خبرگزاری کار ایران

انواع پوکه معدنی برای مصارف مختلف

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۵۷۸

در این محتوا سعی بر این است تعدادی از صنایع را که از پوکه معدنی استفاده می کنند را به شما معرفی کنیم.

پوکه معدنی، به دانه های سبک آتش فشانی بسیار متخلخل گفته میشود که از گذشته به بعنوان سابنده هایی چون سنگ پا تاکنون در واحدهای سنگ تراشی پیش ساخته، بتن سازی، عایق صوتی و ساخت کاشی و گچ، سدسازی، صنایع نساجی، داروسازی، پزشکی و غیره استفاده می شود. در این محتوا سعی بر این است تعدادی از صنایع را که از پوکه معدنی استفاده میکنند شامل (صنعت نساجی، آکواریوم، ساخت بتن، تصفیه خانه ها، مترو و تونل، کشاورزی، ساختمان سازی و عمران) را به شما معرفی کنیم و کاربرد پوکه را در هر صنعت توضیح دادیم. 

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی و عمران

باتوجه به وزن بسیار سبک پوکه معدنی، کاربرد اول آن را در ساختمان سازی و عمران معرفی میکنیم. سبک سازی ساختمان که این روزه بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است با سبک بودن پوکه معدنی حاصل میشود و استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی وزن ساختمان را به طرز چشمگیری پایین می آورد، از سوی دیگر به سبب ویژگی مقاومت بالایی که پوکه معدنی دارد ساختمان های ساخته شده با این ماده معدنی با ارزش نیز نسبت به سایر ساختمان ها مقاومت بیشتری دارند. مورد مثبت اینکه پوکه معدنی در برابر حمله موریانه و حشرات مقاوم است و همین ویژگی آن را برای ساختمان ها مناسب کرده است. بطور کلی از پوکه معدنی در بخش های مختلف ساختمان، محوطه سازی، سیمان کاری نما، ایزوله سازی لوله ها، روکش سطح جاده، تهیه بلوک استفاده می شود.

 

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

تخلخل بالای پوکه معدنی یاعث نگه داشتن رطوبت خاک و تنفس خاک در صنعت کشاورزی و به دنیال آن قابلیت باروری گیاه را بالا می برد. استفاده از پوکه معدنی های سبک مانع از تبخیر آب در زمین و گلدان گلها میشود و از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. که به کاهش هزینه های ناشی از مصرف آب می انجامد.یک مورد مثبت برای استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی این است که با دارا بودن املاح معدنی و همچنین ویژگی ضد باکتری پوکه ها،  باعث رشد بیشتر گیاهان و سالم ماندن آنها می شوند. در کشاورزی بدون خاک قابلیت کشت و بهره برداری را بالا می برد. از ورود حشرات به آن ها جلوگیری می کند.

انواع پوکه معدنی برای مصارف مختلف

کاربرد پوکه معدنی در ساخت مترو و تونل

جالب است بدانید که پوکه معدنی هایی که از دل آتشفشان استخراج میشوند دوباره به زیر زمین رفته و در ساخت تونل و مترو به پیمانکاران کمک شایانی میکنند. باتوجه به اینکه تونل های مترو میبایست در برابر رطوبت و صدا عایق باشند استفاده از مصالحی چون پوکه معدنی در این زمینه پرکاربرد است. 

نکته حائز اهمیت اینکه ماده مهم به کار رفته در ساخت تونل پوکه معدنی است.

 

کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه ها

تصفیه خانه، با گسترش بحران کم آبی ایجاد و رواج پیدا کرده است. به همین خاطر استفاده از مواد کم هزینه برای ساخت تصفیه خانه ها حائز اهمیت میباشد. یکی از مواد کم هزینه که باعث تعجب همگان شده پوکه معدنی است. پوکه معدنی این ماده با ارزش با تخلخل فراوان  است، که در سطح خود تمامی ذرات معلق در آب را جدا کرده و آب پاکیزه را به وجود می آورد. این ماده به جای ماسه و پودر سنگ در تصفیه خانه ها استفاده می شود. می توان از پوکه معدنی جهت تصفیه آب شهری استفاده نمود. دلایل استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- چگالی بسیار پایین آن و شناور شدن در سطح آب

2- ویژگی خنثی بودن پوکه از تاثیر شیمیایی بر دستگاه ها خودداری نموده و عمر آن ها را افزایش می دهد.

3- بازسازی فیلترهایی که از سنگ پوکه استفاده می کنند بسیار کم هزینه است.

 

کاربرد معدنی در ساخت بتن

بتن، از جمله مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که از ترکیب موادی چون سیمان،ماسه، پوکه معدنی و آب تشکیل می شود و در ساخت دیوارها، سقف و غیره کاربرد دارد. استفاده از پوکه در مراحل مختلف تولید بتن باعث سبک شدن فوق العاده بتن خواهد شد و در نتیجه بتن سبک به سبک سازی ساختمان کمک شایانی میکند و یکی از بیشترین کاربرد پوکه مربوط به این حوزه است. 

حفره های درون پوکه معدنی سبب وزن کم بتن شده است از سوی دیگر چون پوکه معدنی مقاومت بالایی دارد، باعث می شود بتن در برابر ضربه مقاوم شده و شکسته نشود.

درواقع این ویژگی های شگفت انگیز پوکه معدنی است که باعث شده وزن بتن بسیار کم شود و همچنین مقاومت بتن را در برابر فشارهای خارجی، ضربه وآتش سوزی بالا می بیرد. مورد مثبت دیگر استفاده از پوکه معدنی در بتن این است که سبب می شود، ساختمان دربرابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد. علاوه بر این ها پوکه معدنی به سبب ماهیتی که دارد و چون از دل طبیعیت استخراج می شود آلاینده های زیست محیطی را نیز  کاهش می دهد، همچنین به دلیل اینکه سیمان کمتری در ساخت بتن لازم است هزینه های ساخت و ساز را نیز کاهش می دهد.

یک نکته حائز اهمیت در رابطه با بتن این است که با توجه به اینکه از بتن در ساخت نمای بیرونی و درونی ساختمان، شناژبندی ساختمان وچیدن دیوارها استفاده می شود، پوکه معدنی عدسی بکار رفته در این بتن ها باعث: وزن سبک ، استحکام زیاد ، مقاومت در مقابل آتش و گرما و عایق بودن نماهای بیرونی و داخلی میشود. 

انواع پوکه معدنی برای مصارف مختلف

کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم

یکی دیگر از کاربردهای جالب پوکه معدنی، استفاده از آن برای نماسازی آکواریوم ها میباشد. پوکه معدنی به خاطر ظاهر زیبایی که دارید به آکواریوم شما نمای قشنگ، طبیعی و رویایی میدهد. نکته حائز اهمیت برای استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم، به دلیل ضد باکتری بودن آن میباشد. درواقع پوکه معدنی میتواند باکتری های موجود در آب آکواریوم را از بین ببرد

 

کاربرد پوکه معدنی در نساجی

پوکه معدنی یک ویژگی دیگر هم دارد که در صنعت نساجی از آن استفاده میشود و آن ساینده بودن پوکه معدنی است. این ویژگی مهم باعث شده در صنعت نساجی برای نرم کردن پارچه های زمخت استفاده شود. پارچه های جین با سنگ شور شدن حالت کهنه و نرم به خود می گیرند که امروزه مورد توجه جوانان و صنعت مد است. همچنین سنگ شور کردن پارچه باعث بالا رفتن مقاومت آن پارچه های لی میشود وقیمت  پارچه سنگ شور شده  از پارچه لی معمولی هم بیشتر است. بنابراین این سنگ مورد توجه نساجان قرار گرفته است. مورد مثبت دیگر اینکه پوکه معدنی به دلیل داشتن حالت خنثی با آب و دیگر مواد واکنش نمی دهد در نتیجه آسیبی به پارچه ها وارد نمی کند. از سنگ شور بودن پارچه ها به وسیله پوکه دو ویژگی مهم بدست می آید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز