خبرگزاری کار ایران

کلی ثروت تو انباری خونت هست! کدام فلزات قابلیت بازیافت دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۱۲۲

ضرب المثل معروف هر چیز که خوار آید، روزی به کار آید را تقریباً همه ما شنیده ایم. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از خانه ها انباری یا محلی برای انباشت وسایل زائد و غیر قابل استفاده وجود دارد.

مقصود ما بیشتر لوازمی است که به کلی خراب شده و قابل تعمیر نیستند؛ اما دلتان نمی آید، آنها را دور بیندازید. آیا می دانید، مراکزی وجود دارند که خریدار ضایعات شما با قیمت مناسب هستند؟ به عنوان مثال از مجموعه تفکیک سبز نام می بریم.

شاید باورتان نشود، اما بسیاری از وسایلی که در انباری، زیر زمین یا گوشه و کنار خانه شما خاک می خورند، حاوی مواد ارزشمندی هستند که در تولید و صنعت به کار می آیند. اگر می خواهید، بدانید، این لوازم غیر قابل مصرف به چه دردی می خورند و خریدار ضایعات چه اهدافی را دنبال می کند، مقاله پیش رو را با دقت مطالعه نمایید.

مزایای فروش ضایعات و لوازم اسقاطی

حال که به این نکته پی برده اید که ممکن است، ثروتی در انباری خانه تان پنهان شده باشد، ممکن است، به فکر بیفتید که خودتان مستقیماً به سراغ بازیافت آنها رفته و از فروش لوازم اسقاطی اجتناب کنید. اگر چنین خیالی دارید، لازم است، به شما خاطرنشان کنیم که بازیافت کامل قطعات فلزی، نیاز به ابزار، لوازم، مواد و البته مهارت دارد.

بدون شک خرید تجهیزات گران قیمت برای بازیافت تعداد محدودی قطعه فلزی، اصلاً مقرون به صرفه نیست؛ علاوه بر این در صورت نداشتن تخصص کافی، بعید است، کار بازیافت را به درستی انجام دهید.

اگر دغدغه این را دارید که ضایعاتی ها، وسایل اسقاطی شما را با قیمت غیر منصفانه خریداری کرده و اصطلاحاً سر شما کلاه می گذارند، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا در قسمت بعد، بهترین مجموعه خریدار کامپیوتر سوخته و سایر ضایعات را معرفی خواهیم کرد

منظور از ضایعات چیست؟

در یک بیان کلی و خلاصه وار می توان گفت که هر چیز غیر قابل استفاده و قابل بازیافت در حوزه ضایعات قرار می گیرد؛ به عنوان مثالی ساده می توان به نان خشک و کاغذ باطله اشاره کرد که تقریباً در هر خانه ای یافت می شود؛ اما در باور عامه مردم، واژه ضایعات، افراد را به یاد فلزات و وسایلی مثل خودرو یا دستگاه های الکترونیکی (تلویزیون، کامپیوتر و ...) می اندازد.

شایان ذکر است که بخش اعظم بازار خرید و فروش ضایعات، به محصولات فلزی و کالاهایی اختصاص دارد که میزان قابل توجهی فلز در دل خود پنهان کرده اند. در واقع خرید ضایعات کامپیوتر و لوازم جانبی آن، همچنین محصولات مشابهی مثل رادیو، تلویزیون، تلفن های قدیمی و موبایل، رونق زیادی دارد. علت آن است که این قبیل لوازم، با استفاده از فلزات و مواد گران قیمتی ساخته شده اند که می توانند، مجدداً در چرخه تولید وارد شوند.

کلی ثروت تو انباری خونت هست! کدام فلزات قابلیت بازیافت دارند؟

کدام فلزات، قابل بازیافت هستند؟

 

قبل از هر چیز باید گفت که تقریباً همه مواد فلزی، قابلیت بازیافت به دفعات مکرر را دارند. نکته جالب این است که، فرآیند بازیافت، از خواص فیزیکی و شیمیایی آنها چیزی کم نمی کند. مسئله جالب تر این است که گفته می شود، بخش قابل توجهی از فولاد تولید شده در جهان، با استفاده از مواد ضایعاتی ساخته می شود. این مسئله در مورد سایر آلیاژهای آهن، آلومینیوم و سایر فلزات نیز صدق می کند.

از جمله مهم ترین فلزات و آلیاژهای فلزی قابل بازیافت که احتمالاً در انباری خانه شما پنهان شده اند، می توان به آهن، مس، آلومینیوم، برنج، پلاتین، نقره، طلا، روی، سرب، قلع، چدن، سلنیوم، تنگستن، برلیوم و منیزیم اشاره کرد. هر کدام از اینها کاربردهای خاص خود را دارند و باورتان نمی شود که ممکن است، در کجای وسیله اسقاطی پنهان شده باشند؛ مثلاً در سی پی یو و مادربرد اکثر رایانه ها مقدار کمی طلا وجود دارد، یا به عنوان مثالی دیگر در مدارهای الکتریکی، برلیوم و در دستگاه کپی، سلنیوم یافت می شود.

هدف از خرید ضایعات چیست؟

برای پاسخ به این سوال، مهم ترین مزایای خرید و بازیافت ضایعات را به صورت زیر بیان می کنیم:

  • برخی از فلزات نام برده در قسمت قبل، بسیار ارزشمند هستند و دور انداختن قطعات یا لوازم حاوی آنها، به معنای هدر دادن منابع و البته پول است.
  • به طور کلی هزینه بازیافت کلیه فلزات، به مراتب پایین تر از تولید آنها با استفاده از مواد اولیه دست نخورده است.
  • از آنجا که اکثر فلزات به نوعی از منابع طبیعی به دست می آیند، بازیافت فلزات، در این منابع طبیعی صرفه جویی می کند.
  • باقی ماندن برخی قطعات فلزی حاوی سرب، جیوه و سایر مواد سمی در طبیعت به محیط زیست آسیب می زند و طبیعتاً برای سلامت انسان نیز مضر است.

با توجه به موارد بالا می توان گفت که هدف خریدار ضایعات کامپیوتر  و سایر وسایل ضایعاتی، صرفه جویی در معادن طبیعی، صرفه جویی در انرژی، کاهش هزینه های تولید و محافظت از محیط زیست است. در کنار اینها اهدافی مانند کارآفرینی نیز دنبال می شوند.

بازیافت ضایعات فلزی چگونه انجام می شود؟

بازیافت ضایعات فلزی، یک کار تخصصی است؛ نیاز به مهارت و البته تجهیزات خاص دارد. در اینجا مراحل اصلی بازیافت را به طور خلاصه بیان می کنیم:

  1. جمع آوری قطعات و جداسازی فلزات یا سایر متریال ها (مثلاً پلاستیک) از آنها
  2. مرتب کردن قطعات فلزی بر اساس نوع فلز به کار رفته
  3. پردازش فلزات
  4. خرد کردن
  5. ذوب کردن فلزات
  6. تصفیه
  7. خشک کردن

وقتی که ضایعات فلزی، ذوب، تصفیه و خشک می شوند، برای وارد شدن به حوزه تولید و صنعت، آماده هستند و هیچ تفاوتی با فلزات بکر ندارند.

کلی ثروت تو انباری خونت هست! کدام فلزات قابلیت بازیافت دارند؟

مزایای فروش ضایعات به مجموعه تفکیک سبز

 

اگر لوازم انباشته شده در گوشه انباری منزل یا محل کار خود را مستقیماً به مجموعه معتبری مثل تفکیک سبز بفروشید، مبلغ قابل توجهی به دست آورده و می توانید، آن را برای خرید لوازم جدید هزینه کنید. بدون شک این کار بهتر از تلاش بیهوده برای بازیافت ضایعات در خانه است.

اگر هنوز برایتان سوال است که چرا باید ضایعات خود را به تفکیک سبز بفروشید، توجه شما را به مهم ترین ویژگی های این مجموعه جلب می کنیم:

  • داشتن سابقه درخشان و رضایت مشتریان
  • امکان فروش ضایعات به صورت حضوری و غیر حضوری
  • امکان مراجعه کارشناس به محل
  • خرید ضایعات با بهترین قیمت ممکن
  • تصفیه نقدی در محل
  • خرید هر نوع ضایعات یا وسیله خراب با هر تعداد، بدون محدودیت
  • پوشش دادن کلیه مناطق شهر تهران

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز