خبرگزاری کار ایران

عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۲۶۵

بسیاری از افراد حتی با وجود تغذیه سالم، ورزش منظم و محدود کردن غذاهای مصرفی خود همچنان از مشکل چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند. چاقی دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل مهم که شاید از آن بی‌خبر باشید،‌ عادت های غذایی چاق کننده است.

درواقع برای لاغرشدن و رسیدن به تناسب اندام علاوه‌ بر تحرک بیشتر، ورزش کردن و استفاده از رژیم غذایی سالم باید عادت‌های بد غذایی خود را نیز ترک کنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی عادت‌های غذایی چاق‌کننده بپردازیم و درباره رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده توضیح دهیم.

آشنایی با مهم‌ترین عادت های غذایی چاق کننده

بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان دچار اضافه‌وزن و بیماری چاقی (Obesity) هستند. از مهم‌ترین دلایل ابتلا به چاقی می‌توان به مواردی مانند ژنتیک، بالا رفتن سن، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان، کم‌کاری تیروئید، هورمون‌های دوران یائسگی، ورزش نکردن، بی‌تحرکی، مصرف غذاهای پرکالری و عادت‌های بد غذایی اشاره کرد. در ادامه این بخش با فهرستی از عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود، آشنا خواهید شد:

خیلی سریع غذا خوردن

یکی از عادت های غذایی چاق کننده‌، سریع غذا خوردن است. افرادی که عادت دارند، غذای خود را تندتند و بدون جویدن کامل بخورند، معمولا از افراد دیگر پرخور‌تر و چاق‌تر هستند. برای اینکه معده به مغز سیگنال دهد که سیر شده‌اید، بیست دقیقه زمان لازم است؛ بنابراین احتمال مصرف کالری بیشتر، قبل از اینکه معده به مغز سیگنال ارسال کند، بسیار زیاد است. برای جلوگیری از سریع غذا خوردن، به‌‌همراه غذا، یک لیوان آب را به‌صورت جرعه‌جرعه بنوشید و برای پرت شدن حواس خود با اطرافیان‌تان حرف بزنید. تندتند غذا خوردن علاوه بر چاقی باعث افزایش مقاومت بدن به انسولین، هضم نشدن غذا، مشکلات گوارشی و سندروم متابولیک نیز می‌شود‌.

ننوشیدن آب به مقدار کافی

یکی دیگر از عادت های غذایی چاق کننده، ننوشیدن آب به مقدار کافی است. هر فردی باید روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشند؛ اما متأسفانه بسیاری از افراد به این نکته اهمیت نمی‌دهند‌. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش مصرف آب باعث افزایش رسوب چربی در بدن، خستگی، بی‌حالی، یبوست، سنگ کلیه، سردرد، میگرن، ضعیف شدن سیستم ایمنی، اختلالات پوستی و غیره می‌شود. نوشیدن آب کافی به دفع سموم و چربی‌های اضافی، بهبود سلامتی پوست، بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک زیادی می‌کند. نوشیدن آب قبل از غذا در کاهش اشتها نیز مؤثر است و به لاغر شدن افراد کمک می‌کند.

عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود

غذا خوردن در داخل ظرف‌های بزرگ

شاید برایتان عجیب باشد، اما سایز و اندازه ظرفی که در داخل آن وعده‌های غذایی خود را میل می‌کنید، با وزن شما رابطه مستقیم دارد. غذا خوردن در داخل ظرف‌ها و بشقاب‌های بزرگ یکی دیگر از عادت های غذایی چاق کننده است. برای جلوگیری از اضافه وزن غذای خود را در داخل یک بشقاب کوچک بریزید و در کالری دریافتی خود صرفه‌جویی کنید. سرو غذا در بشقاب‌های کوچک یکی از ترفندهای بسیار محبوب برای کاهش وزن است.

عدم استفاده از پروتئین کافی و غذاهای فیبردار

افرادی که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از پروتئین و فیبر استفاده نمی‌کنند، بیشتر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار می‌گیرند. مصرف پروتئین و فیبر به‌عنوان درشت‌مغذی‌های مهم باعث می‌شود که فرد به‌مدت طولانی‌تری احساس سیری کند؛ زیرا سیستم گوارش برای هضم این دو ماده به زمان بیشتری نیاز دارد و انرژی موجود در آن‌ها نیز کندتر از سایر مواد غذایی جذب می‌شود. یکی دیگر از عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود، این است که افراد به‌ اندازه کافی پروتئین و غذاهای فیبردار مصرف نکنند. برای تأمین پروتئین و فیبر موردنیاز بدن، مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ، ماست، آجیل، گوشت بدون چربی، غلات، کلم بروکلی، حبوبات، سبزیجات، سیب و غیره را افزایش دهید.

خوردن بیش از حد چربی‌های سالم

خوردن بیش از حد چربی‌های سالم مانند ماهی‌های چرب، آووکادو، آجیل، روغن زیتون، کره بادام‌زمینی، روغن نارگیل که حاوی چربی‌های غیراشباع و امگا 3 هستند، یکی از عادت های غذایی چاق کننده محسوب می‌شود. چربی‌های سالم سرشار از کالری هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث چاقی می‌شود. برای جلوگیری از اضافه وزن بهتر است در مصرف چربی‌های سالم اعتدال را رعایت کنید.

عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود

نخوردن صبحانه

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه است. نخوردن صبحانه به‌عنوان یکی از عادت های غذایی چاق کننده تأثیر بسیار زیادی در افزایش وزن و چاقی افراد دارد. بدن بعد از چند ساعت خواب به انرژی نیازمند است و این انرژی با خوردن صبحانه تأمین می‌شود. عدم توجه به این نکته باعث می‌شود که بدن با مصرف زیاد مواد غذایی در وعده‌های بعدی دچار چاقی مفرط شود. متخصصان تغذیه همه افراد را به خوردن یک صبحانه کامل و یک شام سبک و کم‌کالری تشویق می‌کنند. نخوردن صبحانه علاوه بر چاقی، عوارضی مانند یبوست و بروز مشکلات قلبی عروقی را نیز به‌همراه دارد.

استفاده زیاد از سس، ترشی و غذاهای ادویه‌دار

از دیگر عادت‌ های بد غذایی که باعث چاقی میشود، می‌توان استفاده زیاد از سس، ترشی و غذاهای ادویه‌دار را نام برد. سسی که به همراه سالاد میل می‌کنید، مقدار زیادی کالری دارد و باعث چاقی می‌شود. استفاده از ترشی و غذاهای ادویه‌دار نیز اشتها را به شدت افزایش می‌دهد. با کاهش مصرف سس، ترشی و غذاهای ادویه‌دار می‌توانید وزن و اشتهای خود را کنترل کنید و مانع از تجمع چربی در اندام‌های خود شوید.

بعد از جراحی بای پس معده از چه رژیم غذایی باید پیروی کرد؟

افرادی که به‌دلایل مختلف ازجمله عادت های غذایی چاق کننده، دچار چاقی مفرط می‌شوند، گاهی اوقات مجبورند برای حل مشکل خود از عمل جراحی بای پس معده استفاده کنند. در این عمل فرد بعد از کاهش نیمی از حجم معده و مصرف غذای کمتر، وزن اضافی خود را به‌مرور زمان از دست می‌دهد. پزشکان به افرادی که عمل بای پس معده انجام داده‌اند، توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود نکات زیر را رعایت کنند:

  • نوشیدن روزانه دو لیتر آب و مایعات
  • استفاده از غذاهای غنی از پروتئین و کم‌چرب
  • خودداری از مصرف الکل
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • مصرف مکمل‌های موادمعدنی و ویتامین
  • جویدن کامل غذا

در رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده، روز اول و بعد از جراحی فقط باید مایعات بنوشید. بعد از یک هفته شروع به خوردن غذاهای له‌شده یا پوره‌شده کنید. بعد از گذشت چند هفته با تأیید پزشک روزانه بین سه الی پنج وعده غذاهای نرم بخورید. بعد از هشت هفته می‌توانید ‌کم‌کم مثل سابق مصرف غذاهای سفت را هم آغاز کنید.

عادت های بد غذایی که باعث چاقی میشود

جلوگیری از چاقی با ترک عادت های غذایی چاق کننده

در این مطلب تعدادی از عادت‌های بد غذایی را که منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شوند را ذکر کردیم و توضیح دادیم که افراد بعد از عمل بای پس معده باید از چه رژیم غذایی پیروی کنند. با ترک عادت‌های بدی مانند سریع غذا خوردن، ننوشیدن آب کافی، غذا خوردن در داخل ظرف‌های بزرگ، عدم استفاده از پروتئین و فیبر، خوردن بیش از حد چربی‌های سالم، نخوردن صبحانه و استفاده زیاد از سس، ترشی و غذاهای ادویه‌دار می‌توانید وزن خود را کنترل کرده و از چاق شدن خود جلوگیری کنید. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند می‌توانند با انجام عمل بای پس معده نزد یک جراح باتجربه مانند دکتر محمود حیدری به وزن ایدئال خود برسند. دکتر محمود حیدری یکی از بهترین جراحان ایران است که تاکنون تعداد زیادی عمل موفقیت‌آمیز بای پس معده انجام داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جراح می‌توانید به آدرس اینترنتی https://drmahmoodheydari.com/ مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز