استفاده می‌شود.

آنچه باید درباره الکترود استیل بدانید!

الکترودهای استیل E309L-15، E309L-16، E309L-17 و E309L-26 هم برای جوشکاری استیک یا جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) بر روی فولادهای زنگ نزن آستنیتی استفاده می‌شوند.

فولادهای ضد زنگ (استیل) فریتی در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون دارای مقاومت استثنایی هستند و معمولاً با الکترود استیل E410 جوش داده می‌شوند. الکترود استیل E410 حاوی یک فولاد ضد زنگ فریتی است که مقاومت استثنایی در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون دارد. الکترودها عمدتاً برای جوشکاری فلزات غیر مشابه از جمله فولاد ضد زنگ، آلیاژهای نیکل و فولاد کربن استفاده می‌شوند.

فولادهای ضد زنگ (استیل) مارتنزیتی کمتر از فولادهای ضد زنگ آستنیتی یا فریتی رواج دارند. این فولاد استحکام و سختی بالایی دارد اما مقاومتش در برابر خوردگی نسبت به سایر انواع فولادهای ضد زنگ کمتر است. آنها معمولاً با الکترودهای E410 یا E420 جوش داده می‌شوند.

استیل‌های دوبلکس دارای ریزساختار دو فازی هستند که از هر دو فاز آستنیتی و فریتی تشکیل شده است. این فولاد که در برابر خوردگی مقاومت عالی و استحکام بالایی دارد، معمولاً با الکترود E2209 یا الکترود E2594 جوش داده می‌شود. الکترود استیل E2209 یک الکترود دوبلکس است که ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی منطبق را برای آلیاژهای دوبلکس فرفورژه مثل 22053 فراهم می‌کند. استیل‌های ضد زنگ رسوب سختی یا PH معمولاً در کاربردهای هوافضا استفاده می‌شوند چون نسبت مقاومت به وزن آنها بالاست. بسته به آلیاژ خاصی که جوش می‌شود، این فلز را می‌توان با انواع مختلفی از الکترودها جوش داد.

آنچه باید درباره الکترود استیل بدانید!

خرید الکترود استیل

شرکت آلیاژ جوش پارسه بعنوان نماینده انحصاری سیم‌جوش و الکترود سوپرون هند (Superon India) در ایران، عرضه‌کننده طیف وسیعی از الکترود استیل با نام تجاری ایدن (EDEN) است. صنایع، شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر می‌توانند جهت آشنایی با محصولات این شرکت و خرید و سفارش‌گذاری به وب‌سایت مجموعه به نشانی www.ajpwelding.com مراجعه کرده و یا با شماره تماس 02166170379 (واحد فروش) تماس حاصل نمایند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز