خبرگزاری کار ایران

دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۴۹

از دیرباز، کتاب های کمک درسی برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی به عنوان یکی از مهمترین وسایل آموزشی شناخته شده‌اند. این نوع کتب این امکان را برای دانش آموزان فراهم می‌کنند تا مثال‌ها و تمرینات بیشتری را حل کرده و در مسائلی که احساس ضعف دارند مهارت کسب کنند.

در این مقاله، به بررسی دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران پرداخته و همچنین به مزایای استفاده از منابع کمک درسی اشاره می‌کنیم، با ما همراه باشید.

کتاب کمک درسی چگونه به فرآیند یادگیری دانش آموز کمک می کند؟

کتب کمک درسی به عنوان ابزاری مرجع هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان عمل می کند. آنها منابعی را در اختیار دانش‌‌آموزان قرار می‌دهند تا بتوانند دانش خود را ارتقاء داده و مسائل و مشکلات درسی خود را به سادگی حل کنند. در سال‌های گذشته استفاده از منابع کمک درسی مرسوم نبود و به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شد، یکی از دلایل آن زمان، وابستگی دانش‌آ‌موزان به این نوع کتاب‌ها بود اما امروزه بر این عقیده هستند که مزایای استفاده از کتاب کمک درسی از معایب آن بیشتر است. از جمله ویژگی‌های مهم آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

ارائه مطالب به زبان ساده

یک دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران، ارائه مطالب به زبان ساده است. آن‌ها با زبانی ساده، روان و قابل فهم به دانشجویان و دانش آموزان کمک می‌کنند تا مفاهیم درسی را به خوبی درک کرده و راحت‌تر بتوانند تمرین‌های آن را حل کنند.

تألیف توسط اساتید برجسته

کتاب های کمک درسی در ایران برخلاف بسیاری از کشورها توسط اساتید برجسته نوشته می‌شوند. این اساتید با تجربه‌ی آموزشی و پژوهشی خود، بهترین مطالب درسی را به دانشجویان و دانش آموزان ارائه می‌دهند.

ارائه تمرین های کاربردی

کتاب های کمک درسی در ایران اغلب شامل تمرین‌های کاربردی هستند، از جمله مزایای استفاده از منابع کمک درسی برای دانشجویان و دانش آموزان این است که مفاهیم درسی را بهتر درک کرده و برای آزمون های دروس مختلف خود را آماده ‌کنند.

قیمت مناسب

قیمت مناسب نیز دلیل محبوبیت کتاب‌ های کمک درسی در ایران است. در ایران، بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از طبقات متوسط و پایین جامعه هستند و نمی‌توانند برای خرید کتب گران قیمت صرفاً برای چند ماه تحصیلی هزینه کنند بنابراین  کتاب‌های کمک درسی با قیمت مناسب‌تر برای دانش آموزان این امکان را فراهم می‌کند تا به راحتی به مطالب درسی دسترسی داشته باشند.

ارائه نمونه سوالات آزمون

کتب کمک درسی در ایران اغلب شامل نمونه سوالات آزمون هستند. این نمونه سوالات به دانش آموزان کمک می‌کنند تا برای آزمون های درسی خود را آماده کنند و با نحوه پرسش سوالات آشنا شوند.

چرا کتاب‌های کمک درسی در ایران محبوب هستند؟

در چند سال اخیر استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی بیش از گذشته شده است، از دلایل مهم آن ضعف یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه بود. ازدیاد دانش‌آموزان در مدرسه باعث شد، معلمان زمان کافی برای یادگیری آن‌ها صرف نکنند و دانش‌آموزان برای این که بتوانند مطالب را هم پای کلاس درس یاد بگیرند از کتاب‌های کمک درسی استفاده ‌کنند، یکی از مزایای استفاده از منابع کمک درسی این است که دانش‌آموزان جواب سوالات خود را به جای اینکه در مدرسه بگیرند از طریق منابع کمک آموزشی دریافت می‌کنند.

دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران

افزایش ناشرین کتاب های کمک درسی

طبیعی است وقتی تعداد دانش‌آموزانی که به سراغ کتاب‌های کمک درسی می‌روند افزایش پیدا کند ناشران هم به دلیل تقاضایی که برای آن‌ها وجود دارد دست به کار می‌شوند و شروع به تولید و نشر منابع کمک آموزشی و درسی می‌کنند. سرمایه‌های کلانی صرف انتشار منابع کمک درسی نسبت به منابع عمومی از جمله رمان ها می‌شود که دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران است و در نهایت رقابت بسیاری بین ناشران تولید کتاب‌های کمک درسی صورت می‌گیرد که مدام سعی دارند نکات جدیدی را در منابع خود بگنجانند و انتشار دهند تا گوی رقابت را از دیگر ناشران بربایند.

کاستی‌های سیستم رسمی آموزش

‎‌کم و کاستی‌های بسیاری از گذشته تا به امروز در سیستم آموزش و پرورش کشور وجود دارد که متاسفانه در طول این سال‌ها برای آن‌ها راه حلی در نظر گرفته نشده است. نظام آموزش و پرورش هر کشور نقش موثری در پرورش نیروی خلاقیت و یادگیری افراد آن جامعه بازی می‌کند که نباید از کنار آن راحت بگذریم، موارد بسیاری است که در طول این سال‌ها برای آن‌ها تدابیری اندیشیده نشده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·  آموزش صحیح مطالعه دروس مختلف

·  ایجاد تعامل بین دانش‌آموز و معلم

·  ایجاد امنیت و آرامش در کلاس درس

·  آموزش‌های لازم برای زندگی

حمایت‌های مالی سرمایه گذاران نسبت به آثار کمک درسی

پیش‌تر به این مورد اشاره شده که کتب کمک درسی در گذشته طرفداران کم‌تری داشت هم به دلیل وابسته نشدن دانش‌آموزان به این نوع کتاب‌ها و هم تاکید بر روی منابع درسی مدارس و یادگیری از طریق آموزش معلمان بیش از سایر کتاب‌ها بود.

اما امروزه این کتاب‌ها پا به پای تدریس معلم نقش مهمی در یادگیری دروس مختلف دانش‌آموزان دارند و خیلی طبیعی است که سرمایه گذاری روی آن ها نسبت به گذشته بیشتر شده باشد و روز به روز طرفداران آن‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا کند. سرمایه گذاران با حمایت‌های مالی خود بر روی این دست منابع سود زیادی نصیب خود کرده و در نهایت نیاز بسیاری از دانش‌آموزان را به یادگیری رفع می‌کنند.

تبلیغات رسانه ها

تبلیغات رسانه‌ها هم نقش مهمی را در خرید کتاب‌های کمک درسی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. دانش‌آموزان را با ناشران منابع کمک درسی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کرده و به سمت خرید این نوع منابع سوق می‌دهد. دانش‌آموزان علاقه‌مند به یادگیری هم با دیدن این رقابت داغ بین ناشران با تحقیق و بررسی سعی دارد از این بازار بهترین استفاده را ببرد.

دلیل محبوبیت کتاب های کمک درسی در ایران

رقابت در دوره کنکور

رقابت در دوره کنکور بین دروس کمک درسی و آموزشی بیش از پیش است و ناشران مختلف در تلاش هستند تا با تبلیغات گسترده از طریق رسانه‌ها دانش‌آموزان را مجاب کنند که کتاب‌های کمک درسی می‌تواند قبولی در کنکور را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

آیا منابع کمک درسی می‌توانند به بحث آموزش دانش‌آموزان آسیب بزنند؟

منابع کمک درسی در کنار کتاب‌های درسی مدارس به دانش‌آموزان در درک عمیق تر دروس یاری می‌رسانند، مرور مداوم مطالب باعث یادگیری بهتر دانش‌آموزان می‌شود و اگر در مباحثی به اشکالاتی بر‌می‌خورند با بهره‌گیری از این کتاب‌ها می‌توانند مهارت خود را بیشتر کرده و آن‌ها را تقویت کنند پس بنابراین مزایای استفاده از منابع کمک درسی بیشتر از معایب آن است در واقع این کتاب‌ها در کنار تدریس معلم به یادگیری هر چه بیشتر دانش‌آموز کمک می‌کنند.

بهترین سایت خرید کتاب کمک درسی

سایت‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید کتاب‌های کمک درسی را از آنها خریداری کنید اما پیشنهاد ما این است که به سراغ وب سایتی بروید که علاوه بر منابع کمک درسی بتوانید سایر نیازهای خود اعم از لوازم التحریر را نیز برطرف کنید. وب سایتی با محصولات مختلف از برندهای مطرح دنیا که این امکان را برای شما فراهم ‌کند تا با مقایسه محصولات از لحاظ قیمت و کیفیت بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، چی بخونم وب سایتی است که با اعتماد به آن می‌توانید لذت خرید آنلاین را تجربه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز