خبرگزاری کار ایران

نکات مهم در اولین سفر با هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۹۲

سفر با هواپیما یکی که از آسان‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای سفر کردن است. با انتخاب این وسیله حمل‌ونقل تنها کافی است که بر روی صندلی هواپیمای خود بنشینید و در کم‌تر از چند دقیقه یا چند ساعت به مقصد موردنظرتان در داخل یا خارج از کشور بروید. بااین‌وجود، سفر با هواپیما ترفندها و نکاتی دارد که اطلاع از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا سفری لذت‌بخش را با این وسیله حمل‌ونقل تجربه کنید. از طرفی عدم توجه به برخی از این نکات ممکن است سفرتان را با چالش مواجه کند.

 

اگر اولین‌بار است که می‌خواهید با هواپیما سفر کنید این مقاله را تا انتها بخوانید تا نکات کاربردی را به شما ارائه کنیم.

میزان بار مجاز

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که در پروازتان نمی‌توانید از یک مقدار مشخص بار به داخل هواپیما ببرید. به‌طورکلی شما می‌توانید چمدان خود را به مسئولین فرودگاه تحویل دهید تا آن را در بخش بار قرار دهند، همچنین می‌توانید مقداری از وسایلتان را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

  • اگر بلیط هواپیما کلاس اکونومی را خریداری کنید، میزان بار مجاز شما ۲۰ کیلوگرم است.
  • اگر به سراغ کلاس بیزینس بروید، نهایتاً می‌توانید در چمدان‌هایتان ۳۰ کیلوگرم بار قرار دهید.

درصورتی‌که قصد سفر به خارج از کشور را دارید و از ایرلاین‌هایی نظیر امارات ایرلاین، قطر ایر ویز، ترکیش ایرلاین یا ایرلاین‌های داخلی نظیر ماهان و ایران‌ایر استفاده می‌کنید، میزان بار مجاز شما به‌صورت زیر است:

  • پرواز کلاس اکونومی حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم با یک چمدان
  • پرواز کلاس بیزینس حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم با دو چمدان
  • پرواز کلاس فرست حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم تا دو چمدان

درصورتی‌که میزان بار شما از عدد مربوطه بیشتر شود، باید هزینه‌ای را بابت اضافه‌بار بپردازید. نرخ اضافه‌بار به ازای هر یک کیلوگرم برابر با یک درصد از قیمت کل بلیط در همان مسیر است. به طور مثال اگر قیمت بلیط شما 10 میلیون تومان باشد و میزان اضافه‌بار شما ۲ کیلوگرم شود، شما باید ۲۰۰ هزار تومان جریمه اضافه‌بار بپردازید.

این اعداد برای اکثر ایرلاین‌ها صدق می‌کند؛ اما بهتر است که قبل از خرید بلیط هواپیما ایرلاین موردنظرتان، درباره میزان بار مجاز آن ایرلاین اطلاع کسب کنید. در ضمن میزان بار مجازی که می‌توانید با خود به کابین هواپیما ببرید، نهایتاً ۷ کیلوگرم است.

نکات مهم در اولین سفر با هواپیما

وسایل ممنوعه پرواز

برخی از وسایل را نمی‌توانید داخل چمدانتان قرار دهید تا به بخش بار هواپیما ببرند. همچنین برخی دیگر از وسایل را نمی‌توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. به طور مثال وسایل زیر را نمی‌توانید داخل چمدانتان قرار دهید یا به داخل کابین ببرید:

  • انواع باتری
  • انواع مهمات
  • مواد آتش‌زا و منفجره
  • کپسول یا سیلندر گاز
  • انواع فندک
  • هر گونه مواد آزمایشگاهی یا فراورده‌های سمی

همچنین برخی از وسایل هستند که نمی­توانید آن­ها را به داخل کابین ببرید و حتماً باید به بخش بار هواپیما تحویل دهید و عدم توجه به آن ممکن است مشکلاتی را برایتان به وجود بیاورد. ازجمله این وسایل می‌توان به لوازم ورزشی نظیر چوب بیسبال، چوب گلف، چوب بیلیارد، وسایل برنده و تیز مانند چاقو، قیچی یا کاتر، ابزارآلاتی نظیر پیچ‌گوشتی، چکش یا دریل برقی، فندک، کبریت و سایر وسایل آتش‌زا و برخی از میوه‌ها، گوشت و برخی از محصولات کشاورزی اشاره کرد.

تمامی این اقلام جزء لیست ممنوعه پرواز ایرلاین‌های مختلف قلمداد می­شوند؛ اما برای‌آنکه بتوانید سفر راحت‌تری داشته باشید، حتماً وسایل ممنوعه پرواز برای ایرلاینی که بلیط آن را خریداری کرده‌اید را به طور اختصاصی چک کنید تا در این زمینه مشکلی برایتان پیش نیاید.

امن‌ترین پروازها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید بلیط هواپیما به آن توجه کنید، پیدا کردن امن‌ترین پروازها است. معمولاً امن‌ترین پروازها مربوط به مطمئن‌ترین هواپیماهایی است که توسط ایرلاین­های داخلی و خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله هواپیمای ایرباس ای ۳۴۰، هواپیمایی بوئینگ ۷۳۷ و هواپیمایی ایرباس ای ۳۳۰. ازجمله شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که در ناوگان هوایی­شان از این هواپیما استفاده می‌کنند، می‌توان به دو شرکت ماهان و ایران‌ایر اشاره کرد.

اگر قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید و به‌دنبال ایرلاین‌های ایمن دنیا می‌گردید، می‌توانید به سراغ هواپیمایی امارات، اتحاد ایر ویز، قطر ایرویز، هواپیمایی کانتاس (مربوط به کشور استرالیا)، هواپیمایی ایر نیوزیلند، سنگاپور ایرلاین، هواپیمایی تاپ پرتغال، آلاسکا ایرلاین و ایوا ایر (شرکت هواپیمایی تایوانی) بروید.

عوامل مؤثر بر قیمت بلیط هواپیما

قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است که با عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی بلیت آشنا باشید. در ادامه این عوامل را مشاهده می‌کنید:

  • زمان خرید بلیت
  • نوع بلیط
  • کلاس پروازی
  • ایرلاین

فصل شلوغی و خلوتی سفر مقصد موردنظرتان، تأثیر مستقیمی بر روی قیمت نهایی بلیت آن مسیر دارد. به طور مثال بلیط تهران کیش در فصل تابستان گران‌تر از زمان‌های دیگر است؛ ولی این بلیط را می‌توانید در فصل زمستان کمی ارزان‌تر خریداری کنید.

کلاس‌های پروازی نیز شامل ۳ کلاس اکونومی، بیزینس و فرست می‌شود. امکانات و خدمات کلاس فرست از دو کلاس دیگر بیشتر است. همچنین قیمت بلیط آن نیز گران‌تر می‌شود. در پله دوم کلاس بیزینس قرار دارد که امکانات و خدمات آن بهتر از کلاس اکونومی است و قیمت بلیت آن نیز بالاتر است.

نکات مهم در اولین سفر با هواپیما

قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. به‌طورکلی این‌طور می‌توان گفت که بلیط ایرلاین‌های داخلی در مقایسه با ایرلاین‌های خارجی ارزان‌تر می‌شود.

دریافت کارت پرواز به‌صورت آنلاین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از رفتن به فرودگاه بدانید، این است که شما می‌توانید کارت پرواز خود را به‌صورت آنلاین دریافت کنید. رویه‌ی ورود به فرودگاه این‌طور است که شما در ابتدا باید بتوانید ترمینال پرواز موردنظرتان را از قبل شناسایی کنید و از همان ترمینال وارد فرودگاه شوید. سپس باید در صف پذیرش (چک این) صبر کنید تا از گیت عبور کنید. زمانی که نوبت شما رسید، باید چمدانتان را تحویل دهید و صبر کنید تا کارت پرواز برای شما صادر شود.

اما اگر به سراغ بلیط هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان بروید، این امکان برای شما فراهم شده‌است تا بتوانید کارت پرواز خود را از طریق دستگاه­هایی که در برخی از فرودگاه کشور قرار دارند، دریافت کنید. به طور مثال کارت پرواز ماهان را می‌توانید از دستگاه‌های مربوطه در فرودگاه زیر دریافت کنید:

  • مهرآباد
  • فرودگاه اصفهان
  • فرودگاه بندرعباس
  • فرودگاه ساری
  • فرودگاه زاهدان
  • فرودگاه کرمان
  • فرودگاه قشم
  • فرودگاه شیراز
  • فرودگاه اهواز و چند فرودگاه دیگر

برای پروازهای خارجی نیز می‌توانید کارت پرواز را در فرودگاه امام تهران از طریق دستگاه‌های مربوطه از ۲۴ ساعت تا ۹۰ دقیقه قبل از پرواز دریافت کنید.

کارت پرواز مربوط به بلیط هواپیمایی ایران­ایر را نیز می‌توانید از طریق دستگاه­های مربوطه در فرودگاه مهرآباد، فرودگاه اصفهان، فرودگاه مشهد و فرودگاه اهواز دریافت کنید.

بعد از دریافت کارت پرواز از این طریق، بدون آنکه در صف منتظر بمانید، می‌توانید به کانتر پذیرش مسافر بروید و چمدان خود را تحویل دهید و در کمترین زمان ممکن وارد هواپیما شوید.

جمع­بندی

اگر برای اولین‌بار است که می‌خواهید با هواپیما سفر کنید، باید به نکات و ترفندهایی توجه کنید تا بتوانید سفر راحت‌تر و لذت‌بخش­تری را در پیش داشته باشید و مشکلی برایتان پیش نیاید. ازجمله این نکات می‌توان به میزان بار مجاز، وسایل ممنوعه پرواز، دریافت کارت پرواز به‌صورت آنلاین، انتخاب امن‌ترین پروازها و آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی بلیت هواپیما اشاره کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز